Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

jeg er jo ikke domænehaj...

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg er bare ikke så hurtig :)

Som mangeårig iværksætter har jeg altid haft mange projekter igang. For en del år siden købte jeg et domæne til et af mine projekter. Der kom så nogle andre projekter i vejen og det er stadig ikke søsat. 1½-2 år senere åbner et firma med samme navn som mit domæne. Det er åbenbart gået rigigt godt for dem og de spørger mig nu om de kan overtage domænet, deres advokat understreger at de har varemærke på navnet.

Nu er det ikke fordi jeg vil stille mig i vejen for at de kan få domænet, de har så vidt jeg er orienteret stort set alle andre domæner med sammen navn her i eu og vil gerne have det danske på plads da de er et dansk firma. Men jeg har nu brugt (sammen med et par kolleger) meget tid på at lægge benarbejdet for den kommende hjemmeside og selvom meget af det arbejde kunne genbruges under et nyt navn så skal navn, logo, hjemmeside design osv. jo så skrottes.

Er der nogle aminoer der kan svare mig på hvordan jeg står i en forhandling når de nu har varemærket? Som nævnt vil jeg egentlig bare gerne have dækket omkostningerne til at starte forfra og firmaet som vil købe navnet har bestemt ikke mangel på penge. Men de er jo ikke nødvendigvis blevet til en stor virksomhed ved at være søde og forstående overfor andre.

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 10:46

jesperFG:

jeg er bare ikke så hurtig :)

Som mangeårig iværksætter har jeg altid haft mange projekter igang. For en del år siden købte jeg et domæne til et af mine projekter. Der kom så nogle andre projekter i vejen og det er stadig ikke søsat. 1½-2 år senere åbner et firma med samme navn som mit domæne. Det er åbenbart gået rigigt godt for dem og de spørger mig nu om de kan overtage domænet, deres advokat understreger at de har varemærke på navnet.

Nu er det ikke fordi jeg vil stille mig i vejen for at de kan få domænet, de har så vidt jeg er orienteret stort set alle andre domæner med sammen navn her i eu og vil gerne have det danske på plads da de er et dansk firma. Men jeg har nu brugt (sammen med et par kolleger) meget tid på at lægge benarbejdet for den kommende hjemmeside og selvom meget af det arbejde kunne genbruges under et nyt navn så skal navn, logo, hjemmeside design osv. jo så skrottes.

Er der nogle aminoer der kan svare mig på hvordan jeg står i en forhandling når de nu har varemærket? Som nævnt vil jeg egentlig bare gerne have dækket omkostningerne til at starte forfra og firmaet som vil købe navnet har bestemt ikke mangel på penge. Men de er jo ikke nødvendigvis blevet til en stor virksomhed ved at være søde og forstående overfor andre.

Du kan kræve lige præcis hvad du ønsker, da deres firma kom senere end da du registerede domænet er det 100% dig der har retten, og det er som sådan ligegyldigt om de har navnet som varemærke, da de har registeret efter du har købt domænet.

(Jeg understeger er overstående svar er gældende ved at du havde domænet før de havde varemærket)

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 07
Indlæg ialt: 207
Fra  BizzBuzz Skrevet kl. 11:02

Så længe der ikke er tale om at registrere domænet i bad faith (kendskab til deres firma og varemærke), og at brugen af domænet ikke suger på lappen af deres forretning (eks Adsense for produkter i deres kategori), så har du ryggen fri.

Som tidligere påpeget  registrerede du domænet, før de oprettede varemærket, så det er nok svært at bevise at der er bad faith med i spillet! 

Jeg lavede forresten engang en (humoristisk) fanside på fcm.dk, og måtte desværre aflevere det til FC Midtjylland.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:08

Der er netop faldet afgørelse i en tilsvarende sag - her havde domæneejeren blot haft domænet (ikke aktivt) i mange flere år. Han vandt.

Hvis jeg var dig ville jeg bede dem hoppe i havnen eller køre en domænesag ved klagenævnet for domænenavne. De taber den nok.

Fra Søborg
Tilmeldt 31. Dec 05
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 11:25

Måske lidt vildt at starte i retten, det ville være bedre at starte med at forhandle - især hvis du har interesse i en eventuelt betaling. Hvis det går galt, kan du altid gå i retten bagefter...

Jeg tror jeg ville dokumenter de udgifter der har været i forbindelse med navnet, og de nye udgifter der vil komme med et nyt navn. Ligge lidt tort og svige til ;) Eventuelt ligge noget til alt efter hvad navnet kan være værd for modparten - findes der andre lignende navne eller er der kun det?!

Så mødes i måske på midten - Lykke til...

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:32

Stridigheder om domænenavne afgøres ikke i retten, men af klagenævnet for domænenavne. At begynde at forhanlde en pris kan skade sagen, så hvis ikke han vil af med domænet er det absolut det bedste at forholde sig passivt. Det er modparten der skal tage initiativ til sagen, og betale omkostningerne.

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 16:06

tak for jeres svar - de var jo dejligt positive :)

Mikkel - kan du huske hvad domænet hed der er faldet afgørelse om?

Det er jo ikke fordi at vi ikke evt. kunne blive enige om at de kunne købe domænet, men umiddelbart har jeg jo selv en ide med det. På den anden side så omsatte de for 150 mill sidste år og regner med at nå 300 i løbet af de næste 3 så det kunne jo være de kan komme med et tilbud jeg ikke kan sige nej til.

Tilmeldt 23. Feb 07
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 16:42

Jeg mener ikke det kan skade dig at tilbyde dem siden for en pris du fastsætter eller at bede dem om at tilbyde en pris. Så længe du gør opmærksom på at prisen er for at hjælpe dem og at undgå en evt. strid og kun er gældende i f.eks. 14 dage.

Og ved en evt. strid vil du forbeholde dig ret til et meget større beløb.

Jeg kan ikke anbefale dig at vente passivt. Jeg kender flere der har tabt penge på at vente.

Det mest ærlige eksempel jeg kende, var en ny afdød ven som havde en side som din.

Det danske firma tilbød 200.000 kroner, men han ville ikke tale om noget under en mill.

Han vidste an det var vigtigt for firmaet og oplyste at han bare kunne vente.

6 måneder efter firmaets bud, blev de opkøbt at en tysk koncern og skiftede navn.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)