Jeg er i den situation jeg har et IvSselskab, som jeg er ved at skrue ned for aktiviteterne i. Det skyldes at jeg har det sammen med en kammerat, hvor vi driver nogen fællesaktiviteter. Jeg ønsker ikke at fælles ApS'et står som ejer af det nye selskab.
Jeg er til daglig konsulent, og får penge ind i vores fælles selskab. Nu ønsker jeg at stifte mit eget ApS, så det hele kører i mit personlige ApS.
Jeg har dog den udfordring at jeg gerne vil undgå at lægge 50.000 DKK "efter skat" penge for kapitalkravet. Til gengæld vil jeg meget gerne have et større beløb stående på det nye ApS konto når det først er stiftet.
Er der nogen god måde at håndtere det på? Den eneste måde jeg kan se er hvis jeg stifter et IvS, hvor jeg så laver virksomhedsomdannelse til ApS efter en måneds tid, når jeg har tjent de første 50k til selskabet. Det virker bare meget fjollet.
Der må være et eller andet meget åbenlyst jeg ikke ser her?
Et IVS kan du ikke virksomhedsomdanne til ApS på andet vis, end hvis det har skabt 50.000 kr selskabsbeskattede midler og du får revisorerklæing på værdierne = ca 10.000 kr i omk - det er derfor slet ikke muligt at gøre sådan lige efter en måned i IVS for det skal være beskattede IVS midler
Der er ikke normale måder at undgå at de 50.000 kr du skal bruge til ApS er beskattede midler og det ville jo også være skørt, for så var de jo ikke 50.000 kr værd
Det er ikke meget anderledes end at du ikke kan købe Novo og Mærsk aktier for penge du ikke har betalt skat af
Men her vil man vel enten se stiftelsen af ApS'et som:
- En investering i IvS selskabet, som så kan trækkes fra - Virksomhedsskat, der er noget lavere end den personskat der rammer mig hvis det er mig personligt der skal lægge de 50k
Mit issue er at hvis jeg skal stifte et ApS af personlig indkomst, svarer det jo i hvert fald til over 100.000k personlig indtægt...
@Michael: Det er helt fint :-) Det er en længere historie, men det var kammeratens ide oprindeligt. I selskabet har vi haft en tidligere forretningside som døde, og her havde jeg nogen konsulenttimer som ikke var relateret med den forretningside. Nu giver det ikke mening at mine konsulenttimer lægges i en fælles virksomhed.
Men her vil man vel enten se stiftelsen af ApS'et som:
- En investering i IvS selskabet, som så kan trækkes fra - Virksomhedsskat, der er noget lavere end den personskat der rammer mig hvis det er mig personligt der skal lægge de 50k
det første forstår jeg ikke men ja ja et IVS kan omdannes hvis det har betalt selskabsskat og har opbygget kapital på 50.000 kr efter skat men det kræver revisorvurdering som vil koste ca 10.000 kr så det er ikke smart -. selskabsskat + ca 10.000 kr vil koste det samme som hvis du selv havde betalt personskat OG hvis IVS er stiftet for ex 1 kr - så vil du ved konkurs i ApS kun kunne fradrage 1 kr i aktietab, hvor du ved stiftelse med 50.000 kr selv - vil kunne fradrage 50.000 kr
Det vil dog nok stadigvæk være en fordelagtig metode
HVORFOR? Vil en revisor erklæring = type apport stiftelse ikke let koste 10.000 kr ? og trådstarter kan vel heller ikke lige gøre det uden ekstraarbejde midt i et år
Omdanne fra IVS - fortjeneste 50.000 kr X selskabskat + forventet revisorerklæring ca 10.000 kr = koster 22.500 kr i selskabskat af de 50.000 kr og her er der så fradrag for tab på aktieindkomst på 1 krone
Personlig skat af 50.000 kr koster 44% eller ca 22.000 kr - ikke mere, og nu er der fradrag for 50.000 kr i tab på aktieindkomst hvis det går galt