Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af advokatbistand fra udlandet

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 5. Nov 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har i forbindelse med undersøgelse af muligheder for at investere i Tyskland - haft en tysk advokat til at rådgive mig. Jeg har i den forbindelse modtaget en faktura fra den tyske advokat inkl. 19 % tysk moms. Jeg er nu i tvivl om hvordan jeg bogfører dette i mit danske regnskab.

Al hjælp værdsættes. På forhånd tak.

Venlig hilsen

Tenson

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:07

Hej!

Du bogfører advokatbistanden incl. 19% Mwst. med mindre du er momsregistreret i Tyskland.

/Peter

Tilmeldt 5. Nov 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:17

Hej Peter

Tak for dit svar - hvilket fører til endnu et spørgsmål :-)

Jeg er ikke momsregistreret i Tyskland - betyder det så at jeg ligger 25% moms dansk moms oveni, og trækker det fra igen på en eller anden måde, eller har jeg misforstået noget - og betyder det så at jeg reelt ikke kan trække tysk moms fra?

vh

Tenson

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:39

Hej!

Du bogfører inkl. tysk moms, altså regningen brutto. Du kan ikke trække den tyske moms fra. 

Du må således ikke røre den danske momskonto.

/Peter

Fra Århus/Sydney
Tilmeldt 7. Sep 07
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 10:53

Hej,

Jeg er ikke momsekspert, men er som udgangspunkt enig med Peter vedr. det rent bogføringsmæssige.

Når det er sagt, er momsreglerne i vidt omfang harmomiseret indenfor EU, og det får mig til at tænke på, at jeg slet kke er så sikker på, at den tyske advokat skal lægge moms på sin regning til en afgiftspligtig personpligtig person i et andet EU-land (dig!). Om det er tilfældet, afhænger af, hvor advokatydelsen anses for udnyttet, og det er såmænd ikke utænkeligt, at den i dit tilfælde anses for udnyttet i Danmark. Det afhænger dog i sidste ende af tysk ret.

I tilfælde af, at der skal moms på ydelsen, vil det som afgiftspligtig i et EU-land som regel være muligt at få momsen refunderet fra myndighederne i det land, hvor momsen er pålagt. Dette bør den tyske advokat helt standardmæssigt kunne hjælpe med.

Hvis jeg var dig, ville jeg tage fat i den tyske advokat og spørge ham nærmere om disse forhold. Han har måske blot lagt moms på, fordi det simpelthen var det nemmeste for ham og/eller fordi han ikke er 100 % inde i momsreglerne.

Peter - hvad siger du til ovenstående? Bemærkninger?  

Mvh

Jacob

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:02

Hej Jacob!

Jeg er ikke i tvivl om, at advokaten skal pålægge tysk moms for ydelsen(som er udført i tyskland).

Det er næppe muligt at få momsen retur, når man ikke er momsregistreret i tyskland, og momssystemet

er meget stivt og bureaukratisk der.

Alene registreringsprocessen er en parodi uden lige, og den tyske advokat kan muligvis hjælpe mod et

behørigt honorar.

Så nej, bogfør som foreslået, og æd den tyske moms, idet en refusion af den tyske moms ikke er

besværet værd.

/Peter

Fra Århus/Sydney
Tilmeldt 7. Sep 07
Skrevet kl. 11:42

Hmm, nå Peter, nu bliver jeg altså lidt stædig (uheldigt karaktertræk, jeg ved det, men jeg arbejder på det :-)).

Jeg er altså stadig i tvivl om, hvorvidt advokaten skal pålægge tysk moms. Efter dansk ret er det afgørende ved advokatydelser ikke, hvor ydelsen er udført, men hvor den er udnyttet, og så vidt jeg er orienteret, er det et princip, der bunder i EU-direktiver (sjette momsdirektiv med senere ændringer), så det gælder også i andre EU-lande. Man kan derfor ikke sige, at fordi en serviceydelse er udført i et land, er den også udnyttet der. Men igen, det afhænger i sidste ende af tysk ret, og hvordan direktivet er implementeret der, og da jeg ikke er tysk men dansk advokat, kan jeg ikke med sikkerhed udtale mig om tysk ret.

For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt man kan få momsen retur (hvis der overhovedet skal moms på fakturan), forudsætter heller ikke nødvendigvis, at man er momsregistreret i pågældende land, i hvert fald ikke efter de EU-retlige regler. Det kan være tilstrækkeligt, at man er en afgiftspligtig person (ikke det samme som momsregistreret) i et andet EU-land.

Jeg følgende link, der - om ikke andet - i hvert fald viser, at det med momsen i Tyskland ikke er så ligetil, og at udnyttelsesstedet for advokatydelser meget vel kan være udenfor Tyskland.

http://www.tyskret.com/dansk/skat/tyskmoms.html

Nu ved jeg ikke, hvor stor fakturaen er, men hvis det er et betydeligt beløb, ville det da næsten være dumt ikke at "prikke lidt" til den tyske advokat.

Jacob

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:02

Hej!

Ja..det er muligt du er i tvivl, men jeg synes, at det fremgår klart af indlægget, at ydelsen er udnyttet i Tyskland(muligheder

for investering i Tyskland), så jeg er ikke i tvivl med hensyn til, at advokatens momsning er korrekt. *S*

/Peter 

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 18:39

Ja, der er i al fald ingen tvivl om at man ikke må trække tysk Mwst fra i dansk købsmoms (fornemmede jeg at spørgeren var i tvivl herom?)

Og ja - du skal (helt uafhængigt af 19% Mwst) på momsangivelsen beregne 25% dansk moms i feltet for import og samtidig lægge det til din købsmoms (så i kroner og øre betyder det nul og nix for dig).

Fra Århus/Sydney
Tilmeldt 7. Sep 07
Skrevet kl. 00:10

Jep, Peter, i tvivl er jeg, så jeg prøvede at lede efter lidt mere information. Jeg tror, jeg tog fejl - eller i hvert fald formulerede mig for upræcist - da jeg skrev, at det afgørende er, hvor ydelsen er udnyttet. Det har kun betydning, hvis den, der modtager ydelsen, ikke er en afgiftspligtig person. Sådan ser det i hvert fald ud til at være efter de danske momsregler. Jeg går ud fra, at spørger er en afgiftspligtig person, hvilket blot kræver, at han driver selvstændig økonomisk virksomhed, men det kunne spørger måske be- eller afkræfte?

Jeg har kigget nærmere på Momsvejledningen for advokater og fundet følgende:

"Som det fremgår af skemaet skal man gøre sig to forhold klart for at kunne afgøre, om der skal tillægges moms på advokatydelser til udenlandske klienter.

For det første skal klientens hjemsted fastslås, og dennes afgiftsforhold skal i visse tilfælde afklares.

For det andet skal det fastlægges, hvor udnyttelsesstedet for advokatydelsen er.

Faktisk udnyttelsessted for ydelsen samt ydelsens art

Danmark

Andet EU-land

Udenfor EU

Klientens hjemsted samt momsforhold

Køb og salg af fast ejendom

Anden ydelse

Anden ydelse

Anden ydelse

Danmark

+ moms

+ moms

- moms

+ moms

- moms

- moms

Andet EU-land

Afgiftspligtig

+ moms

- moms
**

- moms

- moms
**

- moms

- moms **

Andre

+ moms

+ moms

- moms

+ moms

- moms

- moms

Uden for EU*

+ moms

+ moms

- moms

- moms

- moms

- moms

Som det fremgår af skemaet, skal der (bortset fra vedr. fast ejendom) aldrig tillægges moms, hvis klienten er en afgiftspligtig person i et andet EU-land, og det er i den forbindelse underordnet, hvor ydelsen er udnyttet.

Skulle man endelig se på, hvor udnyttelsesstedet er i denne sag (hvilket altså ikke ser ud til at være relevant), fandt jeg følgende:

3.2.2.2 Advokatydelser, der skal anses for udnyttet uden for Danmark:

[lang række eksempler]...

• Bistand til udlændinge i forbindelse med overvejelser om køb eller etablering af virksomhed her i landet.
  •  

Det er selvfølgelig de danske regler, men det skulle ikke undre mig, om de tyske pga. EU-harmonisering er tilsvarende. Er du i så fald enig med mig i, at det ikke er så evident, at den tyske advokat har momset korrekt, eller er der et noget, jeg er gået helt skævt af? Måske du kender noget til nogle særlige tyske regler, som afviger fra de danske, og som jeg ikke kender til?

Jacob

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)