Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsregistreret eller ej?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra København Ø
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

 Jeg forstår ikke pointen med at være momsregistreret eller ej: jeg har forstået det sådan at har man en omsætning under et vist beløb så behøver man ikke en momsregistrering, men kan godt vælge at være momsregistreret alligevel?

EssentialContent.com - salg af annonceplads på egne rejsedestinationshjemmesider og domænesalg
Fra 8900
Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan være du har flere udgifter end indtægter i opstartsfasen

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er rigtigt. med en årsomsætning (salg) på 0 - 50.000 kr er det frivilligt om du vil registreres. Over 50.000, så er det et krav.

Hvorfor lade sig registrere frivilligt? Det vil gøre dig mere konkurrencedygtig (eller give dig større fortjeneste) hvis du fortrinsvis handler med momsregistrerede virksomheder. Det giver så også lidt mere papirarbejde.

 

Lad os sige at du har et produkt som du køber for 60 kr + moms (ialt 75) og kan sælge til en virksomhed for 100 kr. Virksomheden er dog ligeglade med om du lægger moms på eller ej - evt. moms trækker de bare fra.

Hvis du er momsregistreret så har du udgifter for 60 og indtægter for 100 -> fortjeneste 40 kr. Desuden får du 25 kr ind som salgsmoms og betaler 15 kr i købsmoms. Forskellen på 10 kr er ikke din - det har du opkrævet på Skat's vegne, så den indbetaler du til Momsemor når kvartalet er gået.

Hvis du IKKE er momsregistreret så har du udgifter for 75 kr og indtægter for 100 -> fortjeneste 25 kr. Købsmomsen kan du ikke trække fra. Til gengæld skal du ikke lægge 25% på salgsprisen, men det var køber jo ligeglad med.

 

Hvis du mest sælger til private, så er billedet omvendt.

 

Hvis du skal momsregistreres, så bør du gøre det fra starten

Fra Odense
Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

henrikkrebs:

Hvis du skal momsregistreres, så bør du gøre det fra starten

Jeg er uenig i dette. Jeg har ligesom mange andre iværksættere i mange år haft en forestilling om, at man kun er "rigtig" iværksætter og selvstændig hvis man har et moms nr. Men det er ikke "nødvendigt"! for at drive virksomhed, og der er god grund til at mane den forestilling i jorden, da det kan give meget besvær at lade sig unødigt momsregistrere.

Sagen er den, at det kun giver mening hvis din virksomhed bruger og tjener penge fra dag 1. Det gælder for mange salgs/butiks-virksomheder og håndværks/service-virksomheder. Men starter du en virksomhed, hvor du over en kortere eller længere tidsperiode skal udvikle dit produkt først, er det ren udskrivning at momsregistrere virksomheden, når du kun er i den fase hvor du endnu drømmer om at tjene penge, men endnu ikke har en faktisk omsætning.

Når du er momsregistreret skal du indrapportere din moms en gang i kvartalet. Det giver ikke mening at foretage stribevis af 0-angivelser. Og skulle een af dine 0-angivelser glippe (hvilket er sket for mig, bl.a.) vanker der klækkelige straf-gebyrer. Når du er momsregistreret skal du også foretage en udvidet selvangivelse hvert år, hvor du skal fortælle skat om virksomhedens regnskab. Hvis du ikke har nævneværdig omsætning er der ingen grund til at gøre så stort nummer ud af dette. Hvis du får dagpenge og har et momsnr. kan du få godkendt din virksomhed som bibeskæftigelse, men igen, det giver dig en masse besvær og ting at indrapportere, som der kun er grund til, hvis du virkelig har betalende kunder i butikken og derfor har tid og økonomi til at udfylde skemaer i læssvis.

Udvikling af et nyt produkt eller opbygning af netværk osv. kræver ofte stor fokus og der er ikke tid/overskud til unødvendige distraktioner. I mange tilfælde giver det bedre mening af vente med at momsregistrere virksomheden fra den dag hvor du påbegynder et reelt salg og dermed får penge i kassen. Så drop de fine fornemmelser og vent med at momsregistrere din virksomhed til den dag du virkelig får penge ind og ud af butikken.

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 01:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, hvis baggrunden for momsregistrering skulle være at du synes det er 'finere' at være det, så har du ret. At du er momsregistreret betyder blot at du viser at du kan udfylde en blanket. Det er ikke særlig fint.  Men mit indlæg var ikke om 'hvad er finest' men 'hvad kan bedst betale sig'.

Jeg skal rette to misforståelser:

1. Hvis du driver erhvervsmæssig virksomhed så skal den selvangives (et over- eller under-skud på under 0,50 kr kan du undlade da du selvangiver i hele kroner). Hvis du driver erhvervsmæssig virksomhed har du fradragsret i anden indkomst for dine underskud.

2. Hvis du som momsregistreret har momsede udgifter, så kan du få momsen retur. Altså kun (i udgangspunktet) for de udgifter der kommer efter momsregistreringen.

OK - der er særtilfælde. Såsom folk der glemmer deres momsangivelse eller lader sig distrahere af denne relativt begrænsede ting men kan fokusere på mere komplicerede ting som virksomhedsudvikling. Såsom virksomheder der kan drives uden udgifter. Hvis du senere forventer at gå på arbejdsløsheds-dagpenge (tro mig - det er 100 gange sværere end hvis du starter ny virksomhed efter at du er gået på dagpenge). Såsom folk der er på kontanthjælp, asylansøgere uden godkendt ophold, eller ...

 

Som hovedregel: Hvis du ved du skal (eller vil) momsregistreres, så gør det før du får dine første udgifter.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Blaabjerg:

henrikkrebs:

Hvis du skal momsregistreres, så bør du gøre det fra starten

Jeg er uenig i dette. Jeg har ligesom mange andre iværksættere i mange år haft en forestilling om, at man kun er "rigtig" iværksætter og selvstændig hvis man har et moms nr. Men det er ikke "nødvendigt"! for at drive virksomhed, og der er god grund til at mane den forestilling i jorden, da det kan give meget besvær at lade sig unødigt momsregistrere.

Hvis du skal (bør) momsregistreres er det enten fordi du skal eller fordi det er en fordel som følge af underskud eller fordi hovedparten af kunderne er momsregistreret. Herved får man momsfradrag for sine udgifter. De fleste virksomhede afholder mange udgifter i starten og derfor har Henrik fuldstændig ret i sin pointe. At en virksomhed har nul angivelser i starten er ikke realistisk. Så kan man ihvertfald diskutere om den overhovedet er opstartet.  

Det er ikke et spørgsmål om holdninger. Det er facts.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 27. Apr 09
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Blaabjerg: Står selv i en ligende situation, og jeg giver dig ret..den dag virksomheden skal "søsættes" er det oplaget valg og lade sig momsregistrere..gør du det fra dag 1. fjerner det måske fokus, og koncentration fra det vigtige, nemlig at få projektet på benene...hvis man er en og skal klare alt papirarbejdet, laver man nok alligevel en del fejl..så kan det godt være man kan trække sine udgifter fra, men altså man overlever nok..

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Sikke da en gang sludder. Hvis det at udfylde en momsangivelse 2 eller 4 gange årligt online via nettet kan fjerne fokus fra virksomheden så bør man nok revurdere om   "man overhovedet er nok engageret i projektet for der er 1.000 andre ting som der også skal være styr på. Det handler om at få tingene rigtigt på plads fra starten og det er der desværre mange iværksættere der glemmer fordi de tror at alt er ligetil og bare kan slås op. Igen så er det her ikke et holdningsspørgsmål eller et "jeg tror nok" spørgsmål.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Odense
Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

@skattekonsulenterne o.a.

Min erfaring er at der forvaltes i "ond tro" så hvis du som iværksætter laver fodfejl (hvad man som begynder ofte gør) bliver du bon'et for småting, såom ikke at overholde en moms-anmeldelsesfrist, og der er ingen kære mor. Derfor anbefaler jeg at der i virksomheden er luft - økonomisk og tidsmæssigt til den slags udgifter, for dem vil man sommetider komme ud for. Og det er smadderærgerligt at betale penge for ingenting, som istedet kunne gå til andet konstruktivt arbejde.

Det er ikke rimeligt at anfægte seriøsiteten af en virksomhed, som du gør, fordi man anser stakkevis af formularer som en ekstra byrde man kunne være foruden i en opstartsfase. Hvis det ikke er nødvendigt for at starte projektet, så lad være og hold fokus på at finde ud af om der er en forretning og på at få produktet klar til salg. Hvis man arbejder for sig selv, starter virksomheden som regel altid i ens fritid. Det er de færreste der har 1 mio kr i baghånden og kan starte ud med fuld styrke fra dag 1. Hold virksomheden på fritidsniveau indtil du absolut ikke kan længere pga. din overvældende succés!

Det jeg mente med "fine fornemmelser" var ikke en henvisning til nogen tidligere indlæg i denne tråd, men mere en holdning jeg selv har haft og som jeg fornemmer trives blandt mange iværksættere, at man "først er en rigtig virksomhed, når man har et moms nr". Det er noget fis. Man har en virksomhed, hvis det man laver løser et vigtigt problem/behov for sine kunder, og gør det så godt at de er villige til at betale een for det. Og man har den også i den opstartsfase, hvor man er på vej dertil. Det er ikke afhængigt af om man har et moms nr eller ej - det er en teknikalitet, som det er nødvendigt at forholde sig til, når man har en omsætning der er større end 50.000 kr om året.

Iøvrigt :

På et tidspunkt i en virksomheds tidlige fase vil jeg til enhver tid anbefale at finde ud af hvem der er din lokale skatteafdelings kørende konsulenter og så ringe og aftale et møde med een af dem. SKAT tilbyder møder med nye iværksættere, hvor de kan give rådgivning om de specifikke spørgsmål den enkelte virksomhed har, i tillæg til de intro-møder de afholder om generelle emner i fht moms og skat. Det er gratis og godt at benytte sig af. Jeg ved også at konsulenterne har små "lister" over de virksomheder de anser for at "være i god tro" og at være på forkant med og på fornavn med SKATs konsulenter er ikke nogen dum idé i fht. at SKAT uvægerligt vil spille en rolle i fht din virksomhed, _når_ den forhåbentlig begynder at tjene penge. Men der er ikke grund til at ulejlige dem før du ved at du tjener penge.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Som iværksætter er der ganske rigtigt mange ting man skal gøre og huske, men disse mange ting bliver sjældent mindre, jo mere succes virksomheden har, og ens tid bliver ikke mindre. Det er min overbevisning, at en iværksætter kan få en god rytme i de papirmæssige ting, såsom momsangivelser og udvidede selvangivelser, ved at starte med en momsregistrering først som sidst. I startfasen har man et nyt produkt at koncentrere sig om, men når virksomheden først tjener penge, og måske er ved at nå 50k omsætningen, så vil der helt sikkert også være flere opgaver i virksomheden, end i opstartsfasen. Hvorfor ikke få en god rutine fra start, med moms, regnskab og hele molevitten.

Henrik - jeg er helt enig med dig i, at skat kan hjælpe med mange ting, og en god fod med skat kan afhjælpe mange problemer. Men hvorfor vente til senere? Jeg vil da mene, at skat kan være til god hjælp med deres intro og samtaler i hele opstartsfasen, og specielt når man går i overvejelsesstadiet, kan man få svar på mange af disse spørgsmål.

 

 

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)