Jeg overvejer at starte et firma, hvor jeg vil sælge et produkt som jeg får nogle ældre mennesker til at producere til mig gratis. Jeg er kommet til at tænke på om det overhovedet er lovligt?
Tænkt eksempel: Min mormor elsker at lave marmelade men kan ikke spise så meget som hun kan lave. Jeg tilbyder hende at jeg vil betale ingredienserne osv.til marmeladen så hun kan holde sin hobby ved lige, hvis jeg så må sælge det og høste hele overskudet selv.
Jeg overvejer også at donere noget af overskudet til et godtgørende formål, som en ekstra motivator for dem som laver produktet for mig.
Er der nogen som ved om dette er ok, eller om jeg kan rende ind i problemer som f.eks udnyttelse af gratis/billig arbejdskraft?
he he ... sød tanke at du vil hjælpe din mormor af med marmeladen... men jeg tror den går ind under at hun skal være din ansatte... eller også skal der være papirer på det... øh... det er noget værre noget... men jeg tror da bestemt det kan gøres lovligt, hvis man lige har papirer i orden..
Min gamle nabo havde et honning-"bryggeri" og solgte en masse til private rundt på gaden og i byen, samtidig med at han solgte til engros forhandlere...
Det er jo det, om hun skal være min ansatte, eller om hun kan være leverandører i stedet? Og ved slet ikke om det gør nogen forskel i forhold til spørgsmålet om at hun ikke for penge for det.
Og var det bare min mormor så gik det nok også, men hvis min plan er at få hundredevis af ældre i Danmark til at lave "marmelade" så må jeg hellere være sikker på at det jeg gør er lovligt.
Hmm, jeg finder det nu ret besynderligt, at du på den måde ønsker at udnytte ældre mennesker. De ældre jeg kender laver gerne marmelade, strikker osv for at glæde andre/familie ikke for at tjene penge. Så hvis du ønsker at starte en forretning på det grundlag du beskriver vil jeg da bestemt mene, at de skal have penge for deres "produkter".
Nu er det nødvendigvis heller ikke dem der har flest penge og så kunne du jo give dem løn i stedet for at stikke alle i lommen selv.....måske giver det også en bedre søvn.
Ellers ved jeg at børn faktisk er enormt gode til at lave perle halskæder. Det kan de jo også gøre gratis :)
Ikke for at tage glæden fra dig, men fødevarer, der videresælges, må slet ikke produceres i et privat køkken. Det skal foregå i separate lokaler, som selvfølgelig også skal være godkendte af fødevaremyndighederne. Der skal også laves et egenkontrolprogram osv. - og undskyld jeg siger det, men godt det samme. Tænk sig, om man kunne købe marmelade i handlen, der var fremstillet i et privat køkken, hvor man måske også lige pudser sko, katten går på bordet, og måske skifter man også lige en baby på det samme bord og samtidig med, så er karkluden sur og viskestykket har hængt der nogle dage - og jeg kunne blive ved, men nu stopper jeg. Jeg tror, du forstår pointen.
Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk