|
Jeg har for nylig erhvervet to lejligheder gennem et nyt selskab (IVS). Disse skal lejes ud. Jeg er ved at ændre min Dinero kontoplan, så der kommer passende poster i forhold til indtægter og udgifter for disse. Jeg har oprettet disse to udgiftskontoer. I forhold til lejeindtægt, hvad er så best practise? Skal jeg oprette den under omsætning? Hvad med forudbetalt leje - hvordan skal jeg oprette denne konto, og konto til depositum? |
Forudbetalt leje må jo være en gæld du har til udlejer i princip - som vel er samme beløb hele tiden - indtil den dag folk siger op?
Hvis den er det, ville jeg lave en konto under kortfristet gæld til forudbetalt husleje og en anden til modtagne deposita også i kortfristet gæld - med bank som debet
Den dag folk så siger op og spiser af den forudbetalte husleje - må det rykke fra forudbetalt husleje og ind i omsætning som husleje for de måneder - om jeg har forstået dig ret
Jeg ville ha lejeindtægt under omsætning ja - måske er det tilmed hele selskabets formål. Er du momsregistreret og vælger du at udleje med moms på husleje til erhverv - så er dine udgifter også med moms som du angiver i billedet - ellers er der ikke momsfradrag - hvis det er udgifter til en udlejning uden moms
Dertil kommer spørgsmåltegn ved om f.eks. inventar er en udgift som sådan, eller om det er et aktiv der jo har værdi og vedligeholdelse skal jo så også være egentlig vedligeholdelse og ikke omfatte noget som kunne være forbedring - f.eks udskiftning af vinduer/døre til bedre osv.
Jeg tror nu faktisk jeg ville ha en revisor eller økonomikyndig ind over for at få det hele ret i forhold til IVS som drift af udlejningsselskab - også momsspørgsmålet - så mine svar er mere blot mine bud på umiddelbar løsninger - som andre gerne må komme med bedre løsninger på -
vh John H
Bliv gratis medlem