Tid er det mest dyrebare vi har. Den tid vi har brugt dårligt, kommer aldrig igen. Det er næsten som flysæder der ikke bliver solgt, de er fandens svære at få penge for når flyet er lettet. Folk snakker meget om at de ikke har tid til alt det de gerne vil nå og diverse undersøgelser viser at folk generelt foretrækker mere fritid, frem for mere i løn. Så man skulle tro at man generelt værnede om tiden og gjorde en indsat for at få den brugt fornuftigt, men jeg har min tvivl... Jeg bor tæt på en skov og jeg ser ofte folk der bruger weekenden på at save træ til brændeovnen. Det er helt cool hvis man syntes det er sjovere at stå ude i skoven med en sav i hånden, end at lave så mange andre nyttige ting. Men gør man det for at spare penge, er kæden sgu hoppet af motorsaven. Man kan købe 900 kg. træ, eller hvad der svarer til 3 rummeter for ca. 1200 - 1300 kr. og så er det kløvet og leveret til døren. Jeg ved ikke hvor mange weekender det tager at skaffe selv, eller hvor mange trailere, motorsave, Kansasbukser m.m. man slider op på det stykke arbejde. Men uanset hvad, er timelønnen nok ikke meget over en flad tyver. Så er der gør det selv folket. Bevares, der er da en håndfuld folk der ude der kan svinge en hammer, men resten, og det er hovedparten, bruger tid og kræfter på at gøre deres hjem mindre værd. Jeg har kigget på rigtig mange huse da vi skulle flytte på landet og jeg vil skyde på at 80 % af dem havde været inficeret af et "gør det selv" fjols. Resultatet var at man som potentiel køber, kiggede på hvad det kostede at rive udestuen og resten af ulykkerne ned, i stedet for lægge forbedringerne til prisen. Jeg kunne komme med 1 million flere eksempler, men jeg tror du forstår pointen. I en alder af 20 år, havde jeg haft mange ubehagelige og kedelige jobs og ingen havde ført til noget særligt. Jeg tænkte over hvad jeg kunne gøre anderledes og lagde der efter en plan. Jeg gjorde op med mig selv at jeg ville minimere det arbejde jeg ikke gad udføre og koncentrere mig om det jeg var god til og kunne lide. Jeg håbede at det med tiden ville give flere penge og en sjovere tilværelse. Jeg gik dengang på HF og levede af SU og mit bijob som tankpasser. Det første jeg ville af med var tøjvask og rengøring, så jeg ringede til et hjemmeservicefirma og fik "tilsendt" en pige der hver uge klarede disse pligter. Dertil købte jeg en opvaskemaskine, så jeg aldrig mere skulle polere noget der mindede om en tallerken (2 år som opvasker har vaccineret mig grundigt, tro mig!) For at betale for hele herligheden, skulle jeg arbejde lidt mere på tanken. Men det var et arbejde jeg havde det sjovt med og det gav mig måske den energi der skulle til for at starte min første butik, who knows? Strategien med at sætte andre folk/maskiner til det jeg ikke gad, har jeg siden da forfulgt med stor succes. Det er muligt at jeg i dag kan spare ca. 3.000 kr. om måneden ved at gøre rent og vaske tøj selv. Og det er muligt at pengene til min super kære Robomow kunne have været brugt på andet. Men når alt kommer til alt så sparer jeg en bunke tid, jeg har mere overskud, jeg er et gladere menneske og det gør at jeg nemt kan tjene de brugte penge hjem, ved at arbejde lidt mere med noget jeg holder af. Nogen vil måske sige at jeg sidder i en speciel situation og at jeg har råd til at tænke på den måde og det er da til dels rigtigt. Men det nytter ikke noget at have for travlt med at tømme badekaret med en teske, til at bruge 5 minutter på at finde bundproppen. Tving dig tid til at lægge en ordentligt livsplan. Hvordan skaffer du dig den frihed der skal til for at dit liv hænger bedre sammen? Det kan være en plan om et bedre job, at bliver selvstændig eller hvad ved jeg. Brug tiden på at tænke fuldstændig fordomsfrit på dit liv. Det kan være at løsningen ligger lige foran din næse. Er du en af dem der har købt en bi |
Point........godt indlæg....