Jeg har et spørgsmål vedr. de juridiske/skattemæssige forhold omkring afregning med en samarbejdspartner.
Samarbejdspartner leverer elektronisk design til mig, som jeg videreformidler x altal gange til x antal kunder.
Samarbejdspartner skal optimalt ses afregnes med et bestemt beløb pr. bestilling af deres design.
Samarbejdspartnere er som udgangspunkt ikke cvr-registrerede.
Hvordan løser jeg smartest dette? Jeg overvejer om det er hensigtsmæssigt at lave en decideret ansættelsesaftale mellem samarbejdspartner og jeg selv og så aflønne som provision eller om jeg skal bede samarbejdspartnere om at cvr-registrere sig og så registrere alt som køb af ydelser fra anden virksomhed.
Rent økonomisk eller skattemæssigt er der ikke den store forskel, da er det mere et spg om det skal bogføres på en konto til løn eller fremmed arbejde. Fradrag i skattemæssigt henseende har lige stor værdi i forhold til om udgiften er til løn eller fremmed arbejde
I juridisk forstand kan der være stor forskel på om en samarbejdspartner er ansat eller arbejder som selvstændig leverandør. Hvis de er ansat hæfter du som arbejdsgiver i et langt større omfang for din samarbejdspartners handlinger (ofte er det ikke noget problem, men risikoen er til stede)
Så hvis du vil minimere dine risici, skal du have dine samarbejdspartnere tilknyttet som selvstændige med deres egen virksomhed i stedet for en decideret lønansættelse.
Og vi er enige om, at samarbejdspartnere i det fald skal være cvr-registrerede for at jeg kan købe ydelser af dem, ikke? Det er nemlig hovedsalig deri min tvivl ligger - om det er noget, de er interesserede i.
Det kræver som udgangspunkt ikke en CVR-registrering. Men hvis ikke der er et cvr-nummer har du pligt til at indberette til Skat hvor meget du udbetaler til dem.
Nu kender jeg ikke omfanget af jeres samarbejde, men hvis deres omsætning er under 50.000 kr. årligt kan de få et cvr-nummer registreret som et PMV (personlig mindre virksomhed). En PMV virksomhed giver ikke de store administrative byrder for dine samarbejdspartnere, udover de selv skal selvangive deres overskud.
Okay - men hvori består forskellen på den type udbetaling (uden cvr) og en lønudbetaling?
Rent økonomisk for dig er der reelt ingen forskel.
Men det er mere i forhold til den risiko der er forbundet med at have en ansat jf. tidligere indlæg. (samt du har pligt til at indeholde a-skat og am-bidrag)
Super. Så konklusionen er, at jeg kan vælge at udbetale til dem uden cvr-registrering, hvor jeg så skal indberette udbetalingen til skat, jeg kan udbetale til dem som cvr-registreret virksomhed eller jeg kan 'ansætte dem', hvorved der er tidligere nævnte risici + skat og am-bidrag?
Okay - men hvori består forskellen på den type udbetaling (uden cvr) og en lønudbetaling?
Rent økonomisk for dig er der reelt ingen forskel.
Men det er mere i forhold til den risiko der er forbundet med at have en ansat jf. tidligere indlæg. (samt du har pligt til at indeholde a-skat og am-bidrag)
Super. Så konklusionen er, at jeg kan vælge at udbetale til dem uden cvr-registrering, hvor jeg så skal indberette udbetalingen til skat, jeg kan udbetale til dem som cvr-registreret virksomhed eller jeg kan 'ansætte dem', hvorved der er tidligere nævnte risici + skat og am-bidrag?
Sofie- Mit lille råd: Hvis det er løn eller honorarmodtager arbejde og de er CPR så indberet honorar til skat. Hvis de laver et PMV f.eks og får CVR og så ikke betaler skatten og skat mener det var løn eller honorar kan du komme til at hænge på den og de kan som CVR også løbe ind i risiko hvis skat underkender det som erhvervsmæssig selvstændig aktivitet