Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er jeg mest som ejer af ApS - lønmodtageransat direktør eller selvstændig?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Måløv
Tilmeldt 27. May 08
Indlæg ialt: 11
Fra  SkabDigBare ApS Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Dette er måske et 'sjovt' spørgsmål, men juridisk har det betydning og jeg kan se, at det kan være forskelligt, om man vurderes som enten lønmodtager eller som selvstændig.

Jeg ejer et ApS, og heri er jeg ansat som direktør og får udbetalt løn via Danløn. Dermed betales der løn og skat og deslige ligesom øvrige lønmodtagere.

Samtidig ejer jeg virksomheden, og formodentlig vil virksomheden betragtes som mit hovederhverv.

(derudover er jeg selvfakturerende via et vikarbureau, samt ansat (vikar)lønmodtager i en kommune).

Hvordan er reglerne?
Jeg glæder mig til at se jeres bud.

Bedste hilsner

Elisabeth

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Ansættelse helt klart lønmodtager og korrekt med a skat og brug af danløn og atp pligtig også, da barsel AUD, AER beregnes på det (forudsat timer er nok til ATP pligt

Krav om lovpligt arbejdsskade forsikring - ansat og der for absolut krav om sådan en for direktør - beskrevet i dette lange link fra styrelsen http://www.ask.dk/da/Arbejdsskader/Information%20til%20forsikringsselskaber/Hvad%20kan%20anerkendes/Hvilke%20personer%20er%20omfattet%20af%20arbejdsskadeloven/Selvstaendige%20og%20arbejdsskader.aspx 

Lønmodtagernes garanti fond: Som direktør og dermed ikke ret til betaling fra denne da du har den store indflydelse i selskabet

Dagpenge og barsel: Selvstændig = du følger som udgangspunkt samme regler som selvstændige med personlig virksomhed i optjeningsret - beskrevet en del her 

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/selvstndig-hvad-med-kasse-og-dagpenge.html 

Man er således skattemæssigt ansat og dagpenge o.l. mæssigt selvstændig erhvervsdrivende

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Måløv
Tilmeldt 27. May 08
Indlæg ialt: 11
Fra  SkabDigBare ApS Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret, John Hannover, der er meget klart og konkret (og så må man selv læse videre via links'ene).

"Man er således skattemæssigt ansat og dagpenge o.l.mæssigt selvstændigt erhvervsdrivende".
Som jeg tolker det - uden at være ekspert overhovedet - er det vel her, der kan være indbyggede uretfærdigheder, hvis man er det, jeg vil kalde 'lille selvstændig' og ikke endnu 'tjener kassen' og dermed ikke har en stor beholdning penge til, hvad der end kan ske.
Alias her kunne der godt ændres i systemet, således at det ikke fx er svært at være syg og ønske at drive sin forretning videre på nedsat tid med støttemuligheder. Eller svært at få ret til ydelser, som lønmodtagere må få (fx feriedagpenge, og visse lån), men den selvstændige ikke har hhv. ret til eller svært ved at få.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår helt hvad du skriver. Jeg vil bare sige, at den store forskel er, at lønmodtagere har en arbejdsgiver og det er dermed 100 gange lettere at kontrollere, at de rent faktisk er det ene eller andet - til rådighed for arbejdsmarkedet  osv eller om de bare faker og driver virksomhed på støtte, til skade for deres kolleger der ikke får støtte

HVIS ting kan kontrolleres godt, er A kasser i stand til at acceptere meget, men det er kontrollen som er så langt sværere i forhold til selvstændige - også ejere af IVS og ApS end for ansatte

Dog kan ex selskabsejere ha en fordel i forhold til ansatte. De kan hvis de er drevet i flere år, tage de to bedste af 5 år og KUN bruge dem til beregning af dagpenge optjening - og smide ex 3 underskudsår væk

vh john H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)