Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Før Retten og efter gældsanering.

Side 4 ud af 5 (42 indlæg)
Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

LosAltos:
Lige en rettelse til det nogen af jer har skrevet.
Fra den dag afgørelsen falder og du får gældssanering så er det fuldstændigt lige meget om du derefter vinder millioner eller bliver ansat som Danmarks højst betalte direktør, du skal kun betale det tilbage til kreditore som blev vedtaget af retten. For det er jo det det hele handler om. Om at give folk en ekstra chance og ikke holde folk tilbage med at udvikle sig ;)

Det er helt forkert. Men jeg kan godt forstå misforståelsen.

Der findes to typer for gældsanering. Den ene er en 5 års som man får privat med udgangspunkt i egen private økonomi. Der kan her være tale om en personlig konkurs. Denne type gældsanering løber som sagt i 5 år og her er det helt korrekt, at opnår du først gældsaneringen skal man betale det samme i de 5 år uanset om din indtægt ændres.

Den anden type gældsanering kredser omkring personlig konkurs med udgangspunkt i erhverv og konkurs af virksomhed. Eksempelvis har du en enkeltmandsvirksomhed (som jeg har haft) der løber af sporet og går konkurs så er der mulighed for at få en 3 års gældsanering. Her er "prisen" for den kortere løbetid at man justerer afdragene alt efter indkomst og ændrer indkomsten sig så ændrer afdragenes størrelse sig også. Dertil slipper man med at være skrevet i RKI i 2 år.

Du kan læse om dette flere steder på nettet. Og jeg ved det, jeg har lige været igennem det og er netop færdig med min 3 års gældsanering.

Fra Odense
Tilmeldt 13. Nov 08
Indlæg ialt: 18
Fra  Easyiso Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

En god problematik og et seriøst problem

Med de gode og konstruktive indlæg her på siden, som for andre kan være interessant læsning kunne det være dejligt med en tilbagemelding fra dig

Hvad har du gjort. Har du forhandlet med kreditorerne, har du lavet afdragsordning eller er der intet sket. Hvad har advokaten rådet dig til

Del dine oplevelser med os andre

Fra Møn (Sydsjælland)
Tilmeldt 20. Feb 11
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 02:29
Hvor mange stjerner giver du? :

apsmike:
Kreditoren har stadigvæk mulighed for at få mig på en personlig konkurs = de kommer hjem og roder i lejligheden (hvilket de skal være velkommen til) og sådan som de har ageret over for de 20 andre de har haft så går de ikke blidt til den.

Kreditor har IKKE ret til at komme i dit hjem, det har kun Fogeden, altså Retten.

Kreditor kan hive dig i retten og der anmode om en fogedforretning hos dig.

Tilmeldt 9. Oct 13
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej med jer,

ja Ebbe du har helt ret, og jeg skal beklage jeg ikke har fået skrevet før!

Det skyldes at jeg har manglet mine sidste aftaler på skrift før jeg turde gå ud med noget (man ved jo aldrig hvem der læser med etc.)

Jeg fik en aftale hos retten, og blev kaldt ind til en venlig samtale! Som udgangspunkt havde jeg talt med en advokat der fortalte at så længe beløbet jeg skyldte oversteg 500tus var der mulighed for gældsernæring. Det ville også hjælpe på det når det nu var virksomheds gæld og ikke en forbrugsgæld!

Vi gik mine sager igennem og talte om mulighederne for mig og især hvor meget jeg ca. skulle afbetale.
Når jeg holdt det op mod en privat aftale var jeg ikke i tvivl, så jeg gik hjem og skrev en mail til den store kreditor på 400tus ca. og kom med et sidste bud til dem.
som lød på lidt over 100tus. Den tyggede de på 1 dag, hvorefter jeg fik en bekræftelse på deres engegement i det frivillige forlig.

Desværre ville banken ikke være med jeg skylder dem 100tus - de mente at deres gæld var for lille! Det kan de jo have ret i, men min økonomi må jo ses ud fra alt hvad jeg skylder! - De var ikke til at hugge eller stikke i. Derfor blev det kun til en aftale med den store kreditor. i hvert fald i første omgang.

For 4md. siden fik jeg så et brev fra banken hvor de igen truede mig med deres inkasso og foged etc. hvis ikke jeg skrev under på de renter kontoen havde trukket.
Jeg kunne huske noget om en af jeg skrev at jeg bare skulle lade være med at skrive under, men jeg var max presset privat, så jeg kunne ikke lige overskue konsekvenserne da. Så jeg vedkendte mig rente tilskrivninger for året der var gået. 

Jeg er nu dog i tvivl om hvorvidt jeg skal blive ved med dette eller om jeg skal slå hælene i.

Men som det ser ud er jeg kommet nogenlunde ud af det, og er i hvert fald meget  meget glad for at den store kreditor indgik forlig, også fordi det jo ikke er super nemt med gældsanering. Jeg håber dog også at banken vil indgå et eller andet form for forlig, men ved ikke om jeg har skudt mig selv i foden ved at indgå forlig med den ene når nr. 2 ikke ville - jeg havde dog ikke nosser til at lade det stå til. Den 2. kreditor er privat og den er der også styr på.

Så endnu en gang tusindtak for alt jeres hjælp og delte erfaringer det har været guld værd når verden har været vendt på hovedet.

Og sidder der en med en god løsning på min bank så tøv ikke med at dele det :)

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

En god løsning på det med banken er at melde ud til dem at enten går de med på dit forslag, eller også afbryder du aftalen med kreditor 1 (de 400.000.-) og får den gældsanering. Så ser banken ikke en krone, og du kan gå i betalingsstandsning samme dag. 

Du skal bare gå til dem. Det er jo det landmændene gør hele tiden. De truer med at gå nedenom og hjem for at låne flere penge fordi banken i forvejen har så meget ude at hænge at det er bedre forretning at holde dem i live end at lukke dem.

Banken er en forretning ligesom alle mulige andre, så de er nødt til at disponere derefter ligesom alle andre iøvrigt.

Så bare gå til dem, og læg kortene på bordet. De har sådan set 2 ting at vælge imellem og det har du også. 

Jeg kan fortælle dig at jeg for ikke så længe siden hjalp en god bekendt med at få en bank til at nedskrive en gæld på 180.000 (100.000 + påløbne renter i meget meget lang tid) til 50.000.- kroner mod at de fik 20.000 som førstegangsydelse og herefter 2500.- pr måned i 12 måneder med rentestop og hele pivtøjet. Så det ER muligt at få bankerne til at give sig, men man er ofte nødt til at skrue bissen på. 

Hav is i maven ! 

Tilmeldt 9. Oct 13
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Uldal,

Danske Bank mente aldrig de havde set nogen få gældsanering i min alder 32år med en gæld der ikke var højere, samtidigt med at de synes gælden er for ny til at kigge på.

Så jeg tror jeg gør bedst i at vente? men det er mere om jeg også skal skrive under næste år på rente tilskrivningerne.

Jeg har is med is på, men ser mine muligheder større når gælden har stået der i et par år eller 3?!

Mvh.

Mike

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er gældsanering med udgangspunkt i virksomhedskonkurs kan det være du skal få en advokat til at forklare dem tingene.

Det er korrekt når vi snakker om den "normale" 5 års gældsanering at der på ingen måder gives gældsaneringer ud til højre og venstre. Men som tidligere skrevet findes der to modeller. Den anden model er en 3 års gældsanering og går man konkurs med firma modtager man pr definition altid gældsanering.

Så det kan være i taler om to forskellige ting, eller at jeg har misforstået :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Uldal:
Den anden model er en 3 års gældsanering og går man konkurs med firma modtager man pr definition altid gældsanering.
synes det er for firkantet at sig ALTID og per diffination får man 3 års gældssanering hvis man er gået konkurs med firma

fælles for 5 år og 3 år: http://startvaekst.dk/earlywarning.dk/gaeldssanering#Ad 1 

specielt for 3 år http://startvaekst.dk/earlywarning.dk/gaeldssanering#Ad 2  

og ja tre årig er klart nemmere - men ikke noget man altid per deffination får - der skal bestemt søges og stadigt er der ting der skal opfyldes  men vist skal man da som udgangspunkt søge og i 3 år  i direkte tilslutning til konkursen har man klart bedre muligheder for end 5 år

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Oct 08
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

100 k til kreditor nr. 2 og 100 K til banken må da ses som værende en ok aftale i forhold til at skulle i gennem en gældssanering?

Noget nyt i sagen Mike?

Tilmeldt 9. Oct 13
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det var ganske fornuftigt set i lyset af eventyret!

Altså jeg vil prøve at få banken til at indgå en aftale, men jeg tvivler på de er villige til dette.
Set ud fra hele gældssummen synes jeg det er "frækt" af banken at nægte for nu med 2/3 kreditores forlig burde de også være gået med! Men sådan skulle det altså ikke være. Jeg forestiller mig ikke at jeg kan få dem overbevist, ej heller ved en skrivelse fra advokat eller revisor.

Så blev jeg kontaktet af et firma der ringede rundt til selskaber som er likvideret/konkursbegæret fordi de mente de kunne skaffe mig nogle penge :)
Ja det lød for godt til at være sandt, men da de begyndte at tale om indskud gravede jeg lidt i det! og det viste sig at min ellers så velbetalte revisor ikke havde informeret mig om at jeg kunne trække indskuddet ud som unoterede aktier i selvangivelsen (altså mit indskud på 125.000,-) så det er vigtigt at få med!!

De tog 25% + et honorar, men jeg nåede heldigvis at få klarhed over hvad de mente jeg havde til gode, ligesom sikkert mange andre.
Så for 2min på skat.dk så var der ligepludselig lidt penge til hullerne. Summa sum.. Så er jeg glad for jeg først har fået det at vide nu, ellers havde kreditorerne måske gjort krav på dem, omvendt hvis ikke de havde ringet var der gået forældelse i det om 1 år, og så havde jeg aldrig set de penge.

Men det er en smule forunderligt at ingen kreditorer i sær banken har peget den vej, men så igen selskabslov, og privat skat etc. er sikkert en jungle at bestride til fulde.

Så sidder i der ude og har lukket jeres selskab så HUSK at få noget af indskuddet tilbage via selvangivelsen - Unoterede aktier. <--

Side 4 ud af 5 (42 indlæg)