Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opskrivning af materielle anlægsaktiver?

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

og i enkeltmandsvirksomhed - så afskriv bare skattemæssigt og glem resten i starten - op til 12.600 kr for samlet aktiv i 2014 værdi strakafskrives og alt over afskrives med 25% om året indtil samlet sum er under 12.600 

Der kan være årsager til andet, men i enkeltmandsvirksomhed og til en start, glem alt om andet end bare skattemæssige afskrivninger vil jeg godt vove at råde til, specielt hvis du følger rådet om en gennemgang inden afleverer selvangivelse. Det vil ikke ret tid give noget med at afskrive forskelligt i drift og skat i enkeltmandsvirksomhed de første år (sjældent nogensinde)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Mike, Erhvervsstyrelsen har lige sendt en rapport på gaden, hvor man kan se at omfanget af formelle fejl i regnskaber fra 2011, udgjorde 62 pct. af regnskaberne mod 35 pct. i de reviderede regnskaber. Altså næsten dobbelt så mange fejl i ikke-reviderede regnskaber som i reviderede.

For at vende tilbage til dit spørgsmål omkring udskudt skat - så ja beregnes som forskellen mellem regnskabsmæssige og skattemæssige afskrivninger x skatteprocent. Normalt i regnskabet under hensættelser.

Fra Aarhus N
Tilmeldt 13. May 13
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 00:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man tog udgangspunkt i følgende scenarie;

Regnskabsmæssig afskrivning(lineære metode): 500 kr
Skattemæssig(25% jf. §...): 350 kr

...

1. Bogføring i Regnskabs-regi:

Balance: Anlægsaktiver krediteres 500 kr., 

Resultatopgørelse: Afskrivninger debiteres 500 kr.

2. Udfærdige skatte-note der forklarer at der afskrives med 25% jævnfør §et eller andet.

3. Ændre i bogføring herefter:

Balance: Anlægsaktiver debiteres 150 kr., udsat skat krediteres 150 kr.

Resultatopgørelse: Afskrivninger krediteres 150 kr.

...

Er det den rigtige fremgangsmåde at justere for de skattemæssige afskrivninger?

Det med at gange skatteprocenten på til sidst forstod jeg ikke lige, det er til sidst i resultatopgørelsen du tænker på, ikke?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke at jeg lige forstår hvad  du skriver (ud over det ser forkert ud lige hurtigt set) og hvad du vil opnå?

Hvorfor p... du vil rode med skattemæssige og regnskabmæssige afskrivninger i enkeltmands virksomhed beats me?

Du skal slet ikke regulere i regnskabet du laver driftsregnskab og den skattemæssige regulering laver du over selvangivelsen - og skal slet ikke ha ind i bogføringen i enkeltmandsvirksomheden - Alle skatte reguleringer. repræsentation, gaver, bespisning, kørepenge - osv laves som ren skatteregulering over selvangivelsen - de påvirker ikke dit regnskab og du skal kunne redegøre selvstændigt for alle korrektioner fra dit driftsregnskab i enkeltmandsvirksomheden over til det du skriver i selvangivelsen - Det skal slet ikke ind i regnskabet

Hvad det du vil vil opnå ved at have hver sin afskrivning, skat og drift i en personlig virksomhed. Den dag du lukker eller sælger skal du tage en indtægt for salget så du skal kende dine aktiver og kunne redegøre for deres værdi den dag, men til da, brug ikke tid på det når der er så meget andt at bruge tid på. Afskriv ens skattemæssigt og driftsmæssigt eller forklar hvad du dog vil opnå??

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus N
Tilmeldt 13. May 13
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 01:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er så min fejl at jeg ikke lige pensler det ud; men det har ændret sig til at dreje sig om afslutning af et selskabsregnskab nu. Glem alt om regnskabsklasse A.

Årsagen til jeg bliver ved med at spørge, er fordi jeg gerne vil lære det. Der er jo åbenbart et punkt omkring afskrivninger jeg overhovedet ikke har fået med(ifht. at kunne lave en årsrapport selv, som jeg utrolig gerne vil).

Jeg ønsker simpelthen bare at forstå den bogføringsmæssige effekt af de skattemæssige afskrivninger kontra de regnskabsmæssige. Thats it.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

andre kan måske forklare bedre men jeg mener jeg svarede - nemlig at du ikke lægger de skattemæssige reguleringer ind i din bogføring. Du bogfører driftsmæssigt

Når du så har årsregnskabet så er det selskabets officielle regnskab

Der kan være masse af ting der er en udgift i selskabet driftsmæssigt = selskabets officielle og bogførte resultat - som ikke er samme udgift skattemæssigt, og det reguleres der så for ved at man tillægger hele eller dele af (forskelligt fra udgifts type til udgift) den udgift regnskabet viser til gaver, repræsentation, bespisning, stiftelsesomkostninger, korrektion af afskrivninger til skattemæssige og flere andre ting.

Det ligger alt sammen i en opgørelse der ikke ligger i din bogføring men ligger ved en skattekorrektion til dit driftsregnskab - for mit eget vedkommende gennem årene i mange tilfælde i en specifikation til selvangivelsen.

Henrik K og andre kan sikkert lige redde mig hvis der er noget galt :)

Venlig hilsen John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Udskudt skat er et forsøg på at periodisere skatten i regnskabet, hvor udgangspunkt er forskellen mellem de regnskabsmæssige og skattemæssige værdier. Prøv at læse IAS 12 og se om du bliver klogere.

Hvis sol og vind giver tid til det i de næste dage vil jeg overveje at skrive et blogindlæg om udskudt skat.

Tilmeldt 31. Oct 11
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mike,

Kan sagtens forstå at du er godt forvirret. Opgørelse af skatten for et selskab (og for den sags skyld også persondrevne virksomheder) er meget svært, og absolut ikke noget man bliver 100 meter mester i, på dag 1.

Jeg tror det kan være en rigtig god idé, at gå helt tilbage til scratch og tage nogle helt simple eksempler, og sidde at hygge sig med dem. Jeg har forsøgt at lave et lille eksempel, så jeg tror kan synliggøre det som nogle af de øvrige debattører har haft oppe at vende her i tråden.

 Det billedet her illustere, er hvordan du kommer fra din årsrapport, som jeg lytter mig til at du har ok styr på, og frem til den korrektioner du skal lave, for at få opgjort din skattepligtige indkomst for virksomheden.

Skattemæssigt, skal du altid korrigere dine regnskabsmæssige afskrivningerne og indarbejde dine skattemæssige afskrivninger, netop fordi du kører forskellige principper på f.eks. driftsmidler. Regnskabsmæssigt afskrives de lineært over 5 år (i denne case) og skattemæssigt afskrives de med 25% af restværdien efter saldometoden.

Da der i forbindelse med anlægsaktiver blot er tale om en "tidsmæssig" forskel, bliver der heraf afsat en "udskudt skat". Udskudt skat, er et udtryk for hvilke skat der skal betales, såfremt at virksomheden realisere sine aktiver til bogført værdi. Derfor tager man forskellen mellem den regnskabsmæssige og skattemæssige værdi, og indregner denne i balancen, i årsrapporten. Dette er illustreret ved nedenstående billede.

Jeg håber at ovenstående MEGET forsimplede case, kan give dig et lille indledende blik i hvordan man gør, og så kan du altid bygge videre. I starten handler det blot om, at få styr på en række grundbegreber, og forstå hele tankegangen, hvorefter man så kan bevæge sig ud i de lidt mere kringlede hjørner af skattelovgivningen :-)

 

Mvh.

Nicolaj

Fra Aarhus N
Tilmeldt 13. May 13
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nikolaj!

Det var LIGE hvad jeg søgte. Tusind tak!

Det giver rigtig god mening, og virker som en simpel måde at starte ud på.

Som jeg skrev tidligere er selskabs-regnskabet relativt nyt for mig, men jeg vil super gerne prøve det af i praksis på et simpelt plan.

Og herfra handler det vel "bare" om at forstå/få kompetent hjælp til at forstå skattelovgivningen på div. områder der omhandler de aktiviteter der er i selskabet. 

Endnu engang tak. Det fik lige motivationen op igen!

Venlig hilsen

Mike

Tilmeldt 31. Oct 11
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var super. Ja, jeg er hel enig i din betragtning. Det nemmeste vil for alle parter, alt andet lige være, at når du står med en konkret situation, så opsøger du noget kompetent hjælp, som kan hjælpe dig med at løse din konkrete problemstilling. Dette gør det alt andet lige også betydeligt nemmere for dig, at se sammenhængen mellem teori og praksis. :-)

Det er de færreste, der kan læse årsregnskabslovet, og derefter opstille en årsrapport. Det er de færreste der kan læse selskabsskatteloven og udarbejde et skattebilag osv. osv. :-) Derfor, klø bare på, og opsøg hjælpen som den bliver nødvendig. Forummet her er i hvert fald super oplagt, og indeholder en lang række mennesker med rigtig gode kompetencer!

Held og lykke med det.

Mvh.

Nicolaj

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)