Jeg er i den situation jeg har et IvS selskab, som jeg er ved at skrue ned for aktiviteterne i. Det skyldes at jeg har det sammen med en kammerat, hvor vi driver nogen fællesaktiviteter. Jeg ønsker ikke at fælles ApS'et står som ejer af det nye selskab. Jeg er til daglig konsulent, og får penge ind i vores fælles selskab. Nu ønsker jeg at stifte mit eget ApS, så det hele kører i mit personlige ApS. Jeg har dog den udfordring at jeg gerne vil undgå at lægge 50.000 DKK "efter skat" penge for kapitalkravet. Til gengæld vil jeg meget gerne have et større beløb stående på det nye ApS konto når det først er stiftet. Er der nogen god måde at håndtere det på? Den eneste måde jeg kan se er hvis jeg stifter et IvS, hvor jeg så laver virksomhedsomdannelse til ApS efter en måneds tid, når jeg har tjent de første 50k til selskabet. Det virker bare meget fjollet. Der må være et eller andet meget åbenlyst jeg ikke ser her? |
Et IVS kan du ikke virksomhedsomdanne til ApS på andet vis, end hvis det har skabt 50.000 kr selskabsbeskattede midler og du får revisorerklæing på værdierne = ca 10.000 kr i omk - det er derfor slet ikke muligt at gøre sådan lige efter en måned i IVS for det skal være beskattede IVS midler
Der er ikke normale måder at undgå at de 50.000 kr du skal bruge til ApS er beskattede midler og det ville jo også være skørt, for så var de jo ikke 50.000 kr værd
Det er ikke meget anderledes end at du ikke kan købe Novo og Mærsk aktier for penge du ikke har betalt skat af
vh John H