Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kapital partner og ansat, laver ikke noget

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Oct 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa. Jeg står virkelig i et dilemma.

Vi fik lavet alle papirer, ejeraftale, stiftelses brev mv.

Sagen er den, at jeg for et lille års tid siden oprettede et IVS selskab sammen med en partner, hvor vi også begge er ansat. Jeg står selv som stifter af selskabet, bestyrelsesformand og adm. direktør.

Min partner har siden starten, desværre forsømt sine forpligteler overfor virksomheden i sådan en grad, at havde han været ansat et hvert andet sted, var han blevet fyret MANGE gange. Blandt andet kommer han konsekvent 30-60min forsent hver dag og når jeg forsøger at tale med ham om problemerne, går han i forsvar, ville ikke snakke om det, påstår at det er mig der tager fejl og har et problem. Det er ihvertfald aldrig ham

Det står så slemt til, at vores lille virksomhed styrter mod afgrunden. Vi har en del udgifter til løn, til vores ansatte, som vi ikke kan undværre. 

Derfor overvejer jeg nu to muligheder:

1. Skal jeg selv sige stop og komme ud af det, inden vores gæld bliver for stor? (Jeg er 'detsvære' kommet der til, hvor jeg har lavet en plan B, så jeg ved at jeg ikke kommer til at gå ledig længe)

2. Skal jeg se om jeg kan få min partner ud? Jeg er jo selv den øverste chef, så formeldt, har jeg jo muligheden for at fyre ham. Men for at være helt ærlig har jeg ikke lyst til at min parter, skal fortsætte i bestyrelsen eller som ejer, efter opsigelsen.

I vores stiftelses dokument fast satte vi at alle kapitalandele, skulle være tegnet senest den 3/3 14. - Dette har han, på trods af at jeg har rykket for det flere gange, heller ikke gjort.

Er det muligt for mig at smide min partner helt ud af virksomheden da han hverken har betalt sin andel eller udfylder sine forpligtelser som ansat i virksomheden? Så vidt jeg ved, ejer man jo reelt ikke noget, man ikke har betalt for?

Virksomheden og kunde kartoteket er etableret på mit gode navn og rygte. Jeg har svært ved at se at min partner ville kunne kører det videre selv.

Jeg vil allerede nu sige tak for jeres svar, for alle gode råd er velkommende.

Hilsen
En fortvivlet iværksætter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal gå til en advokat med alle papirer, f.eks Jacob Tøjner fra www.ditselskab.dk  

Ingen kan svare uden at læse ejeraftalen og kende vedtægterne. Det er også meget uklart hvordan han kan være ejer hvis han ikke har betalt anparter - for er det kun dig der har betalt, så er du jo ejer i princippet, men vi aner jo ikke hvad I har registreret i CVR under stiftelse og hvad der er op og ned

Det jeg KAN sige er, at det kunne lyde som om du kan ende ud i personligt ansva, hvis du driver et IVS på et tidspunkt hvor du måske som ejer og direktør kan indse/burde kunne indse, at du ikke kan betale den gæld der påløber, herunder løn. Hvis det er siturationen, så skal der reageres kraftigt, evt ved at trække stikket ud ved afmeldelse af din post som direktør hos CVR, men OM det er der du er på nuværende tidspunkt risikomæssigt, kan jeg ikke sige.

Få en helt konkret gennemgang hos en advokat du kender eller som foreslået, og få ting på plads, det andet fortjener du ikke

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Oct 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John. Tak for dit svar.

Jeg har prøvet at få fat i Jacob Tøjner, men han er desværre på ferie til d. 20/10.

Da jeg/vi stiftede selskabet i sin tid, blev jeg hos cvr, registret som stifter og han som medejer. Men det er også her jeg er i tvivl om det juridiske ejerskab. For jeg skød selv den samlede kapital i virksomheden, og han skulle efterfølgende betale mig - som han så aldrig har gjort. Begge dele kan jo dokumenteres med (manglende) kvittering og bankoverførsel. Personligt mener jeg jo, at ejeraftale mv jo må være ugyldig og at jeg ejer 100% af virksomheden, da der tydeligt er angivet en frist for tegning af kapitalandelene og hvornår de skal være fuldt indbetalt. Men hverken jeg eller virksomheden, har set så meget som en krone. Men om den holder juridisk da han er anført som medejer, er jeg i tvivl om.?


Så skidt står det endnu ikke til. Jeg er sikker på, at jeg selv kunne få projektet tilbage på rette spor, og få det til at køre igen. Men min partner fungerer lidt som en bremseklods. Særligt når det nu står så skidt til med vores kommunikation, at vi ikke kan tale om almindelige små ting, som måde pli mv.

Jeg er formand i bestyrelsen og det står anført i vedtægterne, at ved stemmelighed er det formandens stemme som er den gældene. Derfor ved jeg, at jeg i princippet har den fulde magt i firmaet. Men mener jo også, at når vi er 2 ligeværdige ejere (hvis vi da er det) så skal vi også være enige om tingene.

Jeg har ikke lyst til at købe ham ud, da det jo reelt betyder, at jeg skal betale for værdien af hans kapitalandele 2 gange. Både indskuds værdien og den nuværende værdi.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Moldur:
For jeg skød selv den samlede kapital i virksomheden, og han skulle efterfølgende betale mig - som han så aldrig har gjort. Begge dele kan jo dokumenteres med (manglende) kvittering og bankoverførsel. Personligt mener jeg jo, at ejeraftale mv jo må være ugyldig og at jeg ejer 100% af virksomheden, da der tydeligt er angivet en frist for tegning af kapitalandelene og hvornår de skal være fuldt indbetalt. Men hverken jeg eller virksomheden, har set så meget som en krone.

Jeg ville starte med at indlede en formel rykkerprocedure. Som du fremlægger det - virker det i min øjne som er gældforholdet er mellem dig og ham. Det vil umiddelbart betyde, at han har de rettigheder som hans anparter berettiger til - og at du er nødt til en "inkassoprocedure" mod ham, hvis han ikke enten indbetaler eller overdrager ejerandel.

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som jeg læser dine indlæg ønsker du enten selv at komme ud, eller vippe din kompagnon af pinden. Begge dele er mulige, men det kræver i aller højeste grad en advokat. Jeg kan ud over ditselskab anbefale Bent Stamer i Aalborg, han er rigtig skrap til erhvervsret og laver ikke andet.

Jeg vil umiddelbart tro at hvis ikke betingelser i ejeraftale herunder kapitalandele er opfyldt af din partner, så vil kontrakten være ugyldig. Dette skal du dog tale med en advokat om hurtigst muligt.

Hvordan det går med virksomheden bør måske bestemme din handlingsplan. Er firmaet på vej mod gulvet i frit fald var det måske en idé at du brugte krudt på at komme ud af selskabet istedet ? Er der rent faktisk en god forretning men den alene hæmmes af din partner, så bør du sætte alt ind på at vippe ham ud.

Det er desværre ikke nemt, slet ikke hvis det er en kammerat. Jeg har prøvet det tidligere, og det var rigtig rigtig svært. Men du er nødt til som direktør ALTID at handle i virksomhedens bedste interesse, og det må han have forståelse for eller ej, det er din PLIGT at handle til virksomhedens bedste..

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Her er altså noget der ikke hænger sammen. Du skriver at du er bestyrelsesformand og adm direktør i IVS. Det er altså ikke muligt.

Få set dine papirer igennem. Hvem er direktør og hvem er bestyrelsesformand (altså de officielt registrerede).

Er jeres aftaler udarbejdet af professionelle, så indeholder de helt sikkert også en bestemmelse om hvorledes du er stillet nu hvor din partner ikke indenfor fristerne har tegnet den aftalte anpart. Reelt bør I således ikke have nogen aftale, vil jeg mene!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:
Her er altså noget der ikke hænger sammen. Du skriver at du er bestyrelsesformand og adm direktør i IVS. Det er altså ikke muligt.
det er ikke smart men det er vel muligt i et IVS (og et ApS) Er det ikke kun i et A/S at der er forbud mod at bestyrelsesformand og direktør er samme person?

(ellers skal jeg har overset en ændring)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

og så kan man tilføje (retteknap virker ikke) at det vel ikke gør den store forskel heller, for øverste myndighed er generalforsamlingen som jo så alt andet lig kan fyre begge - men kan være låst i en 50/50 - På generalforsamlingen er det ejerne, og om det her er 50/50 eller den manglende betaling betyder det er 100% trådstarter, det er nok hele spørgsmålet, og det kan ikke besvares uden at kende meget mere til vedtægter og tegninger osv OG som situationen er, kan der kun være ET råd:

Få det undersøgt af en advokat - eller måske revisor trådstarter - så hurtigt du kan

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er korrekt at det juridisk kun er gældende for A/S. Funktionsmæssigt er der dog ingen forskel, og måske kan dette være en af årsagerne til at sagen er kørt lidt af sporet.

Det giver ingen mening at bestyrelsesformand og adm direktør er samme person når vi taler om et partnerskab.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Ja, det er korrekt at det juridisk kun er gældende for A/S. Funktionsmæssigt er der dog ingen forskel, og måske kan dette være en af årsagerne til at sagen er kørt lidt af sporet.

Det giver ingen mening at bestyrelsesformand og adm direktør er samme person når vi taler om et partnerskab.

helt enig - specielt fordi generalforsamling jo bare ender i deadlock med forslag om fyring af direktør og bestyrelse - Der skal en jurist ind over med et løsningsforslag

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)