Hvis nu du helst vil slippe for at læse om dansk brokkultur anno 2014, vil jeg ikke spilde din tid. Men, hvis du gerne vil læse mere om, hvorfor jeg mener, vi skal passe på at vi ikke snart vinder en guldmedalje i brok, og utilfredshed bliver Danmarks uheldige brand, så læs mere om emnet på min blog. Hav en god dag. Ditte Ernst Words Alive http://www.wordsalive.dk/#!Danmark-vinder-guld-i-brok/c1td4/73338857-DD6D-4296-BADF-5ED498991739 |
Hej Ditte
He he, du brokker dig over at folk brikker sig. :-)
Du har gode pointer i din blog.
Efter 13 år i Danmark, synes jeg Danmark i hvert fald vinder det skandinaviske mesterskab i brok. (Jeg er norsk, og har arbejdet mange år i Sverige)
For mig at se er der en sammenblanding af intolerance overfor alt som er blot en smule anderledes (men mangel på indignation for de vigtige ting), bagtaleri (som er en form for brokkeri over andre), fastholdelse af retten til at håne andre (i Danmark kaldet ytringsfrihed), holde på retten til at gøre som det passer en selv til en hver tid og at affeje det autoriteter og kloge mennesker siger (med mindre det passer med egen synspunkter) samt en afstandtagen til andre mennesker (gennem den danske folkesport ironi).
Det er på alle måder en tabt kamp, at kæmpe i mod brok, desværre. Du vil jo aldrig få en brokker til at indrømme at hans/hendes adfærd er destruktiv overfor både sig selv og omgivelserne. Derfor vil vedkommende ikke forsøge at ændre det. Selv bliver du stemplet som en afviger hvis du ikke går med i brokkeriet på en arbejdsplads, for eksempel. Og selv blive udsat for bagtaleri.
Mvh Øyvind