Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rettigheder til kode?

Side 3 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Alex Burmester:
Være påpasselige med at tolke på loven ud fra ordlyden alene. Jeg har ikke tjekket op på praksis, men det er meget sandsynligt, at en domstol ville sidestille en freelance programmør med arbejdstagere i lovens forstand.

Men det vil en domstol ikke. Det er almindeligt kendt, at ophavsretten til freelanceres arbejde ikke overgår til kunden.

Frank :
Men jeg undrer mig alligevel lidt over at det åbenbart er bredt accepteret, at man som programmør blot kan sælge kode og alt indhold videre.

Blot fordi svarene går på at programmøren muligvis har retten på sin side, betyder ikke at folk synes det er god stil. Men det er helt umuligt at sige noget om uden at vide præcis, hvad der er sket. Programmøren kan dog ikke sælge indholdet videre, som ikke er lavet af ham. Og jo det vil være meget dårligt stil at sælge indhold lavet til en kunde videre til andre. Det vil i nogen tilfælde nok også være på kant med loven. Det vil også være dårlig stil at sælge design videre uden at have oplyst om dette, og det vil jo også være imod aftalen, hvis kunden er lovet et unikt design.

Men angående kode, så kan det ikke undgås at programmører genbruger kode. Når en programmør f.eks. laver en login-system, så er der næste gang jo ingen grund til at han skal kode dette igen. I stedet tager han koden og tilpasser den. Det gør det også billigere for kunderne og der undgås fejl, da koden er gennemtestet.

Vi svarer, at programøren har rettighederne over koden, men det er ikke ensbetydende med at vi alle nødvendigvis synes, at det er god stil, det der er sket i dit tilfælde. Men vi kan jo heller ikke vide præcis, hvad der er kopieret, og hvordan det er foregået.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 11:12

Frank :

Tak Henrik.

Vi har netop ikke haft planer om at videresælge koden, men jeg tillader mig blot at konstatere at vi burde have fået en skriftlig (og ikke kun mundtlig) "aftale om at systemet ikke som helhed videresælges til andre" –  for det er hvad programmøren har gjort.

Men hvis du skal gå efter ham på nogen måde, så er det ikke koden du skal fokusere på. Det kommer du ikke langt med.

Gå i stedet efter ham på indholdet. Tekster, billeder og muligvis design. Hvis altså disse ting også er kopieret.

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 23:39

Hvad har I aftalt ?? Det er nok det eneste en dommer vil bruge sin tid på.

Vi har lige hjulpet et dansk selvskab, der får  - måske fik !! - udviklet i Holland,

de er uvenner nu - hvad med rettighederne til IPR: patenter, brugsmodeller, varemærker og designs i DK og NL ???

Ja, hvad har de aftalt ? - Resten (e-mails, møder) er jo ellers bare intentioner og snak... ikke særlig inden

for noget, der ligner en reel formel aftale.

Side 3 ud af 3 (23 indlæg)