Jep, Peter, i tvivl er jeg, så jeg prøvede at lede efter lidt mere information. Jeg tror, jeg tog fejl - eller i hvert fald formulerede mig for upræcist - da jeg skrev, at det afgørende er, hvor ydelsen er udnyttet. Det har kun betydning, hvis den, der modtager ydelsen, ikke er en afgiftspligtig person. Sådan ser det i hvert fald ud til at være efter de danske momsregler. Jeg går ud fra, at spørger er en afgiftspligtig person, hvilket blot kræver, at han driver selvstændig økonomisk virksomhed, men det kunne spørger måske be- eller afkræfte?
Jeg har kigget nærmere på Momsvejledningen for advokater og fundet følgende:
"Som det fremgår af skemaet skal man gøre sig to forhold klart for at kunne afgøre, om der skal tillægges moms på advokatydelser til udenlandske klienter.
For det første skal klientens hjemsted fastslås, og dennes afgiftsforhold skal i visse tilfælde afklares.
For det andet skal det fastlægges, hvor udnyttelsesstedet for advokatydelsen er. |
|
|
|
|
Faktisk udnyttelsessted for ydelsen samt ydelsens art |
|
Danmark |
Andet EU-land |
Udenfor EU |
Klientens hjemsted samt momsforhold |
Køb og salg af fast ejendom |
Anden ydelse |
Anden ydelse |
Anden ydelse |
Danmark |
|
+ moms |
+ moms |
- moms |
+ moms |
- moms |
- moms |
Andet EU-land |
Afgiftspligtig |
+ moms |
- moms ** |
- moms |
- moms ** |
- moms |
- moms ** |
Andre |
+ moms |
+ moms |
- moms |
+ moms |
- moms |
- moms |
Uden for EU* |
|
+ moms |
+ moms |
- moms |
- moms |
- moms |
- moms | |
Som det fremgår af skemaet, skal der (bortset fra vedr. fast ejendom) aldrig tillægges moms, hvis klienten er en afgiftspligtig person i et andet EU-land, og det er i den forbindelse underordnet, hvor ydelsen er udnyttet.
Skulle man endelig se på, hvor udnyttelsesstedet er i denne sag (hvilket altså ikke ser ud til at være relevant), fandt jeg følgende:
3.2.2.2 Advokatydelser, der skal anses for udnyttet uden for Danmark:
[lang række eksempler]...
Bistand til udlændinge i forbindelse med overvejelser om køb eller etablering af virksomhed her i landet.
Det er selvfølgelig de danske regler, men det skulle ikke undre mig, om de tyske pga. EU-harmonisering er tilsvarende. Er du i så fald enig med mig i, at det ikke er så evident, at den tyske advokat har momset korrekt, eller er der et noget, jeg er gået helt skævt af? Måske du kender noget til nogle særlige tyske regler, som afviger fra de danske, og som jeg ikke kender til?
Jacob