ja det er jeg godt med på CEF - det jeg efterlyser og synes ligger lidt i mørkeland - er det mere konkret. Henrik skrev selv fra start, at man så må vurdere om der er momsfradrag på kurset hvis det ikke er med fradrag for omkostningen. Jeg efterlyser lidt forståelse af hvor grænsen går.
Er det nok at indehaver mener det er relevant med kurset - og så er der moms fradrag, uanset der måske ikke er skattefradrag?
Et par eksempler - som måske kan gi mig en ide om hvor grænserne kan ligge hvis I svarer på dem?
1
Handelsvirksomhed. Ejer vil lære kinesisk og tager kursus med moms. Skattemæssigt nok for generelt og/eller ny uddannelse til at give fradrag skattemæssigt - men ejer mener det er vigtigt hvis han skal til Kina - er der momsfradrag?
2
Massør mener det er vigtigt at komme i form og melder sig til fittness. Skattemæssigt næppe fradrag for udgifter til fittness - men masøren mener det er vigtigt at være i god form for at kunne massere godt - er der momsfradrag?
3
Samme massør køber en kano - for balancen er vigtigt for kroppen og arbejdet som massør. Næppe fradrag for skat - men - er der momsfradrag?
Måske svar kunne gi en ide om hvor grænsen går for momsfradrag for den slags kurser?
vh John H