Det bliver jo det samme i sidste ende så der er ikke noget at vinde hvis du kunne trække det fra. Da overskudet i virksomheden også regnes som personligt indtægt. Så om du tjener pengene i virksomheden eller i form af løn giver samme resultat.
Nu er jeg ikke matematiker og skal nok gøre brug af en bogholder :)
Men .. hvis man kan trække underskud fra i indkomsten, så vil det da ikke give det samme, hvis man kan fradrage lønninger i regnskabet ?
Hvis man har en omsætning på 100.000 og med driftsudgifter m.v. lander på et overskud på feks. 50.000 kr, så skal dette overskud beskattes som personlig indkomst. Men hvis du har udbetalt løn til dig selv for 75.000 kr, så har du et virksomhedsunderskud på 25.000 kroner.
Du skal selvfølgelig betale indkomstskat af lønnen på 75.000 kr - MEN du kan fradrage underskuddet på 25.000 kroner, inden du beskattes ... så det giver vel ikke helt det samme.... eller .... ?
som du sikkert har forstået, så bliver det helt det samme - hvis du trækker det fra i virksomheden og så skal beskattes af det som løn person som hvis du beskattes af det i virksomhed, men læs her om hvordan man beskattes så du forstår, at hverken hævninger privat eller indskud privat - er en del af resultatet og derfor slet ikke påvirker skatten
Det korte svar: Ja, selvfølgelig kan du det. Som det fremgår, er det dog ikke nogen stor fordel, bortses fra bl.a. flg.:
(1) du får løbende afregnet med skattevæsenet.
(2) det ser nu godt ud i banken og kreditforeningen, hvis du kan præstere lønsedler. Du skal dog være registreret arbejdsgiver for at kunne gøre det, men så er du jo også klar til at ansætte nye :-)
Hvis det er en fuldtidbeskæftigelse - og at du altså ikke har det sammen med andet lønarbejde, vil jeg anbefale det.
Det korte svar: Ja, selvfølgelig kan du det. Som det fremgår, er det dog ikke nogen stor fordel, bortses fra bl.a. flg.:
(1) du får løbende afregnet med skattevæsenet.
(2) det ser nu godt ud i banken og kreditforeningen, hvis du kan præstere lønsedler. Du skal dog være registreret arbejdsgiver for at kunne gøre det, men så er du jo også klar til at ansætte nye :-)
Hvis det er en fuldtidbeskæftigelse - og at du altså ikke har det sammen med andet lønarbejde, vil jeg anbefale det.
Mvh
Jørgen
og du tilbyder vel noget bogførings et eller andet?? NEJ man må absolut ikke køre løn i en personlig enkeltmandsvirksomhed (uden VSO) det er klart mod alle regler og man må IKKE lave lønsedler eller bruge danløn - man skal beskattes som vist i mit link.
Løn må man give til ansatte men aldrig til ejer af personlig enkeltmandsvirksomhed
En uhyre dårlig anbefaling rent ud sagt
Løn er forbeholdt ansatte - samt ejere af selskaber og aldrig ejer af personlig virksomhed (samme årsag han ikke må udbetale skattefri kørsel som udgift i virksomheden men skal tage det som fradrag