Det uhyggelige ved disse historier er jo, at der må være nogle der hopper på dem. Ellers ville svindlerne jo ikke blive ved.
En af de mest groteske jeg har hørt, var om en dansk kvinde der fejlede et eller andet og kom i kontakt med en heksedoktor. Det endte med at han fik hende overbevist om at hun kunne blive helbredt hvis hun ofrede det helt rigtige. I dette tilfælde var det helt rigtige 20.000 kr (tror jeg det var), som han fik med til Afrika med det formål at grave dem ned.
Hun blev formodentlig (og stik mod al sund fornuft, selvfølgelig) ikke kurreret, så hun lagde efterfølgende sag an mod manden - og vandt. Og her gik jeg og troede at man burde tænke sig en lille smule om, inden man valgte at bede en fremmed mand om at rejse til Afrika og grave nogle penge ned. Men nej, det behøver man skam ikke, retssystemet kommer og klarer ærterne for en.
Pointen er selvfølgelig, at nogle fiduser er så indlysende fupnumre, at dem der hopper på dem, næsten fortjener at blive tørret.
Omvendt er der folk som mig, der er så skeptiske, at da jeg fik et "krydstogt" til Oslo - gratis, hvis bare jeg besvarede et enkelt spørgeskema - måtte der nødvendigvis ligge noget bag. Det gjorde da dog ikke, det var faktisk gratis.
/Martin