Hej Ravn, Jeg skal lige have det på det rene her, de 15 kr du nævner, det er vel kun gebyret til din egen bank ikke? Altså ikke gebyret til den udenlandske bank. Så vidt jeg kan læse mig til så er det netop det en EU-betaling er, nemlig at modtager og afsender betaler hver sin del af overførslen?. Hvad der undrer mig lidt er at jeres leverandører tillader at i pålægger dem et sådant gebyr? Mvh Steen
Hej Ravn, Jeg skal lige have det på det rene her, de 15 kr du nævner, det er vel kun gebyret til din egen bank ikke? Altså ikke gebyret til den udenlandske bank. Så vidt jeg kan læse mig til så er det netop det en EU-betaling er, nemlig at modtager og afsender betaler hver sin del af overførslen?. Hvad der undrer mig lidt er at jeres leverandører tillader at i pålægger dem et sådant gebyr? Mvh Steen
I følge min bank er modtagerens gebyr ved EURO overførsler så lille, at den er ubetydelig, vi snakker under en euro. Jeg plejer derfor blot at runde fakturaen op til hele euro eller overføre en enkelt euro mere. Det er i hvert fald langt billigere for mig, end hvis jeg vælger "afsender betsaler alle omkostninger", da jeg så skal slippe standardgebyret på 150 kr (mener jeg det er for hele overførslen). I øvrigt, når du handler med udlandet, så hav i dine betingelser, at betaleren (din kunde) slal betale alle omkostninger. Det kan ikke være meningen at du som modtager af beløbet skal betale 30 kr.
/martin
Ferie i Grækenland til sommer? Overvej Sifnos - en autentisk og charmerende perle i Det Græske Øhav. Tjek denne rejseguide: Sifnosguide.dk
Det var jo en god ide, jeg har ingen anelse om hvad mine leverandører pålægges af gebyrer, men det vil jeg straks undersøge. Jeg modtager ikke selv nogen betalinger fra udlandet, så det bliver ikke aktuelt med betingelserne, men tak for tippet. Mvh Steen
Hej Steen
Du har ganske ret de 15 kr er det bankgebyr vi betaler til vores bank for at overfører pengene. En af betingelserne ved en EU betaling er netop at hver part betaler deres egne bankomkostninger, men her er det vigtigt at huske på at en bank ikke må tage et større gebyr end hvad en tilsvarende overførsel koster i det pågældende land, så i de fleste lande vil gebyret være meget lille eller evt. gratis.
Vi har aldrig nogen sinde haft bøvl med nogen leverandører pga. gebyret, iøvrigt er det jo ikke os, men deres egen bank der pålægger dem dette gebyr.