Hej kære Aminoer! Jeg har desværre i sommers formidlet kontakt til en af mine kunder, som privat gerne ville have syet noget tøj. Min svigerinde er nemlig meget dygtig til at sy, men hun er dog ikke professionel eller uddannet dertil. Nu er sagen så kørt fuldstændig i hårdknude, og kunden nægter at betale, da hun påstår, der er indtil flere fejl, som er min svigerindes skyld. Min svigerinde stiller sig meget uforstående overfor det, kunden kommer med. Hvilke muligheder har vi i en sådan sag? Desværre er aftalen ikke kommet ned på skrift, da det var hu-hej vilde dyr om at få tøjet lavet. Så det er påstand mod påstand. Jeg synes bare ikke, det kan passe, at vi slet ingen muligheder har for at få nogle penge ud af kvinden... eller hvad? På forhånd tak! |
Hej,
I kan forsøge at "spille bolden" tilbage på kundens bane og lade kunden være den aktive. I kan forsøge med disse spørgsmål
- kan du [Kundens navn], ikke prissætte de enkelte fejl?
- kan du [Kundens navn], ikke fortælle mig hvor meget du vil betale for kjolen?
- kan du [Kundens navn], hvad syntes du vil være den optimale og mest retfærdige løsninge på denne sag.
Ved at lade kunden tage aktiv del, kan det (umiddelbart) ske to ting. 1) Kunden finder sine retfærdige "briller" på og i finder en kompromis. 2) Kunden bliver total urimelig og sige at de vil betale 0 kr. for kjolen. Det er meget sjælendt du kommer dertil, og der kan du argumentere det med at kjolen har (med sikkerhed) være brugt osv osv.
Ved ikke om det hjælpe men det er et forsøg værd.
Claus