Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medarbejder eller modarbejder?

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 23. Oct 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 07:31 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer.

Overskriften var egentlig bare for at fange jer, så fald endelig ned igen og lad os vende tilbage til spørgsmålet.

Jeg driver en servicevirksomhed med 2 ansatte, og denne gang skal vi snakke om første manden. Han har været ansat i 7 måneder, og vi har i denne tid arbejdet meget med følgende problematikker:

At arbejde selvstændigt og møde til tiden.

Fra d. 01/05 til og med d.d. Er han mødt 9 gange for sent, fra før d. 01/05 vil jeg tro at der er tale om 10 gange, dette har jeg desværre ikke tal på.

Hver enkelt gang at han er mødt for sent har han fået at vide at det ikke går, at planlægningen der er lavet for dagen går i vasken, og at han bliver stresset og derved mister koncentrationen.

De 9 gange han er mødt for sent har jeg ringet 2 min. Før, for at høre om han kommer, og det viser sig at jeg vækker ham.

Jeg ser helst at mine ansatte møder 5 min. Før så vi roligt kan gennemgå dagen.

Planlægningen af selve dagen er meget gennemført, helt ned til mindste detalje, jeg har fremvist ruteseddel osv. For venner og bekendte og de finder det meget overskueligt.

Men alligevel formår han at køre forkert, udføre arbejdet på den forkerte adresse osv. Dette er sket 4 gange.

Når dagen er omme skal jeg have besked om hvem der har betalt kontant så jeg kan anføre dette i kassekladden, men det glemmer han at skrive på og jeg må ringe når han har fri eller vi må snakke om det næste dag.

Arbejdet bygger på frihed under ansvar, meget frihed, der er god løn, gode arbejdsvilkår og med det nyeste grej.

Der er følgende personalegoder:

0 sygedage på én måned = 1000 kr.

0 dage mødt for sent på én måned = 500 kr.

0 fejl og skader på én måned = 500 kr.

Smothies, proteinbar, frugt og boblevand hver dag.

Han har fået 3 mundtlige advarsler og har i denne uge fået en skriftlig advarsel, og der blev nævnt at dette var sidste gang at han mødte for sent ellers ville han blive fyret.

Som jeg håber at i kan læse ud fra ovenstående, så føler jeg mig dårligt behandlet og med manglende respekt for virksomheden og vores kunder, og så stresser det mig desværre meget.

I dag er han så mødt for sent igen, og han spurgte om han bare skulle køre hjem og det svarede jeg nej til, og sagde at vi snakker når han har fri.

Er jeg i min gode ret til at fyre manden, han vil først være fyret d. 01/11 hvis jeg fyre ham i dag. Kan jeg lovligt afskedige ham uden løn pr. 15/09 hvis han selv skriver under på dette og ønsker det? Ved min tidligere arbejdsgiver stoppede jeg ved udgangen af en måned, og det var der ingen problem i.

Jeg ser jo helst at vi finder en løsning, men jeg kan ikke længere finde på løsninger som ikke berører virksomheden negativt, jeg har også tænkt på om han kunne have ADHD eller lign. Siden at han tit virker meget ukoncentreret, og døjer med at få hverdagen til at hænge sammen.

Det er dog vigtigt at pointere at det har kørt godt med selve arbejdet i et godt stykke tid, og at det er svært at finde arbejdskraft inden for vores branche, så mit spørgsmål lyder:

Kan jeg lave en deltidsansættelse af manden, sådan at jeg ikke længere er nødsaget til at give ham 37 timer, det ville give lidt luft for mig, og må jeg evt. Skrive i ansættelseskontrakten at møder man for sent så bliver der lønmæssigt rundet op til nærmeste hele time?

Jeg står i en situation hvor jeg i 4 år har haft ganske få fridage, og indtil for nyligt kun har haft fri d. 25/12 og d. 01/01, og ellers har arbejdet alle weekender, dette bevirker at jeg er "træt", så træt at jeg ikke ved om jeg kan oplære endnu en mand lige nu, men igen kan jeg hellere ikke acceptere mere fra denne medarbejder, hvad ville du gøre?

På forhånd tak og god dag til folket :)

Fra Ringe
Tilmeldt 5. Jul 14
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 07:43 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Er du medlem af en arbejdsgiverforening?

Tilmeldt 23. Oct 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 07:46 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Maj.

Jeg er ikke medlem af en arbejdsgiverforening, ville dette være fordelagtigt?

Fra Aalborg
Tilmeldt 22. Jan 14
Indlæg ialt: 44
Fra  LA-KRIS Skrevet kl. 07:54 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonas,

Jeg kan nok ikke hjælpe dig så meget med dine rettigheder, men fra et ledelsesmæssigt og menneskeligt synspunkt kan jeg godt forstå du er "træt". 

Da jeg ikke kan se hvilken branche du arbejder inden for er det svært at komme med bud på omstrukturering af medarbejderens opgaver, men det er da helt klart at manglen på forståelse for mødetid vil være til stor frustration for ledelse, samt umuligt at planlægge arbejdsdage uden frygt for at morgendagen byder på endnu en hurtig ændring for at tilgodese medarbejderens sene mødetid.

Jeg kan heller ikke lade være med at tænke på hvordan denne medarbejders opførsel påvirker din anden medarbejder?

Alt i alt tror jeg det er rigtig godt at du skriver herinde for at få lidt gode råd, selvom du måske endda skulle have reageret tidligere. Jeg er dog klar over at det kan være svært at se når man selv står i situationerne, da udviklingen (både god og dårlig) kan ske over meget lang tid, hvorved man har svært ved at se "point of no return" i horisonten.

Held og lykke

//Lau

LA-KRIS - Egne og importerede smykker til lave priser.
Støtteprodukter udvikles også til foreninger!

Fra Ringe
Tilmeldt 5. Jul 14
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 07:57 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - de ville kunne hjælpe dig med at udrede tvivlsspørgsmål, men når du ikke er medlem, er de nok knap så velvillige. Ved du om din medarbejder er medlem af en fagforening?

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 08:10 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Den er rigtig svær, især hvis det er svært at få arbejdskraft.

Men jeg vil sige at den opførsel han ligger for dagen er noget man kan forvente fra en person der er i aktivering eller lignende. Hans kommentar om han bare skulle køre hjem igen viser jo også hvor vigtigt dette job er for ham og som arbejdsgiver kan det være ufatteligt frustrerende at være med til.

Spørgsmålet er om du kan fyre ham grundet jeres arbejdsbyrde. Er det muligt at drive butikken i samme omfang hvis han ikke er der ? Ellers var muligheden at få en praktikant fra jobcenteret eller andet gratis arbejdskraft i en periode sideløbende med den medarbejder du har nu så han kan blive lært op i en fart. Herefter fyrer du 1.mand og ansætte praktikanten istedet.

Det er altid svært at fyre folk, men du skal tænke på at du altså har en forretning at drive, og når han skejer sådan ud så tager han brødet ud af munden på dig hvis du begynder at miste kunder på ham.

Vær lidt taktisk det skader ikke, og alt efter hvad din ansættelseskontrakt siger omkring opsigelse så følger du naturligvis bare det.

Tilmeldt 23. Oct 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 08:14 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lau.

Det med branchen vil jeg gerne holde fra mig selv i det at jeg ønsker at holde virksomheden anonym.

De køre så vidt muligt hver for sig, men når de køre samlet påvirker det den anden medarbejder når han skal vente.

Der er ingen tvivl om at jeg skulle have reageret hurtigere, og det er også derfor at jeg meget stærkt overvejer at skille mig af med vedkommende, jeg er bange for at han tror at dette er et "venskab".

Og vi vokser jo med opgaven og derved tænker jeg også at det må være godt for mig at komme videre, da jeg nu ved hvordan at jeg ikke skal gøre!

Kan der laves en ny ansættelseskontrakt pr. d.d. hvor han bliver aflønnet på deltid, alle personale goderne fjernes og der evt. Laves en regel om at der bliver trukket én time ved for sent fremmøde.

Jeg ved at medarbejderne er beskyttet som "små" børn, og derved er det begrænset hvad jeg kan gøre, og kan jeg ikke indføre konsekvenser så bliver det begrænset hvad jeg kan gøre, men spørgsmålet er også om han vil udføre arbejdet dårligere hvis at hans handlinger får konsekvenser.

Tilmeldt 23. Oct 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 08:26 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Uldal. 

Det kan være svært at få arbejdskraft, vi er dog rigtig godt med markedsføringsmæssigt, så derfor håber jeg også at det er blevet et mere eftertragtet arbejde for evt. Arbejdsløse håndværkere.

Problemet er i bund og grund at det tager ca. 1 - 2 måneder før at de kan tjene deres egen løn ind, det gælder rigtig mange virksomheder, men der er også virksomheder hvor det tager én uge.

Kunderne vælter ind så vi vil slet ikke kunne klare det 2 mand, men så må kunderne sættes på standby eller frasiges.

Fyringsdelen i ansættelseskontrakten er 3 måneders ansættelse udarbejdet på følgende måde: 

Ansættelsesforholdet kan efter prøvetiden opsiges af medarbejderen og arbejdsgiveren med en måneds varsel til ophørt ved udløbet af en kalendermåned.

Så dette bekymre mig ikke.

En af mine bekendte har fremsendt mig følgende, fundet på internettet fra en anden virksomhed.

(KOMME FOR SENT Det kan ske for os alle, at vi kommer for sent. Du trækkes i lønnen, når det sker (mindstetræk én time).

Men dette virker bare ikke som løsningen, for ved han dette og er han for sent på den så venter han da bare den time.

At være taktisk er altid godt :)

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 09:10 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas :

Der er følgende personalegoder:

0 sygedage på én måned = 1000 kr.

0 dage mødt for sent på én måned = 500 kr.

0 fejl og skader på én måned = 500 kr.

Smothies, proteinbar, frugt og boblevand hver dag.

Kalder du det det for "personalegoder" ?

Jeg ser det som et ekstra pres på de stakler, som beklageligvis tillader sig at blive syge, hænger fast i trafikken osv.

Desuden er den slags bonus for ikke at have sygedage medvirkende til at folk møder op og smitter andre med hvad som helst, bare for at score kassen.

Når det er sagt, skal man naturligvis ikke affinde sig med den slags slendrian mht. mødetider.

Fatter han ikke det, og det gør han åbenbart ikke, så fyr ham. Hvorfor tror du det vil hjælpe at sætte ham på deltid? Hvis ikke han kan komme op om morgenen, så er det jo der problemet er, og ikke om det er ½ eller fuld tid.

Du vil ikke nævne branchen, men jeg har svært ved at forstå at det skulle være så besværligt at finde en ny medarbejder.

Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Indlæg ialt: 320
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 09:18 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Husk at det er vigtigt at du giver skriftlige advarsler i de fleste situationer.  Det er en hjælp den dag du opsiger en person, ihvertfald hvis du gerne vil kunne opsige hurtigt og bekymringsfrit. 

Udover det har jeg selv modtaget meget stor hjælp i (mener det hedder) væksthus København, som ligger ude i nærheden af emdrup station.  Jeg fik her meget støtte, vejledning og gode forslag til håndtering af lign. situation.

En tredje ting: Når du ansætter en ny, kan du starte med at lave en midlertidig ansættelse.  Denne kan så forlænges en gang.  Den midlertidige ansættelse må vist være på 6 mdr. Det er en god måde at give dig tid til at se den ansatte an.  Og giver dig mulighed for at opsige den ansatte hurtigt.

Jeg kan godt forstå du er træt.  Pas på dig selv buddy.  Ansatte skal være noget der giver dig overskud både økonomisk og mentalt. Er de ikke det, så er det ikke den rigtige ansatte.

Jeg ville selv blive stresset over at skulle være forældre for et andet voksent menneske.

Måske kan i finde en løsning der virker internt, men som du beskriver det så er det nok meget godt at kigge efter en ny medarbejder.  

jeg synes din overskrift matcher dit indhold perfekt, også selvom der måske ikke er nogen ond vilje involveret.

Vh Rasmus

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)