Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Før Retten og efter gældsanering.

Side 3 ud af 5 (42 indlæg)
Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

APSMIKE -> 

Du kan få nogle førstehåndsberetninger herfra hvis du vil.

Sagen er den at du pr automatik kan få gældsanering når konkursen omhandler drift eller medejerskab af virksomhed. Det betyder at du skal søge din gældsanering INDEN konkursbehandlingen afsluttes. Derfor skal du meddele kurator og konkursbehandler at du ønsker at søge gældsanering.

Denne gældsanering er speciel da den kun varer 3 år istedet for de normale 5 år. Det er kun en fordel. Du bliver heller ikke sat til at skulle sætte garanti for moms eller lignende hvis du vil starte selskab igen. Den 3 årige gældsanering er faktisk en af de få fordele iværksættere har i DK da du dagen efter kan starte ny virksomhed, og iøvrigt opmuntres til det.

Jeg er netop færdig med sådan en 3 års gældsanering.

Det du skal bekymre dig om lige nu er konkursbehandlingen. De vil komme og kigge alt igennem for at finde værdier. Vi snakker også iphones og tablets, biler m.m. De tager alt. 

Du kan få lov til at købe det tilbage (jeg købte en bærbar tilbage for 500.- kroner). 

Dette er problematisk i forhold til arbejde, men det tager konkursbehandlingen ikke hensyn til. Jeg vil derfor foreslå dig at få lavet et eller andet med den bil og eventuel din kæreste hurtigst muligt. De tager ikke de ting der står i hendes navn, det må de ikke ! 

Når konkursbehandlingen er overstået er der en anden advokat der tager fat på gældsaneringen. Her skal de gå din økonomi igennem fra a-z der skal lægges budget og der lægges budget ud fra at du har bil hvis du har det osv. Alle rimelige personlige udgifter modregnes, også benzinudgifter. Dertil ligger de et beløb du skal have hver måned til dig selv, og resten af din løn forsvinder så til afdrag på din gæld igennem gældsanering.

Det er vigtigt her at slå fast (men det vil de også fortælle dig om) at dine økonomiske vilkår har afgørende indflydelse på gældsaneringens forløb efterfølgende. Begynder du at tjene mere skal du oplyse det, og det samme hvis du tjener mindre. Så justeres dine afdrag efter dette løbende. Oplyser du dem ikke om ændringer ophæves gældsaneringen ! 

Som sagt jeg har været hele møllen igennem, og hvis du vil snakke er du også velkommen til at give mig et ring. Det er ikke så slemt og bestemt heller ikke grund til at du behøver vippe kæresten ud :)

Send en pb hvis du vil have mit nummer, så kan jeg fortælle dig meget mere om det :)

Mvh

Ruben

p.s jeg syntes visse personer skulle SKAMME sig over deres kommentarer der alene beror på hellige køer og skrankepaveri. Puha siger jeg!

Tilmeldt 9. Oct 13
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Ruben :)

Det var super også at få med!
Mit selskab blev tvangopløst og da mine øvrige kreditorer havde små beløb de mistede blev det aldrig til en decideret konkurs, det kunne simpelthen ikke betale sig!
Men så vidt jeg har forstået så er en tvangposløsning stort set det samme bare gjort efter egen anmodning.
Er du sikker på det skal gøres inden med den anmodning om gældssanering? For jeg har ikke rigtigt haft kendskab til den samlede gæld før nu - Et år efter.

Tak fordi du deler din viden og indsigt og ikke mindst venligheden, jeg skal lige møde ham advokaten først, men jeg vil meget gerne tage dig på ordet såfremt det skulle blive nødvendigt. 

Mvh.
Mike 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

vil dog bemærke at hvis en kurator kan se at en bil eller andre aktiver er skiftet over til kæreste eller mor alene med det formål at holde den, og andre aktiver ude af boet, så holder den ikke

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Oct 13
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

John mener du at den bliver taget hvis mit job og fremtidige afdrag afhænger af denne også?
den udgør måske på en god dag 10tus. men ikke meget mere.
 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

det tør jeg ikke sige med sikkerhed - jeg ville mene det var tosset og tror det ikke heller

dette link 

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/6465.html

tyder på at du netop kan beholde bilen når den har en forholdsvis "rimelig" ikke høj værdi og du kan overbevise skifteretten netop om behovet for at ha den i forbindelse med dine indtægter, så jeg tror ikke du skal være bange for at de tager en bil til 10.000 når du kan vise det klare behov

Det for mig åbne spørgsmål er OM du kan få gældssanering - OM beløbet er stort nok rent ud sagt, for det er en af forudsætninger, at gælden er af en størrelse du ikke kan magte som du sikkert så i mit lin tidl. om gældssanering

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Okay, jeg var ikke indforstået med det med tvangsopløsningen. I så fald ved jeg ikke om den 3 årige gældsanering kan komme i spil. I har været flere om det, og hvis beslutningen er taget hen over hovedet på dig, eller hvor du er stemt ned af eksempelvis 3 andre med lige dele anparter, så er det muligt den kan komme i spil. Men den må du nok tage med advokaten.

Hvis der ikke er tale om konkurs er der heller ikke et konkurs bo at gøre op og så er der ikke nogen der kommer på din adresse og tager dine ting.

Ender du i fogedretten med dine kreditorer fordi de gør krav uden at modtage betaling, så vil man nok tage sikkerhed i din bil, men ikke sælge den fra dig da du i så fald kan erklære dig insolvent hvis du mister dit job. Lidt er bedre end ingenting, og det ved de godt.

Det John skriver omkring gældens størrelse er absolut en pointe. Man skal vurdere at du ikke indenfor de år du har tilbage på arbejdsmarkedet kan afdrage gælden. I det tilfælde hjælper det meget hvis du har gæld i forvejen i form af hus eller andet som gør at afdragene ville blive forholdsvis små.

Hæfter i for hinanden eller hvordan er konstruktionen ? Hvis de knap 500.000 er dine alene, tror jeg ikke det er nok til at du får gældsanering. Men det er muligt at du kan få din advokat til at forhandle gælden ned samt rentestop så du kan komme ud af det iløbet af en rimelig årrække.

Tilmeldt 9. Oct 13
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar!

Det har været mit selskab jeg har været ene ejer.
Jeg er heller ikke selv overbevist om en gældssanering men jeg talte med en advokat over telefonen i torsdags og han sagde start med at undersøge muligheden med gældssanering herefter hvis ikke dette er muligt så bring en advokat på banen.

Mener han sagde det var den bedste vej for mig også fordi HVIS jeg kunne få gældssanering ville jeg få en beskikket advokat og derfor ikke ville skulle ud og betale for den hjælp.

Dog tror jeg jeg vil forsøge med en afdrags ordning på 3-4år.

Kreditoren har stadigvæk mulighed for at få mig på en personlig konkurs = de kommer hjem og roder i lejligheden (hvilket de skal være velkommen til) og sådan som de har ageret over for de 20 andre de har haft så går de ikke blidt til den.

Men vil dog stadigvæk mene at udfra hvad jeg kan læse så hedder det max 3 år når gælden er kommet via virksomhed og fordi jeg har forsøgt mit bedste og ikke brugt af dem.
Sådan som jeg læser det så er det max 5 år hvis det er en forbrugsgæld etc. 

Desuden står der flere steder at beløbets størrelse ikke står alene men en række af forskellige parametre der skal opfyldes for at kunne få gældssanering bla. skal man kunne være i stand til at betale gælden inden for en "overskuelig tid" <--? Jura når det er bedst.

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan jo selv melde konkurs.

Ellers har du ret i alt hvad du skriver. Dog skal du være klar over at hvis din gæld skal gøres op i en 3 årig gældsanering skal størstedelen af din gæld være i virksomheden. Det betyder at hvis du skylder 1 mio på en lejlighed (der så går på tvang) og 500.000 i virksomheden så vil du ikke kunne få den da størstedelen af din gæld er privat. Jeg klarede akkurat frisag med min gældsanering med en difference på sølle 40.000.- kr (3,5 mio i alt).

Men jo, få en god snak med advokaten, find ud af hvordan du står bedst i forhold til konkurs / tvangsopløsning osv.

Under konkurs vil de aldrig smide dig ud af lejligheden eller lignende medmindre det er købt. En billig bil vil de nok heller ikke tage (10.000.-) og din kærestes økonomi indgår på ingen måder i regnskabet, andet end at jeres fælles udgifter deles 50/50 uanset hendes indtægt.

Tilmeldt 8. Aug 14
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lige en rettelse til det nogen af jer har skrevet.
Fra den dag afgørelsen falder og du får gældssanering så er det fuldstændigt lige meget om du derefter vinder millioner eller bliver ansat som Danmarks højst betalte direktør, du skal kun betale det tilbage til kreditore som blev vedtaget af retten. For det er jo det det hele handler om. Om at give folk en ekstra chance og ikke holde folk tilbage med at udvikle sig ;)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

apsmike:
Desuden står der flere steder at beløbets størrelse ikke står alene men en række af forskellige parametre der skal opfyldes for at kunne få gældssanering bla. skal man kunne være i stand til at betale gælden inden for en "overskuelig tid" <--? Jura når det er bedst.

nej man skal IKKE være i stand til at betale inden for overskuelig tid. Kan man det - kan man ikke få gældssanering

Jeg synes faktisk det er god jura og god fornuft i de krav der er til gældssanering som jo er en kompleks størrelse og som der af den grund er nødt til at være en række spilleregler for. Jeg har prøvet at gøre mit indlæg om det lidt klarere her GÆLDSSANERING 

VH

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 3 ud af 5 (42 indlæg)