Jeg står overfor at skulle etablere et ApS sammen med et par andre aminoer og jeg/vi har i den forbindelse et par spørgsmål til den konkrete oprettelse af et ApS-selskab. 1) Finanisieringen af "indskuddet" skal blandt andet ske i form af apportindskud. Vi er i den forbindelse interesserede i at høre hvad en revisor typisk tager for at udarbejde en vurderingsberetning af de respektive værdier, såfremt disse består i varer som der foreligger indkøbsfaktura på (varerne er nemlig købt af mit nuværende firma)? 2) Er det korrekt forstået, at vi ved at indbetale 125.000,- + summen af stiftelsesomkostningerne kan få regningen for stiftelsen udstedt til selskabet? 3) "Indskuddet" på 125.000,- skal primært finansieres af mig, og vi har i den forbindelse aftalt at jeg skal yde selskabet et lån, således at ca. 2/3 af indskuddet skal tilbagebetales til mig. Dette er der principielt ikke noget problem i vel? Hvor nedfælder vi betingelserne for lånet? (I vores anpartshaveroverenskomst?) 4) Ledelse! Vi har endnu ikke lagt os fast på hvorledes selskabet skal ledes. Vi er 4 anpartshavere som i videst mulige omfang skal bestemme lige meget i det daglige...hvorledes vil I foreslå at vi organiserer vores ledelse? (Udover at vi selvfølgelig har fordelt ejerskab/stemmeret med 25% til hver!) Vi ser frem til jeres forslag/svar! Venlig hilsen, Kasper |
[Vi er i den forbindelse interesserede i at høre hvad en revisor typisk tager for at udarbejde en vurderingsberetning af de respektive værdier, såfremt disse består i varer som der foreligger indkøbsfaktura på (varerne er nemlig købt af mit nuværende firma)? Det kan en revisor ikke give en pris på før han/Hun har set substansen i det.
2) Er det korrekt forstået, at vi ved at indbetale 125.000,- + summen af stiftelsesomkostningerne kan få regningen for stiftelsen udstedt til selskabet? Ja det er korrekt og selskabet kan også få fradrag for udgiften.
3) ''Indskuddet'' på 125.000,- skal primært finansieres af mig, og vi har i den forbindelse aftalt at jeg skal yde selskabet et lån, således at ca. 2/3 af indskuddet skal tilbagebetales til mig. Dette er der principielt ikke noget problem i vel? Hvor nedfælder vi betingelserne for lånet? (I vores anpartshaveroverenskomst?) Det rigtige må vel være at du låner pengene ud til dine medanpartshavere til finansiering af deres indskud. Ellers er det selskabet der finansierer deres indskud og så har I et problem. Det rigtige er at lave et lånedokument mellem jer men der er ikke noget problem i at man også nævner det i overenskomsten hvis afviklingen af lånet skal have betydning for andre forhold mellem jer indbyrdes.
4) Ledelse! Vi har endnu ikke lagt os fast på hvorledes selskabet skal ledes. Vi er 4 anpartshavere som i videst mulige omfang skal bestemme lige meget i det daglige...hvorledes vil I foreslå at vi organiserer vores ledelse? (Udover at vi selvfølgelig har fordelt ejerskab/stemmeret med 25% til hver!) Vi ser frem til jeres forslag/svar! Det spørgsmål kan man ikke svare på uden at kende noget til virksomheden og jeg mener at den rette at tage med på råd er en advokat.