Hej Aminoer Jeg er ny her, så beklager hvis mit spørgsmål ligner mange andre tidligere spørgsmål. Men jeg tror nu alligevel, at mit tilfælde er lidt usædvanligt. Jeg bor i udlandet og har de senere år i privat regi beskæftiget mig med salg af hjemmesider og domæner. I begyndelsen mest for sjov, men efterhånden er det blevet til en pæn ekstraindtægt. Nu planlægger jeg at flytte hjem til Danmark, og vil gerne fortsætte med salget, da jeg efterhånden har en del aktiver, som jeg allerede har betalt for. Som så mange andre er jeg dog i tvivl om, hvorvidt Skat vil se mine aktiviteter som hobby eller erhverv. På den ene side har jeg nu en pæn stor omsætning på nok omkring 300.000 kr. om året og et overskud på vel omkring 100.000 kr. Og hvis jeg ikke foretager store fejlinvesteringer, bliver det svært at få underskud fremover. På den anden side er jeg ikke "seriøs", da jeg indtil videre hverken har haft budget eller ført regnskab. Jeg bruger højst et par timer om dagen på det, og det er urealistisk at udvide meget mere og få andre ansatte end mig selv. Desuden kan der nogle gange gå måneder uden et salg. Så for mig vil det også i fremtiden blot være et supplement til et heltids- eller deltidsarbejde. Hvordan tror I, at Skat vil vurdere denne form for aktivitet? Mange tak. Med venlig hilsen Michael |
Hvad SKAT vil vurdere er sådan set underordnet så længe du tjener penge. Da vil der ikke være nogen forskel mellem hobbyvirksomhed eller ej.
Der et kun i tilfælde af underskud at sondringen vil være relevant. Ved hobbyvirksomhed får du ikke fradrag for underskud i modsætning til hvis det ikke er hobby.