Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Love, jeg skal kende til, når jeg starter webshop?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jul 11
Indlæg ialt: 473
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Er der andre love end købeloven og markedsføringsloven, jeg bør kende til, når man starter sin webshop op?

Fra Aarhus
Tilmeldt 15. Jun 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:29

Hej Jackie,

I forbindelse med opstart af webshop, er der nogle retningslinjer for hvilken oplysninger som skal være tilgængelig for dine kunder.

Eks: Persondata-politik, Leverings- og handelsbetingelser mv.

Alt dette skal være på plads før du kan blive godkendt af Nets. :)

Med venlig hilsen.

J.Laursen
DecoFarver.dk - Salg af Beck & Jørgensen maling til private og erhverv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:05

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 14:33

Disse:

- Forbrugeraftalelove (Lov om visse forbrugeraftaler) - Den skal du kende til, hvis du sælger til forbrugere. Bemærk, at selvom mange tror fortrydelsesretten står i Købeloven, så er det forkert. Det står i denne lov.

- Aftaleloven er sådan set også meget vigtig, men hvis man ikke er jurist, så kan det være svært at vide, hvordan det skal overføres direkte til en webshop. Ikke destro mindre er den meget relevant. Hvornår en aftale er indgået kan f.eks. afgøre om handelsbetingelserne er gældende. Det er jo f.eks. set, at webshops sender/fremviser handelsbetingelserne efter aftalens indgåelsestidspunkt, og derved er de ugyldige. Dum fejl.

- Købeloven giver sig selv. Specielt er paragrafferne om reklamation, levering og risikoens overgang vigtige.

- Ophavsretsloven mht. brug og beskyttelse af billeder, tekst osv.

- Evt. markedsføringsloven

Derudover er der jo en masse specifikke love, som hvis du f.eks. sælger på kredit eller lignende. Eller internationale købelove som CISG, hvis du ikke kun opererer i DK.

Der kunne også være sådan noget som produktansvarsloven.

Men hvis du ikke er jurist, så kommer du aligevel ikke til at kunne alle disse love. Hvis du vil være godt inde i det juridiske kan du evt. købe en bog med vejledning i stedet for blot at læse lovene. Så får du også de vigtige afgørelser med. Du kan evt. bare købe en brugt jura-studiebog på pensum.dk, som dækker de almene love. Bare køb en bog af nyeste version og som er skrevet eller opdateret for nyligt.

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jul 11
Skrevet kl. 12:59

Mange tak for alle jeres svar :) 

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jul 11
Skrevet kl. 17:53

Emil:

Disse:

- Forbrugeraftalelove (Lov om visse forbrugeraftaler) - Den skal du kende til, hvis du sælger til forbrugere. Bemærk, at selvom mange tror fortrydelsesretten står i Købeloven, så er det forkert. Det står i denne lov.

- Aftaleloven er sådan set også meget vigtig, men hvis man ikke er jurist, så kan det være svært at vide, hvordan det skal overføres direkte til en webshop. Ikke destro mindre er den meget relevant. Hvornår en aftale er indgået kan f.eks. afgøre om handelsbetingelserne er gældende. Det er jo f.eks. set, at webshops sender/fremviser handelsbetingelserne efter aftalens indgåelsestidspunkt, og derved er de ugyldige. Dum fejl.

- Købeloven giver sig selv. Specielt er paragrafferne om reklamation, levering og risikoens overgang vigtige.

- Ophavsretsloven mht. brug og beskyttelse af billeder, tekst osv.

- Evt. markedsføringsloven

Derudover er der jo en masse specifikke love, som hvis du f.eks. sælger på kredit eller lignende. Eller internationale købelove som CISG, hvis du ikke kun opererer i DK.

Der kunne også være sådan noget som produktansvarsloven.

Men hvis du ikke er jurist, så kommer du aligevel ikke til at kunne alle disse love. Hvis du vil være godt inde i det juridiske kan du evt. købe en bog med vejledning i stedet for blot at læse lovene. Så får du også de vigtige afgørelser med. Du kan evt. bare købe en brugt jura-studiebog på pensum.dk, som dækker de almene love. Bare køb en bog af nyeste version og som er skrevet eller opdateret for nyligt.

Den med bogen er et godt råd og det vil jeg bestemt lede efter. Har du eventuelt et forslag eller noget, jeg kan søge efter så jeg finder den rette bog? 

Jeg har selvfølgelig ikke tænkt mig at være jurist, men jeg vil lave en helt mappe, hvor jeg har alle love, som dem du blandt andet har nævnt her og læse dem igennem, så jeg har 100 procent styr på det. 

Derudover er jeg godt klar over, at der forskel på, hvordan loven står skrevet og hvordan loven eksekveres og hvordan den dømmes efter. Derfor har jeg også tænkt mig at finde tidligere sager på forbrug.dk for at se, om der er sager, der har skabt præcedens. 

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jul 11
Skrevet kl. 17:56

Cookie - John Hannover:

regnskabsloven og et godt regnskabsprogram ud over alt det allerede nævnte

Tak for svar John.

Regnskabsloven havde jeg faktisk ikke lige tænkt på, selvom jeg selvfølgelig vil indrette mig efter den. 

Kunne jeg eventuelt bruge dinero som regnskabsprogram? Jeg har også overvejet at få mig en revisor, når jeg engang har fået en større omsætning, men vil du mene, at det er "overkill"? Har du nogen anelse om, hvad prisen på en revisor, der skulle have styr på regnskabet i en webshop er? Bare et nogen lunde estimat? 

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jul 11
Skrevet kl. 17:58

J.Laursen:

Hej Jackie,

I forbindelse med opstart af webshop, er der nogle retningslinjer for hvilken oplysninger som skal være tilgængelig for dine kunder.

Eks: Persondata-politik, Leverings- og handelsbetingelser mv.

Alt dette skal være på plads før du kan blive godkendt af Nets. :)

Med venlig hilsen.

J.Laursen
DecoFarver.dk - Salg af Beck & Jørgensen maling til private og erhverv.

Hej J. Laursen 

Tak for svar!

Det er super at du nævner det, så er det hvert fald sat på listen! 

Fra København
Tilmeldt 13. Mar 12
Indlæg ialt: 107
Fra  SuitZoo Skrevet kl. 19:07

Du kan jo prøve med Internetretten og se om det er noget for dig.

Den er måske lidt stor til at starte med, men den kommer godt rundt om det meste

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jul 11
Skrevet kl. 20:22

Mikkel Hjarnaa:

Du kan jo prøve med Internetretten og se om det er noget for dig.

Den er måske lidt stor til at starte med, men den kommer godt rundt om det meste

Ja, den er godt nok lidt lang og lidt dyr, men samtidig ser den utrolig god ud, da den kommer rundt omkring mange emner. 

Det kunne bestemt godt være til at hyggelæsningen her i ferien ;)

Tak for tippet!

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)