Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg oprette virksomhed eller hvad?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Tommerup
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino...

Jeg sidder med tanken om at starte selv, men er usikker på om jeg skal starte en virksomhed eller jeg skal tage betaling som honorar. Jeg har kontaktet skat og de sagde det ikke var nødvendig at starte et firma, men jeg vil jo gerne kunne trække momsen på mine regninger mm.

Hvad synes I og har I erfaringer med dette?

Det skal siges det drejer sig om rådgivning og systemisk familieterapi.

Hilsen Ulrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47196
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:25

jeg ville løbe det igang uden at stifte noget og når omsætningen rammer 3.500 om måneden og derfor kan blive 50 t på 12 mdr - registrere mig

Hvad er det mon for moms man kan trække fra i rådgivning af din slags, lidt computer osv - som du SKAL lave delt moms på som i  http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html og samtidigt skal du så lægge moms på alle ydelser til private som ikke kan trække dem fra og bliver 25% dyrere - penge du ellers kunne ha i egen lomme, da du jo næppe "sælger" til nogen der kan trække din moms fra

vh John H

Tilmeldt 27. Feb 14
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 23:26

Såfremt Skat har sagt god for at du ikke behøver at starte en virksomhed må det primært tilskrives at de/du skønner at du aldrig når en omsætning på mere end 50.000 kr pr. 12 måneder (efterfølgende måneder).  Er det et mundtligt svar du har fået, altså telefonisk henvendelse?   Hvis du vil have et holdbart svar fra Skat, så er dette den eneste vej: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=210335   Koster dig 400 kr.

Husk i øvrigt en lille detalje: Blot fordi du starter virksomhed er det stadig langt fra alt hvor du kan trække momsen fra.  Første betingelse er at det indkøbte er til brug for virksomheden, i virksomhedsøjemed.  Det er en hel videnskab at finde rundt i og gøre korrekt - specielt hvis du driver virksomhed fra privaten. Det må være next step når du finder ud af om du vil starte eller ej.  

Tilmeldt 27. Feb 14
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 23:33

Cookie - John Hannover:
og samtidigt skal du så lægge moms på alle ydelser til private som ikke kan trække dem fra og bliver 25% dyrere

@Cookie: Der kom du mig lige 1 minut i forkøbet, eller også er det min forbindelse der er for sløv Wink

Ja ovenstående kan faktisk betyde at man kommer til at tjene "mindre".  Hvis den "normale" takst på markedet (til private der ikke kan trække momsen fra nogen steder)  for en ydelse ligger på f.eks. 500 kr. pr. time, så får du ualmindeligt svært ved at sælge den samme ydelse for 625 kr. ( 500 + 25%)  Resultatet er, at du må holde markedsprisen kr. 500, og dermed selv "æde" momsen <=> du kommer til at sælge timen for kr. 400 + moms.  Hvilket giver 20% mindre til dig.

Fra Tommerup
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:38

Tak for jeres svar...

Jeg skriver på vegne af min tante, men skrev bare som mig selv. Jeg ved godt de fleste af de ting I siger, men jeg kom til at tænke på alle de penge til hjemmeside, visitkort, lokaler til rådgivningen, evt. kørsel mm.

Det er korrekt, at man risikerer at skulle tage lidt ekstra, men de fleste er henvist af det offentlige, som godt kan trække momsen.

Jeg vil følge jeres råd og anbefale at starte stille ud, men det er jo dyrt den slags, så hvis hun bare får et par faste kunder, så kommer hun til at tjene for meget og så skal hun gøre det alligevel.

Tak for det, hilsen Ulrik

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)