Jeg startede selvstændig i midten af september måned i år - efter endt barsel (kunne ikke starte før) - og i den forbindelse har der op til start af virksomheden været nogle omkostninger, i forbindelse med renovering af lokaler m.m. så alt var klar til start den 15. sept., er det kvitteringer jeg kan trække fra?
Hej. Ja, dette accepterer Skat i forbindelse med opstart i rimeligt omfang, hvilket vel skal forstås som, at de ikke må være flere år gamle. Du skal huske at bogføre dem pr. 15/9 2014 eller hvornår det nu var, du registrerede dig. Dette sikrer også, at du får den moms retur, du måtte have lagt ud for, hvis du altså er momsregisteret.
Ja hvis det er maks maks maks 6 mdr inden opstart og du ikke har solgt noget uden moms inden og du ikke har taget noget i brug privat inden - og når det er rent ud for at kunne starte virksomheden, så tager du dem ind i regnskabet når du begynder ex på dag 1. Du bruger den oprindelige regning/kvittering og kun hvis moms fremgår er der momsfradrag som med alt andet.
Hvad renovering angår så må det ikke være noget der er forbedring af EGNE lokaler - det er ikke en udgift, så renovering er et ret åbent emne. Nye vinduer vil normalt være forbedring (ikke fradrag) ny kit på vinduer hvor glas ellers falder ud - typisk renovering. Er det i lejede lokaler og gir det dig ikke ret til noget med penge ingen ved fraflytning, så vil det jo generet være en ren udgift du har fundet nødvendig i virksomheden
God vind med virksomheden OG barnet
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER