Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erfaringer med æ,ø og å i URL'er

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

mht til æ-ø & å    har jeg også været lidt inde på emnet pga jeg er i rengørings branchen :)

mh til træning..

www.yourdomain.com/traening     traening vil ihvertfald ikke blive markeret med fed (highlighted) hvis du søger på træning.

jeg ved ikke om google opfatter den som træning...   jeg har ikke særlig gode erfaringer med det da jeg selv har arbejdet med URL's i magento med ÆØÅ..

M  dfdf

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 15:56

For lige at skabe lidt klarhed i debatten vedr. æ, ø og å, så jeg kan kun gentage det jeg nævner tidligere. Mine erfaringer baserer sig på mine ca. 8 år som programmør og professionel i web-branchen, og gennem tiden har jeg været inde over udviklingen af mange hundrede websites.

Hertil her jeg stået for en hel del systemer, online markedsføring etc. og jeg kan kun gentage at danske tegns i url GIVER problemer - uanset om man selv opdager dem eller ej.

For at tage en klassisk analogi, så kan jeg godt køre over for rødt i et lyskryds uden at få problemer, men det betyder bestemt ikke at det er anbefalelsesværdigt. Beslutningen bør ikke tages ud fra egen tro eller erfaringer fra 1 website, men istedet for erfaring generelt over en bred kam og med statistik og analyser som påviser hvad det er den bedste løsning.

Iøvrigt mht. søgemaskineoptimering, så anbefaler alle seo-eksperter jeg kender til at der anvendes ae, oe, aa osv. istedet for æ,ø,å. Som programmør med indgående kendskab til web-systemer, browsere, databaser, submission forms osv. så kan jeg KUN anbefale at holde sig fra danske tegnsæt i URL's og filnavne.
Der er ganske enkelt masser af link-kataloger, gæstebøger, forums, webservices og websites som ikke understøtter danske URL's, og det er da ærgeligt at gå glip af gratis link-juice, link-trafik eller andet bare fordi at man har valgt at have danske bogstaver i sin URL, fordi man synes det er "flottere" ?

Herudover er det et indiskutabelt faktum at ikke alle browsere og operativsystem-kombinationer understøtter æ,ø og å. Så dem der sidder bag sådanne browsere eller OS-opsætninger kan ikke besøge din hjemmeside hvis du bruger æ,ø og å, og det er da også lidt surt?

Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 16:41

Hejsa lars og tak for dit svar.

Dog syntes svaret er det samme i de forskellige a/ø/å debatter rundt omkring.   

Hvis man nu tager udgangspunkt i at det IKKE er til et firma eller en hjemmeside. 

lad os lige det er til en blog som man feks gerne vil have frem på et søgeord der indeholder æ/ø/å der har jeg set flere eksempler på at de klarer sig fint i søgemaskinerne....  

keyword i domænenavnet giver enormt meget på søgesiden ifl. min erfaring.  

tager jeg fejl ?

M  dfdf

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 16:59

Hej Kim

Ja keyword i domænenavnet er kendt som en god fordel, men i URL er fordelen langt mindre. Du kan evt. se denne gode guide: http://www.seomoz.org/article/search-ranking-factors#ranking-factors hvor du vil finde Page Name URL på plads nr. 10 (low importance).

Jeg er aldrig stødt på noget undersøgelse eller dokumentation for at danske tegn i URL's skulle ranke bedre end fonetiske tegn (oe, aa, ae). Så derfor ser jeg ingen grund til at bruge dem, når de nu kan skabe tekniske problemer.
(Hvis nogen har decideret dokumentation for en sådan påstand ser jeg den dog gerne)

Et godt eksempel på at alt tyder på at Google helt fint forstår disse fonetiske skrivemåder er følgende:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=østrogen&meta=&aq=f&aqi=g10&aql=&oq=&gs_rfai=

Hvis du lægger mærke til resultat nr. 1, så indeholder alt teksten der kommer frem på selve google slet ikke noget ø men i stedet oe. (der kan selvfølgelig også være eksterne linkfaktorer m.v. som påvirker det, men det viser ihvertfald at det på ingen måde er en hindring for at du kan ranke på ordet).

Tilmeldt 10. Jan 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:27

http://kirstenkøkken.dk

virker også med http://kirstenskoekken.dk

Fra Bredsten
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 989
Fra  FlexPOS Aps Skrevet kl. 11:03

Hey

dvs æøå i domaine navnet er ok i forholdt at optimere efter et navn med danske bogstaver ? er helt forbut ? eller hvordan gøres dette ...

/Jacob

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 11:39

Det er ikke forbudt.

Det er bare rigtig dårligt.

Kan kun anbefale at lade være med at gøre det da det er problemfyldt ud i områder du ikke har fantasi til at forestille dig.

Lige som flash og frames - bare værre.

Venlig hilsen

Christian

Fra Bredsten
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 989
Fra  FlexPOS Aps Skrevet kl. 19:18

Cool tak kristian,
hvad går man så hvis man skal købe et got seo domaine til et firma der sælger tilbehør ?

få der er vel ikke noget seo værdi i at have et site med tilbehoer i navnet ? eller ?

/Jacob

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 22:27

Jo, det er der da.

Google har for mange år siden fundet ud af, at vi danskere har en fonetist omskrivning af ø som oe.

Anyways, så er det eet eneste søgeord. Der er mange søgeord på dit website, der kan være lige så vigtige eller vigtigere - og de kan jo ikke alle sammen proppes ind i domænenavnet, vel?

Så hvis jeg var dig ville jeg gå meget mere efter et navn, der er nemt at huske end et navn, der indeholder et søgeord.

Venlig hilsen,

Christian

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)