Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelance eller?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Feb 12
Indlæg ialt: 131
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har lige et par spørgsmål vedr. freelance arbejde.

Jeg arbejder på nuværende tidspunkt som udvikler fuldtids og er fint tilfreds med mit arbejde. Men har overvejet at starte noget op ved siden af. Er der nogen der har erfaring med dette indenfor IT branchen? 

Eller er det muligt at arbejde som freelance ved siden af sit arbejde? 

Kan det lade sig gøre at have et fuldtids arbejde og arbejde som IOS og .NET udvikler og konsulent ved siden af?

Pft!

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

lhcreative:

Jeg arbejder på nuværende tidspunkt som udvikler fuldtids og er fint tilfreds med mit arbejde. Men har overvejet at starte noget op ved siden af. Er der nogen der har erfaring med dette indenfor IT branchen? 

Eller er det muligt at arbejde som freelance ved siden af sit arbejde? 

Kan det lade sig gøre at have et fuldtids arbejde og arbejde som IOS og .NET udvikler og konsulent ved siden af?

Hvis du er glad for dit nuværende job er det absolut vigtigste at finde ud af hvad din kontrakt siger omkring det at arbejde ved siden af. Mange standardkontrakter siger du ikke må og det kan dermed være fyringsgrund såfremt de finder ud af det.

Tag evt. en snak med din arbejdsplads og spil med åbne kort.

Hvis de siger GO, så er det bare at komme i gang :-)

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Har selv gjort det i mange år. JEg fik ændret min kontrakt mit mit gamle arbejde for at kunne få lov til det. Spil altid med åbne kort overfor din arbejdsgiver.

Den del der er svær ved at gøre det er at skulle mødes med kunder - det vil ofte ske i arbejdstiden, men der er du på arbejde, så du må tage fridage eller ferie. Det kan hurtigt virke useriøst både fra dine kunder og fra din arbejdsgivers side.

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Tilmeldt 25. Feb 12
Indlæg ialt: 131
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvarregaard:

Vedr. åben kort, det vil jeg selvfølgelig gøre. Men inden det kommer så langt, så var det mere hvordan man kommer dertil og om det kan lade sig gøre.

Lige præcis som du nævner det Hvarregaard, da det jo normalt er udenfor arbejdstid og i weekenderne man har tid. Kan det lade sig gøre? 

Og hvis jeg må spørge, hvordan har du fundet disse kunder, som er villig til at hyre freelance arbejde ind, som kun kan arbejde udenfor "normal" arbejdstid.

Kort og godt, hvordan kommer man igang på sådan et område? 

Mange tak for alle de råd og erfaringer der måtte komme!

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan godt fungere. Det bliver aldrig super godt, men det er en god måde at lave noget ved siden af på. 

En måde at komme i gang på er at finde evt. nogle opgaver her på Amino - der er en del du kan lave derhjemme fra. Alternativt skal du have fat i nogle mindre bureauer som kan bruge en hjælpende hånd en gang imellem. Det handler om at netværke for at finde de små opgaver. Deltag evt. i nogle gratis netværksgrupper og kom ud og fortæl hvad du kan og at du er "Gonna-be" iværksætter.

For mit vedkommende laver/lavede er jeg hardcore .NET backend udvikler, men er skiftet til at lave meget mere frontend, webløsninger, SEO og online marketing. Det er det almindelige, små virksomheder skal bruge hjælp til. Det er nemmere at finde et lille firma som skal have en hjemmeside, end en virksomhed som skal bruge en udvikler 5 timer om ugen. Det er afgrænsede opgaver.

Jeg byggede så også et produkt (digitale skilte på storskærm - nemskilt.dk) samtidig med at jeg trak i hele mit netværk om at lave mindre løsninger af forskellig slags.

Nu laver jeg lidt større løsninger og sælger freelance .NET udvikling samtidig med at jeg har en makker i firmaet til at styre de digitale skilte.

/Brian

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Tilmeldt 25. Feb 12
Indlæg ialt: 131
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak Brian,

Det var lige sådan en form for erfaring jeg havde brug for. Er selv, backend udvikler og har lavet en del IOS Apps både privat og hos mit nuværende firma.

Men mange tak for input, så har jeg lidt at gå igang med...

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

...og find nogle samarbejdspartnere. 

Der er ingen som er interesseret i at købe en "halv ydelse" - det er lidt som at jeg kan levere hjemmesiden, men ikke grafikken. Jeg har samarbejdspartnere (andre freelancere) som kan lave de ting jeg ikke kan lave. Det betyder at jeg kan byde ind på hele løsninger - totalleverancer. Det er det man som virksomhed gerne vil have, de vil ikke ud og hyre 5 forskellige til at lave eks. en hjemmeside.

Se evt. den her: http://foolishadventure.com/audio/add-six-figures-consulting-part-one/

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Tilmeldt 25. Feb 12
Indlæg ialt: 131
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg takker igen Brian :)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)