Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fødevarevirksomhed/catering på deltid uden fast køkken

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 12. Apr 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg bliver af og til spurgt om jeg sælger de ting jeg laver i køkkenet (især kager og andet sødt), så jeg overvejer at starte en lille virksomhed til formålet. Jeg er studerende med deltidsjob, så det er (på nuværende tidspunkt) ikke noget jeg skal leve af. Jeg har nogle spørgsmål i forbindelse med dette projekt.

1. Er der forskel på en catering- og en fødevarevirksomhed i forhold til opstart?

2. Kan jeg oprette en virksomhed der laver dette uden at skulle igennem div. myndigheder, besøg, egenkontrol osv

3. Kan det passe at man slipper for kravet om professionelt køkken hvis man lavet grillcatering? Jeg synes at have læst det et sted.

Jeg har hygiejnebevis og adgang til køkken, så det hele handler i virkelighed om jeg kan have en virksomhed der kun bliver brugt i ny og næ.

På forhånd tak!

Fra Aalborg
Tilmeldt 19. Apr 12
Indlæg ialt: 122
Fra  CIBIS - Fødevarerådgivning Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

1) Catering er en fødevarevirksomhed Smile 

Basis reglerne er ens, for opstart af en fødevarevirksomhed (med mindre du har en sær produktion) (se link) http://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Blanketter/Sider/Autorisation-registrering.aspx?Listevisning=http%3a//www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Blanketter/Sider/Kategori_Foedevarevirksomhed.aspx%29

2) Nej, ikke hvis du vil sælge dine kreationer. Der hvor man kan slippe er, hvis du er en kogekone. Det vil sige du ikke håndterer, transporterer mv. ingredienser osv. Men udelukkende tager ud til kunden og tilberedere kagerne der. 

Dette er nok ikke så nemt i forhold til den type produktion du har. 

3) Udtrykket grill catering har jeg ikke stødt på, men tænker det nok er det samme som kogekone. 


Den mulighed der kan være for dig er, at du lejer dig ind i godkendte lokaler. Fx. bageri. Det kan være om eftermiddagen, når de er lukket ned. Du skal have egenkontrol og registreres som virksomhed. Bageriet og din virksomhed vil være to forskellige fødevarevirksomheder. I skal indgå en skriftlig aftale omkring rengøring osv. Med den type produktion du har, vil kravet til egenkontrol være minimalt og du vil kunne slippe afsted med at benytte FVST blanketter (som udfyldes online). 

Jeg håber dette hjalp dig lidt på vej. Big Smile

God weekend. 

MVH Kristina 

Fra København
Tilmeldt 12. Apr 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for hjælpen Smile Så skal der læses op på sagerne.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)