Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

APS indskudskapital

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Oct 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej eksperter,

Jeg paataenker at stifte et APS, det vil vaere foerste gang for mig, saa der er en del tanker.

Jeg er som udgangspunkt ikke interesseret i at traekke loen eller overskud ud af firmaet da jeg bor i udlandet og derfor paa nuvaerende tidspunkt ikke har skattepligtig indkomst i DK, hvilket jeg gerne vil fortsaette med.

Spoergsmaalet gaar paa indskudkapital i et APS, har googlet lidt og forstaar at som ejer skal have rente af indskudskapital, man kan ikke gratis laane penge til eget selskabet, i hvert fald ikke hvis selskabet giver overskud – er det rigtigt forstaaet?

Hvis ja, kan den evt. tvungne forrentning akkumuleres i selskabet saa at jeg ikke faar noget udbetalt?

Paa forhaand tak

Holger

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

HMorch:

Spoergsmaalet gaar paa indskudkapital i et APS, har googlet lidt og forstaar at som ejer skal have rente af indskudskapital, man kan ikke gratis laane penge til eget selskabet, i hvert fald ikke hvis selskabet giver overskud – er det rigtigt forstaaet?

Hvis ja, kan den evt. tvungne forrentning akkumuleres i selskabet saa at jeg ikke faar noget udbetalt?

Indskudskapitalen er jo dine penge som du har betalt skat af - så der er ikke tale om nogen som helst krav om rente.

Der er der kun hvis du låner selskabet penge og her kan de godt blive - enten som nyt lån eller i form af aftale om overkurs, men i årsregnskab skal du jo så i alle fald betale skat af renten og selskabet ha fradrag - og så lader du dem om du vil stå som nyt lån. 

Ejerkapitalen på 50.000 er der intet krav om rente på - så har du overskud og dermed penge at drive selskabet for, så får du slet ikke problemet- Driver du selskabet 100% fra udlandet er der heller ikke krav om arbejdsskadeforsikring - er du ind imellem i DK for at være aktiv i selskabet - kan du ha en lille deltidsforsikring  og det uanset løn eller ikke og du er velkommen til ikke at have løn i dit ApS i øvrigt. Du skal ha en dansk kontakt adresse for selskabet

vh john hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Oct 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for dit hurtige svar.

Grunden til sporgsmaal er folgende dom http://forumorientering.dk/node/5190#.VNJGFXwcTIU

Quote:

"Ligningslovens § 2 foreskriver, at mellem visse interesseforbundne parter,

herunder eneanpartshavere og disses selskaber skal alle økonomiske

transaktioner ske på markedsvilkår. Er transaktionerne ikke sket på

markedsvilkår, kan Skat korrigere dem til markedsvilkår. Det er i praksis

anerkendt, at det kan undlades at kræve rente, såfremt debitor er åbenbart

insolvent.

Med dommen er det også vist, at der er snævre grænser for, hvornår en

eneanpartshaver kan udlade at kræve renter af sit tilgodehavende

Unquote

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg er ikke med HMorch  taler du om indskudskaptialen på 50.000 kr så er det skattede penge og ikke lån og ikke rente krav

Er det penge du låner til selskabet som hovedaktioner er der krav om rente på markedsniveau eller overkurs - men jeg er ikke med på hvilken af DINE transaktioner du taler om - indskudskapital er ikke som sådan en transaktion og kræver ikke rente.  Det dit link handler om er et tilgodehavende = penge indehaver har skudt ind som lån.

At du ikke tage løn er heller ikke et indskud. Eneste anden problematik kunne være hvis du havde holding i udlandet og der opstod en transferpricing ved at du lod overskud lille i udlandet ved intern prissætning, men der er ingen ko eller rente på isen ved selve anpartskapitalen. Den er DINE beskattede penge som du sætter i anparter og kan få ud igen ved salg eller lukning udelukkende

Måske du kan uddybe hvad du leder efter?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Oct 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 02:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for dit hurtige svar.

Forstaar at der skal skelnes mellem anpartskapital og egentlige laan – Anpartskapital skal ikke forrrentes! Dvs hvis jeg paa stiftelses tidspunktet angiver anpartskapitalen til vaesentligt over det lovpligtige minimum, saa kan jeg slippe for problematikken om at skulle forrente mellemvaerende.

Formoder at man ogsaa kan opnaa samme hvis man paa stiftelsestidspunktet for foert ind at der skal vaere mulighed for kapitalforhojelse.

Selskabet er paataenkt til brug for koeb af boligudlejningsejendom

Ser frem til at hoerer jers kommentarer

Paa forhaand tak

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 07:59
Hvor mange stjerner giver du? :

HMorch:

Forstaar at der skal skelnes mellem anpartskapital og egentlige laan – Anpartskapital skal ikke forrrentes! 

Du har fuldstændig ret.

 

HMorch:

Dvs hvis jeg paa stiftelses tidspunktet angiver anpartskapitalen til vaesentligt over det lovpligtige minimum, saa kan jeg slippe for problematikken om at skulle forrente mellemvaerende.

Det kan du; det du reelt gør er at omklassificere fra et lån til anpartskapital.

Men denne manøvre er ikke uden konsekvenser, du kan ikke som ved et lån hæve pengene fra den ene dag til den anden. Du vil i stedet skulle lave en kapitalnedsættelse, hvilket igen kan have konsekvenser i form af aktieavancebeskatning. 

 

HMorch:

Formoder at man ogsaa kan opnaa samme hvis man paa stiftelsestidspunktet for foert ind at der skal vaere mulighed for kapitalforhojelse.

Det korte svar er nej. Muligheden for kapitalforhøjelse er i sig selv ikke nok til at et lån ikke skal renteberegnes.

 

Måske skal du i stedet tænke på muligheden for at dit lån til selskabet skal være et anfordringslån, til denne type lån kan man lovligt (og under visse forudsætninger) lade lånet forrente til en meget lav eller 0-rente. 

Jeg vil dog samtidig råde dig til at kontakte revisor eller jurist i forhold til anfordringslån, da forudsætningerne altid er individuelle og situationsspecifikke.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

HMorch:

Forstaar at der skal skelnes mellem anpartskapital og egentlige laan – Anpartskapital skal ikke forrrentes! 

Du har fuldstændig ret.

 

HMorch:

Dvs hvis jeg paa stiftelses tidspunktet angiver anpartskapitalen til vaesentligt over det lovpligtige minimum, saa kan jeg slippe for problematikken om at skulle forrente mellemvaerende.

Det kan du; det du reelt gør er at omklassificere fra et lån til anpartskapital.

Men denne manøvre er ikke uden konsekvenser, du kan ikke som ved et lån hæve pengene fra den ene dag til den anden. Du vil i stedet skulle lave en kapitalnedsættelse, hvilket igen kan have konsekvenser i form af aktieavancebeskatning. 

 

HMorch:

Formoder at man ogsaa kan opnaa samme hvis man paa stiftelsestidspunktet for foert ind at der skal vaere mulighed for kapitalforhojelse.

Det korte svar er nej. Muligheden for kapitalforhøjelse er i sig selv ikke nok til at et lån ikke skal renteberegnes.

 

Måske skal du i stedet tænke på muligheden for at dit lån til selskabet skal være et anfordringslån, til denne type lån kan man lovligt (og under visse forudsætninger) lade lånet forrente til en meget lav eller 0-rente. 

Jeg vil dog samtidig råde dig til at kontakte revisor eller jurist i forhold til anfordringslån, da forudsætningerne altid er individuelle og situationsspecifikke.

Yes

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)