Jeg har tidligere haft jobs, hvor jeg har bogført indkøb i både en gammel Navision-sag (Navigator faktisk) og i AirBoss. Her haft jeg haft for vane, at kunne bogføre på flere konti, fra en enkelt faktura. Forstå mig ret; hvis jeg f.eks. køber en pakke papir via nettet, og skal betale noget fragt for den, står både papir og fragt på fakturaen. Papiret skal måske bogføres på kontoen "Kontorartikler", mens fragten jo bør bogføres på en "Fragt"-konto. Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan det skulle være muligt i e-conomic? Kan det virkeligt passe? I så fald, hvad dælen gør jeg så?
Come on - ingen der kan hjælpe mig? Måske jeg formulerer mig for kringlet... Lad mig lige prøve igen...
Hvis jeg køber en vare som bliver tilsendt, så koster varen måske 100 kr. og så er der måske 20 kr. fragt på. Det bør jo bogføres som 100 kr. på f.eks. kontorartikler-kontoen, og 20 kr. på fragt-kontoen på samme faktura. Hvis det ikke kan lade sig gøre i e-conomic, er det så OK blot at bogføre 120 kr. på kontorartikler-kontoen?
Du er med så langt, som at jeg modtager en faktura på f.eks. en pakke papir til 100 kr. og så fragt af papiret til 20 kr., ikke? Altså lyder fakturaen på 120 kr. (evt. plus moms).
Men når jeg så vil bogføre denne kreditor-faktura i e-conomic, så skal jeg jo ikke bare have lagt 120 kr. på kontoen "Kontorartikler" (i kontoplan), vel? Så skal jeg da have lagt 100 kr. på kontoen "Kontorartikler" og 20 kr. på "Fragt"-kontoen, ikke sandt?
Sådan har jeg i alt fald været vant til at arbejde i både AirBoss og Navision, hvor man havde sine fakturalinjer, og kunne indtaste et kontonummer for hver linie i fakturaen, så alle linjer på en faktura, ikke nødvendigvis blev lagt på samme konto.
Forstår du bedre, eller taler jeg fuldstændigt i tåger?
Jamen er det så ikke bare at bogføre 100 kr på kontorartikler, 20 kr. på fragt og så kredit 120 kr. kreditor/eller bank?
Jo, det er præcist det, jeg gerne vil. Men det giver e-conomic tilsyneladende ikke mulighed for. I alt fald ikke, hvis man bogfører som en kreditorfaktura.. Jeg ved så ikke om der er nogle omveje til at gøre det i stedet? Det var sådan set det, jeg gerne ville vide...
Hvis det IKKE er muligt, er det så ok, bare at poste 120 kr. på kontorartikler-kontoen i det nævnte eksempel?