Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan går jeg fallit?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra frederiksværk
Tilmeldt 6. Oct 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle..

Jeg har et lille anlægsgartneri, som kun er et bijob (ud over min igenværende udd. som anlægsgartner).

Jeg dummede mig ved at lease en bil i starten, det vlrkede som en god ide, men denne bil har jeg ikke kunne betale, og bilen er nu sendt retur.. 

Nu er mit spørgsmål så, skal jeg gå på "røven"?

Mit regnskab ser ca sådan her ud:

Bank: -60000 (33000 i udbetaling til bilen som rent lån)  ca 30K i brugt kassekredit.

Bil: mangler at betale ca 20k på leasing

Bil: mangler ca 7500 kr i manglene forsikring

Kunder: har en kunder som ikke syntes at han skal betale de 14k + moms som han skylder.. ingen kontrakt, ren aftale mellem ham og mig.

Skylder ca 8k væk til andre småting. 

Skylder ikke moms og skat.. har nok en hel del til gode.. 

Banken har smækket kassen i.. tak danske bank..:) (betaler da selvf. stadig 350 i kvartalet som erhvervs kunde)

Firma er enkeltmands firma.

Har for ca 5k "gartner udstyr".. ikke vildt salgsbart...

Hvad syntes i jeg skulle gøre?

Jacob 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 20:01

Da det er en enkeltmandsvirksomhed er du ikke fallit før du er gået personligt konkurs, og så slemt skulle det nødigt gå.

Det er jo ikke uoverskueligt store beløb det handler om, så med en solid arbejdsindsats burde du jo kunne tjene penge nok til at betale din gæld af og starte på en frisk? 

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra frederiksværk
Tilmeldt 6. Oct 07
Skrevet kl. 20:52

hmm, hvad bedtyder det at gå personligt konkurs?

Jeg er ikke opsat på at arbejde den hjem, som du ellers foreslår.. Jeg har helt mistet drived, og jeg ved ikke hvor jeg skal finde det igen.

Jeg vil ganske enkelt hellere lære det nu, mens mit beløb er overskuligt.. 

Jacob 

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 22:36

Come on, 100K, det kan du sgu snildt lave.

Trust me, at blive erklæret personligt konkurs giver ingen mening, det eneste det skaffer dig er fred for kreditorerne, ikke af med gælden. Op på hesten igen og ud og lave penge, prøv at holde udgifterne helt i bund og tag den derfra.

Fra frederiksværk
Tilmeldt 6. Oct 07
Skrevet kl. 22:48

Hmm, du har helt ret..

jeg kan bare ikke finde gnisten til det..

og nu er det billigt at gå fallit, frem for hvis jeg skaber mere gæld..

ergo er det billige "lære penge" lige nu.. 

jeg har ikke brug for at lave flere penge, men tips til  at gå fallit med stil..:) 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:10

Nu ER Amino jo et iværksætterforum, og det falder derfor de fleste af os mest naturligt at foreslå at du "iværksætter" dig ud af det, som jeg tror de fleste af os ville gøre - eller har gjort. Jeg har selv måtte opgive et selskab engang, af mange årsager, og slæbte næsten 400k i underskud med mig. Det betalte jeg fuldt ud tilbage i løbet af lidt tid. Jeg har også engang skyldt flere hundrede tusind i skat - dem fik jeg også høvlet af. Man må stå til ansvar for det man kaster sig ud i, synes jeg.

Jeg tror ikke du skal regne med at du kan løbe fra gælden på nogen måde. Med de små beløb der er tale om her, vil ingen kreditor opgive sine krav - og jeg mener ikke der findes nogen lovgivning, der giver dig ret til at løbe fra det du har forpligtet dig til. En personlig konkurs vil muligvis midlertidigt kunne holde kreditorerne fra døren, jeg kender ikke de juridiske detaljer, men gælden slipper du ikke for, og renterne vil løbe på. Jeg er som sagt ret overbevist om, at du ikke med loven i hånden kan tvinge private kreditorer til at opgive deres krav mod dig - måske udskyde dem, men ikke droppe dem.

Jeg ved godt det kan lyde surt, og det er da heller ikke sikkert du skal planlægge hvordan du løser tingene lige i dag. Men på et eller andet tidspunkt kommer du til det, uanset at det synes umuligt lige nu. Og som de andre siger, 100k er altså ikke en formue. Hvis man ikke har dem kan det virke sådan, men de er langt fra umulige at tjene.

Så, start nu med at falde lidt ned ovenpå chokket over at det ikke gik som forventet, og tag så fat fra en ande af og få gælden banket ned, hunøret op, og iværksætterånden frem igen :)

Fra frederiksværk
Tilmeldt 6. Oct 07
Skrevet kl. 23:43

Hmm, hårde ord smage bedst..

sorry, det var bare mig der trode man "bare" kunne gå falit..

som du siger, så skylder jeg jo ikke vildt meget væk, men det gør ondt.. 

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 09:17

det er ikke matador det her;-)

hvis det var et selskab kunne du lukke butikken, men er det personligt ejet hæfter du personligt for gælden.

En betalingsstandsning eller konkurs, giver dig alene fred for kreditorerne i en periode, du slipper ikke af med gælden, så der er ingen vej udenom i min optik. Skær alle udgifter ind til benet og begynd så småt at få lidt indtægter, det burde ikke være så svært i det nuværende marked, der er sikkert masser af mennesker, der gerne vil betale sig fra havearbejde.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)