Hej alle, Jeg er en af mange der driver en enkeltmandsvirksomhed og elsker det! Jeg har en webshop som jeg driver fra stuen i hjemmet. Det går godt. Jeg har et stykke tid synes at det tyske marked virker tiltrækkende, men ønsker samtidigt at holde fast i mine danske kunder. Mine tanker går derfor på: - Kan jeg registrere en tysk enkeltmandsvirksomhed, få et tysk momsnummer, lukke min danske enkeltmandsvirksomhed og så drive det hele fra tyskland? - Kan jeg 100% undgå at skulle betale dansk moms, hvis jeg alligevel sælger til danske kunder fra min webshop? Der er vist noget med at omsætning over 280.000,- til Danmark udløser krav på at betale dansk moms. Jeg ville blive lykkelig over nogle erfaringer på emnet. Måske er der nogle der har lavet netop dette lande-skift :-) Alle råd og erfaringer er velkomne! Om ikke andet, så ønskes du en god weekend! :-) |
Hej Alex
Danmark har en af de højeste momssatser i EU. Det kan derfor være en fordel med momsregistrering i lande med lavere moms, da din virksomhed i så fald kan sælge til en lavere pris eller med en større fortjeneste. Så ja til det første.
Punkt 2 vil jeg henvise til nedenstående link:
http://www.lett.dk/Default.aspx?ID=1338&PID=5214&Action=1&NewsId=858
Jeg arbejder selv som revisor, men har ikke stor erfaringen indenfor sådan en omstrukturering, men jeg er sikker på at vores momsafdeling kan være med til at sikre:
- Den mest optimale struktur for din nethandelsvirksomhed med hensyn til betaling af moms, told og afgifter, og med hensyn til mindst mulig administration.
- Overholde lokale lovkrav.
- Opnå udenlandske registreringer for moms, told og afgifter, samt forestå løbende indberetninger i Danmark og udlandet.
Hilsen
Abdul