Er der nogen der har nogle konkrete erfaringer med æ, ø og å i URL'er - f.eks. som www.domain.dk/æbler-er-søde/
Hvis man på sin server har en url, der hedder www.domain.dk/æbler-er-søde/ vil en browser så requeste den præcise url eller vil den requeste denne url som UTF-encoded?
Umiddelbart virker det ikke som om, at der er problemet med at blive indexeret i Google med disse url'er se f.eks. denne Google-søgning hvor det øverste resultat indeholder et å i url'en. Hvis der er nogen der kan af- eller bekræfte min påstand, hører jeg gerne.
Svaret er meget enkelt: Hold dig langt væk fra danske tegn i såvel directory navne, filnavne og domæner. Det er IKE standard og det giver alle mulige problemer i forbindelse med interaktion med systemer der ike understøtter dise tegn - og det er mange!
Den anden gode grund er, at hvis man sidder på et ikke-dansk tastatur så er det på den forkerte side af vanskeligt at taste adressen. Hvis det er fordi man gerne vil have muligheden for at besøgende kan taste (eller for at fange fejltastninger) så lad URL med æ, ø, å redirecte til adressen med ae, oe aa...
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline
Jeg ved denne tråd er meget meget meget gammel. Men jeg synes det er et passende sted at fortsætte i stedet for, at starte en ny tråd.
Jeg vil gerne lave et å i min url. Jeg har luret lidt på wikipedia og set de gør noget smart. Prøv at søg på "lånwiki" på Google, her kan man se at Wikipedia har et å i deres URL. Men når man går ind på siden, så er lån i URL'en lig med L%C3%A5n.
Hvordan gør de det??? Jeg har selv prøvet at oprette en fil (l%C3%A5n.html) på en side jeg har, men kan ikke komme ind og se den via min browser. Hvad gør jeg galt???
Håber der er nogle kloge hoveder derude med nogle gode svar ;)
Hvordan gør de det??? Jeg har selv prøvet at oprette en fil (l%C3%A5n.html) på en side jeg har, men kan ikke komme ind og se den via min browser. Hvad gør jeg galt???
Du bruger å i din url
Uden at gå ind i hvorfor du IKKE over hovedet på nogen som helst absolut måde overhovedet slet ikke skal TÆNKE på at bruge æ,ø å i din url, så kan du Google "URL encode".
Der er alt for mange grunde til at holde sig væk til at jeg orker at gå ind i dem her; men har du virkelig lyst til at præsentere sådan en gang "snask" i din adresselinje?
Idéen er jo netop ikke at skulle brug å i min URL. Jeg vil gøre ligesom Wikipedia, de bruger ikke å i deres URL men Google læser det som et å.
Det gør Google også hvis du fx bruger aa istedet for å. Den forstår godt sammenhængen. Iøvrigt er der absolut ingen grund til at bruge danske bogstaver i sine url's, filnavne eller andet, medmindre skaden allerede er sket og det ikke står til at lave om.
Jeg ved godt det er et emne der har været meget oppe og vende i den danske SEO verden, men ja, jeg vil gerne præsentere sådan en gang "snask". Kan ikke se hvorfor det ser uprofessionelt ud??? Hvorfor gør wikipedia brug af det, der må da være en eller anden form for SEO værdi.