Hey alle, særligt jer som er velbevandrede i SEO-verdenen.
Jeg er ved at skrive en kravspecifikation til en programmør. Jeg har efterhåden dækket krav til front og backend funktionaliteter og usabilitys, men jeg vil også have nogle ting ind omkring SEO. Min programmør interesserer sig ikke synderligt for SEO, så det skal skrives ned hvad han skal gøre og tænke på.
Ind til videre har jeg selv været inde over Dual content, strukturen i URL, menuens opbygning, 301 redirects og krav om valgfrihed omkring meta og title tags. Dertil nogle krav om muligheder for statistik og målinger.
Men hvad har jeg glemt??? Håber I er nogle kloge hoveder her på en søndag som vil give et input eller to
Hvis programmøren sørger for at sitet så vidt mulig validere på HTML'en og CSS'en, og at der bruges H1, H2 osv til overskrifter, og en ordentlig intern linkstruktur, så er du rimelig dækket ind.
Dette tager selvfølgelig udgangspunkt i at de ting du selv nævner som struturen i URL'en og unikke title og description tags er iorden.
Hej Lars, tak for kommentaren. De basale ting har jeg godt styr på, jeg er desværre bare blevet en vanskelig mand... jeg vil vide hvad jeg skal/bør tage højde for allerede i planlægningsfasen, således at der ikke laves grundlæggende fejl som senere vil koste formuer at få udbedret.
Men det kan da også være, at når jeg lige får skrevet XHTML/CSS på listen, har dækket mig godt nok ind (?)
1) Du skal have mulighed for at angive værdier manuelt i alle meta-tags (title, description, keywords etc).
2) På <a>-tags bør du kunne angive title attribut, især hvis det er et billed-link.
Delvist adWords relaterede input:
3) Din statistik bør vise hvilken referrer besøgende kom fra.
4) Fra Google skal du kunne se om de besøgende kom via organiske SERPS eller via sponserede links. Dette kræver sikkert mulighed for unik landing page på de enkelte adwords annoncer.
Problemet med at definere det som er nødvendigt i forhold til SEO i din kravspec er, at det enten kan være meget generelt (f.eks. "websietet skal kunne indekseres uden problemer"), hvilket så overlader hele ansvaret for at have den nødvendige viden om f.eks. indekseringsbarrieerer til udvikleren (og du siger han ikke har den viden ...), eller også kan specifikationerne være meget spcifikke, men det kræver så at alle forhold er belyst til bunds og det er en ret omfattende arbejde. Det er let at glemme en enkelt "lille" ting, og så er du på den, for udvikleren har jo bare fulgt din opskrift.
Jeg har desværre ikke lige en løsning, som ikke koster dig en masse tid og penge ... Det er et problem mange sider med
1) Er google begyndt for alvor at tillægge HTML og CSS validering betydning - ofte er det jo fuldstændigt ligegyldigt bare hjemmesiden opfører sig som den skal i browseren, og der findes jo visse tricks man kan bruge for at tvinge en bestemt adfærd igennemi html/css fortolkningen.
2) Linkbuilding - Er vi ikke enige om at envejs linkbuilding betyder relativt meget for ens Page Rank hos google, selvom det så ikke rigtig bruges mere - så synes jeg altså at der hos flere af de sider jeg har haft en finger med i spillet er en tendens til at de sider med flere indkommende links og højere page ranks rangere højere end dem uden.
Er der nogen der med garanti kan sige at Google ingen værdi tillægger Page Rank?
(undskyld jeg hijacker tråden lidt men antager du sikkert også godt kan bruge svarene)
Ps. de krav specifikationer du har indtil videre er fuldstændigt integreret i Joomla, så det kunne du måske spare et par basseøre
> Er der nogen der med garanti kan sige at Google ingen værdi tillægger Page Rank?
Det kommer an på hvad du mener. Hvis du mener patentet PageRank, så er jeg 100% siker på det ikke bruges mere. men Google bruger stadig en linkværdiberegning. Problemet er så, at den PagRank værdi Google vsier dig ikke nødvendigvis har meget med resultatet af den linkberegning google e laver at gøre.