Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ændre I/S til enkeltmandsvirksomhed i praksis (flytte aktiver mv)

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har tilbud på vej fra Agera samt et par revisorer, men vil lige høre hvor meget der egentligt er i det.

Jeg har et I/S, hvor min partner træder ud. Regnskabet ligger i BillysBilling og jeg har fået lavet skatteregnskab. 

Hvis jeg selv har mod på det, skal jeg så anslå en rimelig værdi af aktiverne, og så sælge dem til den nye virksomhed jeg har oprettet?

1)

Jeg kan ikke gennemskue hvordan den nye virksomhed har råd til at købe udstyr for måske 25.000,-

2) 

Er det ALT der er købt siden I/S'et startede, der skal flyttes over.

3)

Hvad sker der med det beløb der kommer til at stå i I/S'et. Det skal vel påføres overskuddet i min selvangivelse næste år? Og lægges det bare sammen men den nye virksomheds regnskab?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46634
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:53

1 - den er jeg ikke helt med på - I/S lukkes og så gøres der regnskab op hvor I/S har overdraget alt til dig og derved fået en indtægt. Det får du jo en del af, halvdel eller hvad I har aftalt. Det er jo nødvendigt, dels for at din partner der træder ud får sin del, dels for at du kan overtage tingene i din personlige virksomhed

Hvis du ikke har råd til at købe den halvdel der tilhører din makker, så må han jo enten lade dig betale over en tid med et lån, eller du kan ikke købe det og han må så tage det ud eller sælge det til en 2.part - det afgørende er at alt sælges ud til ren markedspris - vis ved annoncer fra DBA eller andre steder hvis vi ex taler om computer/tlf printer osv - medens kurrant varelager jo bare tages til indkøbspris

2 ja - og så laves slutregnskab der og overskud fordeles efter aftale

3 jep sammen resultatet i dit nye CVR

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Stenløse
Tilmeldt 4. Jun 13
Indlæg ialt: 101
Fra  Roop webudvikling Skrevet kl. 18:00
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:02

Tak for svar John.

Den anden ejer skal ikke have noget, da jeg drevet virksomheden og vi har en aftale om at jeg har lavet det hele, og skal have det hele. Så jeg skal bare på den lettest mulige måde have det hele flyttet over i det nye, da det hele allerede er mit.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:08

det gør det jo lettere. I bør ha en skriftlig aftale om delingen for sikkerhed men så er det jo let. Du køber jo så i princip af dig selv. Du før indtægt til skat i "dit"  I/S og tilsvarende fradrag i din personlige virksomhed og når det er ved lukning af I/S køber du alt uden moms, så I/S ikke får en moms ind som de skal behandle, og tilsvarende du får ikke et momsfradrag ind i din personlige virksomhed, men det går lige op

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:15

Så i praksis laver jeg bare én samlet faktura uden moms på alle aktiver, som jeg så betaler i det nye firma (der starter i underskud) og så giver et ekstra overskud i det nye?

Når jeg i billys billig kigger på aktiver i balancen så står der 0.-. Er det fordu alt er købt til under de 12.000-noget og er straksafskrivninger?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:24

en eller flere fakturaer er lige meget men du skal specificere hver ting med sin egen pris (med mindre det er lager og så 10 stk huer til 10 kr stk) =100 kr og ja formentlig er de købt som småaktiver - jeg ved ikke hvordan I har bogført, men de vil kunne findes ud fra den konto I har bogført dem på

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:53

Tak for svar.

Det pengebeløb der står i firmaet ved lukning, hvordan føres det over?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:15

Da dit I/S ophører er pengene i banken i princippet dine egne. Du skal derfor indskyde dem i det nye enkeltmandsfirma. Debit bank og kredit privat indskud.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:20

Og i I/S'et skal ikke gøres noget, da de er med i et evt overskud og jeg derved betaler skat af dem der?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)