Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til vurdering/prisfastsættelse af fritidsvirksomhed!

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Feb 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 07:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej iværksætter kolleger.

Hvordan får jeg fastsat (hvem kan gøre det) en pris på min fritidsvirksomhed - som skal bruges i forbindelse med bodeling ved skilsmisse?

Vh Ebbe Lind

Dansk Læsepraktik

Tlf.: 30203515

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 07:56

Det får man typisk en uvildig revisor til at gøre. Er man i tvivl om revisoren har regnet prisen rigtig ud kan man også få 3 revisorer til at udregne en pris uafhængigt af hinanden og så tager man gennemsnitsprisen af det.

Der findes mange beregningsmodeller og alle er lige forkerte / rigtige. Den jeg har lært er at man tager gennemsnittet af de seneste 3 års omsætning og så kan man lægge aktiver til (lager, udstyr m.m.). Det der er svært at vurdere vil i alle tilfælde være en evt goodwill. Denne kan også trække voldsomt ned, for hvis virksomheden kun kan eksistere grundet din ekspertise og du pludselig ikke er der mere, hvad er virksomheden så værd ?

Men tag fat i uvildig revisor og få lavet en pris er mit bedste bud.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:15

enig i revisor nok bør ind over men - Det er klart at hvis der er mange aktiver og ægtefællen via sin indtægt har været med til at der er en stor formue der, så kan det komme med ind tror jeg men ellers ikke og  HVIS vi så på goodwill som jeg tror er det afgørende her i en skilsmisse vurdering så tror jeg ikke der er værdi før du har haft en vis indtægt. 

Nu skriver du fritid, men talte vi heltidsbeskæftigelse, så har virksomheden jo ikke i sig selv en stor værdi hvis vi ser bort fra aktiver - hvis ikke du har mere end end noget med 300.000 kr i overskud per år - for det dækker jo bare din "driftsherreløn"  

Ellers kunne den ægtefælle der måske arbejder som løn-arbejder jo også skulle beskattes af værdien af dennes arbejde som giver 300.000 kr i løn. Goodwill opstår - når vi bortser fra aktiver der er mere værd en regnskabsført - som følge af en indtjening der overstiger alm løn i niveau 250 - 300.000 (og jeg tror faktisk lidt højere).

Hvis I har en skilsmisse advokat inde over, så kan han vurdere med - eller en revisor.

Ejeren af en lille fritidsvirksomhed skal ikke plukkes ved skilsmisse - og da den tilhører den ene ægtefælle kan det meget let være rent 0 - men der skal mange flere detaljer til for at være sikker

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)