Jeg er nu klar til at starte min virksomhed der producerer film og video. Jeg har så nogle spørsmål jeg gerne vil have styr på inden jeg bestiller mit cvr-nummer.
- Min virksomhed skal sælge tjenester og ikke fysiske produkter. Skal jeg alligevel være impor/eksport registreret for at handle med udenlandske virksomheder? Er der andet jeg burde være opmærksom –f.eks moms eller regnskab- når jeg handler med udenlandske virksomheder?
- Overgangen er jo på enkelte punkter lidt flydende. Jeg har fået vide at jeg godt må trække moms og skat fra på materialer til virksomheden med tilbagevirkende kraft med opp til 6 måneder, forudsat at materialene har været relevante for opstarten. Men må jeg for eksempel fakturere nogen inden jeg har modtaget mit cvr nummer? Skal jeg i så fald fakturere som privat-person (under 50.000 i året) eller må jeg fakturere fra min virksomhed uden cvr nummer og så skrive det på når jeg modtager det? Hvordan skal dette se ud i mit regnskab?
- Jeg har ikke fundet på et navn til min virksomhed endnu. Må jeg godt bestille cvr-nummer og når som senere ændre navn?
Når det er tale om enkeltmansdvirksomhed så er registreringen let og hurtig, og du bør derfor foretage registreringen inden du fakturerer.
Har du en forventning om at omsætte for mere end kr. 50.000 indenfor de første måneder er momnsregistrering obligatorisk. Import/eksport er nødvendigt såfremt du handler med varer mellem landene.
Du kan ændre oplysninger såsom navn etc efterfølgende.
Sælger du b2b til udenlandske kunder indenfor EU skal du ikke opkræve moms, mens salg til private er inkl moms.
Min virksomhed skal sælge tjenester og ikke fysiske produkter. Skal jeg alligevel være impor/eksport registreret for at handle med udenlandske virksomheder?
Nej, ikke nødvendigt når du sælger ydelser.
Andreas Thaulow:
Skal jeg i så fald fakturere som privat-person (under 50.000 i året) eller må jeg fakturere fra min virksomhed uden cvr nummer og så skrive det på når jeg modtager det? Hvordan skal dette se ud i mit regnskab?
Hvis du sender en faktura uden moms så vil du ikke kunne trække købene fra for perioden før. Dette fordi du ved at udsende en faktura uden moms har signaleret at du ikke driver registreringpligtig virksomhed og derfor heller ikke kan trække noget fra. Så overvej momsregistrering fra starten, hvis du har udgifter i forbindelsen med opstarten.
Dertil jo som Henrik skrev, at hvis du først har sendt en faktura uden moms, så er der ikke noget med at trække moms fra for noget som helst købt inden registrering
Registrering går hurtigt og koster intet - heller ikke moms, sælger du ikke noget kan du bare 0 registrere - i alle fald i ganske lang tid, så jeg synes ikke du skal gøre andet end - stift virksomheden og gør det med moms
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER