Da jeg er helt ny herinde, står jeg i den situation at jeg har få lavet en hjemmeside som jeg har haft en klar aftale om at få lavet til 3.500 DKK, imellemtiden har udvikler/designer bare arbejdet "udover" dette, uden jeg har vidst det, da jeg ikke har kunne få fat på ham. Da jeg så for en faktura (idag) for jeg en regning på 7.800 DKK, udvikler/designer har slet ikke besvaret mine beskeder, såsom om hvor langt han har været i processen, eller givet lyd fra sig. Det er en rigtig kedelig situation jeg står i.
Jeg er ikke nogen virksomhed, og har ikke underskrevet nogle papirer vedr betaling til min hjemmeside.
Hvordan skal jeg forholde mig til det hele, en der kender noget en situation som denne ? Og hvad skal jeg gøre ? Er der regler eller love indenfor sådan noget ?
Det er dumt for begge parter at gå igang uden en skriftlig aftale. Der skal altid være en skriftlig aftale hvor samtlige aftaler bliver skrevet ned.
I har begge 2 en dårlig sag og har du betalt nogle penge til ham så er de jo nok tabt da I næppe bliver enig pga. den store forskel i pris, hvad I synes der er aftalt.
Hvis ikke han kan bevise at I har en skriftlig aftale så kan han jo heller ikke få nogle penge.
1 - man kan ikke svare uden at kende alt, og det kommer garanteret med en anden forklaring end den anden - sådan er det altid
2 - Du skulle ha underskrevet aftale om pris og alt og det er ikke sikkert du kan sige du ikke er virksomhed. Din hjemmeside kan sagtens indikere den laves til en virksomhed og ikke til en privat forbruger. Man skal ikke ha CVR for at en hjemmeside laves til en virksomhed desværrre - du vil derfor ikke med større sikkerhed kunne bruge forbrugerombudsmand til noget.
Du kan jo la være at at betale og ikke modtage hjemmesiden og så vil I skulle afgøre det i retten, en en ekstra omkostning for dig og den der har lavet den, afhængig af hvem der vinder - der er ikke en klar regel
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg skal bare være helt med, jeg har ikke underskrevet nogen som helst papirer ang. min hjemmeside, kan han så kræve penge af mig, da det er mundtlig aftale ? Kan du evt skære det ud i pap, så jeg forstår det helt konkret ?
ja en mundtlig aftale er helt så bindende som en skriftlig. Hvorfor skulle ha udarbejde en side til dig hvis ikke I havde aftalt det. Prisen kan kun retten afgøre hvis ikke I kan aftale den sammen. Du kan la være med at betale og så se om han trækker dig i retten - hvad han nok gør - og så er der en ekstra pris
Få en aftale med ham og tro ikke du kan sige du er forbruger hvis hjemmesiden tyder på forretning. Næste gang - få en skriftlig aftale med alle du beder lave arbejde for dig
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg går ud fra, at I har aftalt, at han skulle lave en hjemmeside for dig, men at prisen kun er aftalt mundtligt.
Hvis der ikke er aftalt en fast pris (eller du ikke kan bevise, at der er aftalt en fast pris), så er du forpligtet til at betale det han kræver, medmindre du kan bevise, at prisen er urimelig høj. Ved en retssag afgøres det ved et syn og skøn, hvor du skal lægge pengene ud til udgifterne. Skønsmandens vurdering vil så danne grundlag for rettens afgørelse.
da der er tale om forholdsvis få penge, vil det. Ære i jeres begges interesse at undgå en retssag, da omkostningerne herved hurtigt løber løbsk. Jeg vil anbefale jer at finde et forlig, hvor du får det færdige produkt mod at betale et beløb, som I aftaler. Det vil være både det billigste og langt det hurtigste.
Hvis der ikke er aftalt en fast pris (eller du ikke kan bevise, at der er aftalt en fast pris),
Jeg kan jo se at du er vinkelskriver (venligt ment ) og går derfor ud fra, at du ved hvad du taler om. Derfor vil jeg spørge af nysgerrighed: Betyder ovenstående således at følgende scenarie vil betyde betalingspligt for kunden? Hr. Hansen skal have malet hus. Han kontakter malermester Pensel. Hr. Pensel besigtiger huset og siger ved mødet: Det kan jeg male for 10.000 kr. inkl. moms. Hr. Hansen er godt tilfreds med prisen (han har ikke kontaktet andre, derfor har han ingen ide om hvad det rent faktisk koster at få malet hus) og siger derfor til Hr. Pensel: Jatak, du må gerne male mit hus for kr. 10.000 alt inkl. Hr. Hansen tager på arbejde og da han kommer hjem er huset malet. På døren hænger der en regning, tapet fast med malertape. Der står: Hus malet i henhold til aftale, pris i alt kr. 25.000 inkl. moms. Skal Hr. Hansen betale kr. 25.000 eller kr. 10.000 ? Selvfølgelig har Hr. Hansen dummet sig ved ikke at få aftalen nedfældet på papir, men Hr. Hansen har altid været vant til, at mundtlige aftaler er lige så gældende som skriftlige, og har aldrig oplevet at blive tørret. Ved et senere skøn viser det sig, at 5 andre malermestre alle ville kunne male huset for mellem kr. 14.000 og 18.000 Hvor ender sådan en sag ? Under alle omstændigheder kan man vel altid benytte lejligheden til at løfte pegefingeren igen igen for alle dem der ikke er klar over det: Få det nu fastlagt skriftligt, uanset hvad. Mundtligt er gældende, men ofte umuligt at bevise.
mit gæt er at hvis skønsmænd eller sammenlignelige havner på 14-18000 kr så vil prisen nok ikke ende med 10.000 i retten og den der har malet vil nok fremhæve en lang række ændringer under arbejdets gang - og vanskeligheder - og mon ikke det er værre med en hjemmeside. Prisen bliver næppe 10.000 for maleriet - og den havner snarere på de 18.000 + omkostninger til skøn + retssag - og i virkeligheden er alle tabere
Enig i at man skal ha skriftlig aftale og ikke kun pris men meget mere når vi taler hjemmeside LINK SIGER MERE, men som jeg ser det med udarbejdelse af en "hjemmeside" og de priser der i spil her, så kan det ikke bære syn og skøn og retssag - så det er om at finde en pris der kan leves med af begge, og i værste fald, betal de 7.500 og husk at lave en langt bedre aftale næste gang
vh john H
Det er simpelthen en skrøne med at en mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig. Ja, i teori er den, men i praksis er den overhovedet ikke. Jeg har flere gange stået i en situation, både med lejlighedskøb mm, hvor det var indgået en mundtlig aftale.
Men når det så gik i vasken i sidste øjeblik, så var beskeden at ja, en mundtlig aftale er gældende (i teori), men hvordan i alverden vil i bevise noget?. Og det kan man selvfølgelig ikke, så derfor kan det slet ikke bruges.
Jeg mener derfor at du bare kan lade være med at betale for ydelsen da i intet har i mellem jer, med mindre at i har haft kontakt via email, hvor der kan laves en forbindelse mellem dig, projektet, og udvikleren. Så er det svært at slippe ud af.