Hey Lars Det er sku lang tid siden jeg har set dig...du må kigge forbi en dag du er i området.. Ja høre fra ch at du er glad for de folk han har skaffet dig...super håber også du og din familie har det godt ja vi har meget at snakke om ang hvad vi har oplevet siden sidst*G* så du burde kigge forbi til en kop kaffe en dag....
Venligst Kenneth |
Vikar247,
Jeg har selv et vikarbureau indenfor sundhedsektoren, men har haft et par enkelte udlændinge indenfor andre brancher pga forespørgsler, og enten er det fordi du ikke ved bedre, eller også tolker du tingene så det lyder bedst økonomisk muligt i dit eget hoved.
Det er simpelthen noget vrøvl, og lugter langt væk af fusk og uvidenhed. Hvadenten du er medlem af en arbejdsgiverforening, eller har tiltrådt en overenskomst med en større fagforening, eller udlejer dine udlændinge til en brugervirksomhed som er underlagt Dank Byggeri eller Dansk Industri, så har du også tiltrådt et vikarprotokollat der indebærer at dine vikarer skal have præcis samme løn som en mand i brugervirkomheden i en lignende funktion.
Det at de "tjener 6 gange mere", er ingen undskyldning for at underbetale dine vikarer, og også noget vrøvl, da kvalificeret arbejdkraft fra østlandene ikke er så undebetalt i hjemlandet som du beskriver. Er lønnen 6 gange mere end derhjemme er det fordi du rekrutterer godtroende og ukvalificeret polakker, langt uden for storbyerne i Polen, de baltiske lande eller Rumænien. Og tysk arbejdskraft tjener ikke 6 gange mindre end dansk arbejdskraft. Tysk arbejdere tjener mere i DK end hjemme, men er her primært pga arbejdsløhed i Tyskland, ikke fordi du er så "behjælpsom" at hjælpe dem med at tjene "formuer" i DK.
Er du IKKE medlem af en arbejdsgiverforening, så er det brugervirksomheden, dvs dine kunder, der hænger på regningen den dag du bliver knaldet.
Jeg har intet imod konkurrence på arbejdsmarkedet, men Danmark er nu engang opbygget således at ingen kan leve eller dø af en minimumsløn, og den "besparelse" du fortæller om, og som senere bliver meget dyr for dine kunder, er kun med til at lave et lønpres i et land som kræver en vis indkomst for at have et anstændigt liv. At dine udlændinge er tilfredse med at tjene mere end i hjemlandet, er ingen undskyldning for at underbetale dem og sige at du følger gældende overenskomster..
Hvis du kan "sælge" faglært arbejdskraft og overholde overenskomsten, til 180,- ex moms, så er det fordi du bryder enhver overenskomst og protokollat, eller ingen har, og lade dine kunder hænge på regningen. Der helt sikkert og forhåbentligt kommer tilbage til dig.
En faglært smed-maler-murer-elektriker i dagens Danmark tjener ikke under 140,-. i timen i et overenskomstdækket virksomhed, og lægger du dertil minimum 30 procent i sociale omkostninger, så vil en sådan mand uden sygedage eller forsikring koste dig 182,- i timen. Hvis du da følger overenskomsten. Så hvis du var fuldt lovlig, så ville du hurtigt "brænde røven", som du siger.
Lige til sidst vil jeg lige sige, og det er ikke for at nedgøre dig, hvis nu du er ordblind, men din stavning og sprog giver ikke indtrykket af et prof bureau der ved hvad de snakker om.
Men går den, så går den, men der er ingen undskyldninger for godtroenhed og uvidenhed.
Glæder mig til at se dig i operation X :)