Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Handel med momsfritaget virksomhed

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 15. Nov 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 04:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed hvor jeg hovedsageligt beskæftiger mig med udvikling af IT systemer,
men samtidig underviser jeg kursister for en momsfritaget virksomhed.

Jeg har fået tilbudt at jeg enten kan aflønnes og min B-indkomst eller gennem min virksomhed, dog hvor jeg udskriver en faktura uden moms.
Da jeg synes det ville være klart lettest at gøre det over virksomheden, er jeg i tvivl om hvordan jeg skal håndterer momsen.

Hvis ikke der skal være moms på fakturaen jeg sender til "kunden", kan jeg så selv undgå at betale momsen af beløbet på fakturaen? Hvis ikke dette kan lade sig gøre er det jo en utroligt dårlig deal at handle med momsfritaget firmaer da man "mister" 20%! Ikke sandt?

Håber på et hurtigt svar.

Mvh

Marc

PS: Jeg har læst Anette Sand's indlæg som desværre ikke svarer konkret på mine spørgsmål.

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 08:27

Hvis du skal indgå momsen, skal du aflønnes hos firmaet.

Kursusvirksomhed er momspligtig jf. momslovens § 42, stk. 2 og 3.
- kan sagtens følge din holdning omkring handlen med momsfritaget virksomhed, men umiddelbart burde dit resultat være det samme. Du fakturerer det du har "solgt" for og tillægger momsen.

Mvh. Karsten

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 10:52

Der er ikke nogen måde en ikke-momsregistreret virksomhed kan købe 'kursus-undervisning' i byen på uden at betale moms.

Men der er intet i vejen for at du bliver ansat på timebasis i virksomheden. Der skal skrives ansættelsesaftale. Du kan sagtens blive aflønnet ud fra en timeseddel du indleverer (med a-skattetræk) - det behøver ikke at være fast løn eller fast timetal.

Tilmeldt 15. Nov 07
Skrevet kl. 12:37

Hej,

Tak for de hurtige svar.

Jeg synes bare stadig jeg mangler at få at vide hvordan moms bliver behandlet mellem to virksomheder der handler hvoraf den ene er momsfritaget.
Virksomheden er momsfritaget på grund af dens erhverv. Hvis jeg sender en faktura med moms til dem som jeg jo ville gøre hvis ikke jeg skal ansættes hos dem.

Er de forpligtet til at betale momsen på fakturaen også til mig selvom de er momsfritaget? Hvis ikke, så modtager jeg en betaling unden moms som jeg heller ikke burde skulle betale moms af? Hvordan foregår det i praksis?

Hilsen

Marc

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Skrevet kl. 12:39

De er forpligtet til at betale fakturaen incl. moms. - du taber således ikke på det.

Deres omkostning er således hele fakturaen (incl. moms)!

Mvh. Karsten

Tilmeldt 15. Nov 07
Skrevet kl. 12:47

Hej igen,

Tak for de gode og lynhurtige svar ;-)

Hilsen

Marc

Tilmeldt 30. Sep 07
Skrevet kl. 12:57

Men egentlig er det et mærkeligt ord du bruger - 'momsfritaget'. Så er jeg i min private husholdning også 'momsfritaget' - jeg er nemlig heller ikke med min private husholdning omfattet af momsloven. "Mig og tandlægen - vi har noget tilfælles".

Når jeg køber et rugbrød, så får købmanden iøvrigt ikke moms af det. Jeg indbetaler ganske vist momsen til købmanden, men det er ikke hans penge. Det er nogen han skal sende videre til momsemor (Skat).

Tilmeldt 15. Nov 07
Skrevet kl. 13:20

At være momsfritaget, synes jeg ikke kan sammenlignes med en privat person. Momsfritagelse sker i henhold til et specielt afsnit i momsloven som kun nogle nogle virksomheder med helt bestemte erhverv kan VÆLGE at underligge sig.
F.eks. vil pågældende virksomhed jeg snakker om ikke skulle betale moms til skat af de beløb de modtager som betaling fra kursisterne.

I mit tilfælde er det så en ulempe for både dem (og mig), at de jo heller ikke har fradragsret for den (udgående)moms der er inkluderet på fakturean fra deres "leverandører" som jo er momsrigistreret.

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Skrevet kl. 13:25

Det er faktisk en ganske udmærket sammenligning, vil jeg mene.
- og de har fradrag for den udgående moms (skattemæssigt) der er inkluderet i fakturaerne fra deres leverandører.

Fordelen ved momsfritagelsen er, at de derved gerne skulle kunne skabe en større omsætning til deres kunder :-)

Mvh. Karsten

Tilmeldt 30. Sep 07
Skrevet kl. 18:39

Undskyld - momsloven bruger faktisk ordet 'fritaget':

"§ 13. Følgende .. ydelser er fritaget for afgift: .. Skoleundervisning ... Fritagelsen omfatter dog ikke kursusvirksomhed, der drives med gevinst for øje."

Men den store forskel til min private husholdning ser jeg alligevel ikke. Jeg kan bestemt ikke tro at de fritagne kan VÆLGE at momse deres virksomhed. Der er moms på nogle ydelser, ikke på andre - punktum. Den eneste frivillighed der findes i forbindelse med moms er at småvirksomheder med en momspligtig omsætning under 50.000 kr kan vælge alligevel ikke at opkræve moms på deres momspligtige aktiviteter (men så har de naturligvis heller ikke fradrag for moms på de udgifter der er på at drive den momspligtige aktivitet).

Bemærk, at det ikke er den momsregistrerede virksomhed der betaler momsen. Det gør kunderne.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)