Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Guide til photoshop, indesign og illustrator

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)
Fra Mørke
Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 20
Fra  Donovan Comics Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det du tænker på er formentlig hæfterne fra www.libris.dk f.eks. er her et link til den om Photoshop: http://www.libris.dk/it_litteratur/grafik/vis_produkt/shop/photoshop-cs2-for-alle/?cHash=01024c2ecf

Illustratorbogen er lang, men billig:
http://www.libris.dk/it_litteratur/grafik/vis_produkt/shop/illustrator-9-bogen/?cHash=e7be29d14b&tx_commerce_pi1[sortby]=title_asc&tx_commerce_pi1[display]=normal

Og InDesign bogen er osgå en længere sag, som e-bog incl. print:
http://www.libris.dk/soeg/?no_cache=1&tx_commerce_pi1%5Bsword%5D=indesign&tx_commerce_pi1%5Bscol%5D=title&tx_commerce_pi1%5Blog%5D=1

Kun Photoshop har "læse let" udgaven og for en "rå" begynder kan den sagtens bruges til at komme i gang med.

Fra København
Tilmeldt 30. May 05
Indlæg ialt: 409
Fra  Nanomedia Skrevet kl. 13:46

Min erfaring er at det er dødsygt og besværligt at læse bøger igennem og halvdelen af menuerne er blevet flyttet fordi programmet er blevet opgraderet.

De bedste overhovedet på nettet til at lære fra sig når det kommer til video-tutorials, er de her gutter: http://www.digitaltutors.com/digital_tutors/index.php

De er til dato de bedste jeg har set lære fra sig - både til Photoshop, Maya, After Effects og mange andre kreative programmer.

http://brokop.com/

Fra Vipperød
Tilmeldt 7. May 07
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 01:51

Jeg synes der er mange venlige mennesker her, der forsøger at hjælpe dig så godt de kan. Men den der kommer nærmest det jeg vil kalde rigtig hjælp, er ham der spørger hvad du skal bruge programmerne til. For det er meget vigtigt at vide på forhånd.

De tre programmer du nævner, er hjertet i mange grafiske virksomheder. De er lige så vigtige for os grafikere, som hammer, sav og skruemaskine er for en tømrer. Derfor bliver jeg lidt bekymret, når jeg læser spørgsmål som dine. Nu har jeg fået fat i grafiker-værktøj for 10-15.000 kroner, er der ikke lige en der vil fortælle mig hvilke hefter jeg skal læse for at kunne klare mig. Det er sådan jeg læser dit spørgsmål.

Skal du udarbejde grafisk materiale, skal du først uddanne dig til grafiker, eller også have sindsygt meget talent. Måske kan du en hel masse med blyant og papir, men så bliv ved med det, og brug en rentegner til resten. Man får ikke gode ideer fra de tre programmer du nævner, men de gør livet lettere for grafikeren der forstår at bruge dem

Mit råd er: Skal slutresultatet se professionelt ud, så skal der sidde en professionel bag værktøjerne.

Fra Aarhus N
Tilmeldt 6. Sep 07
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 09:49

Stanley:
Skal du udarbejde grafisk materiale, skal du først uddanne dig til grafiker,

Uenig. Man kan også godt lære at slå et søm i et brædt uden først at gå i lære som tømrer. 

Jeg er dog enig i antagelsen, at man ikke skal fare ud og købe så avancerede grafiske programmer, uden at have det mindste kendskab til dem. 

/Jacob 

Fra København
Tilmeldt 30. May 05
Fra  Nanomedia Skrevet kl. 16:45

På nuværende tidspunkt er det da underordnet at spørge til hvad han skal bruge dem til og at han skal bruge professionelle folk til det. Hvis han har lyst til at sidde og sysle med det skal han da have lov til det. Det var da på den måde jeg fik startet min professionelle karriere som grafiker. Så kom uddannelsen på senere. (Ingen kommentarer til mine værker, tak :-) )

At sige til ham nu - efter at han har købt det; "..det skulle du vist ikke have gjort", er vel ligesom at sige til én der er væltet på cykel, at det skulle han da have ladet være med.

Personligt er jeg stor modstander af, når jeg stiller et spørgsmål; med det samme at blive stillet en masse modspørgsmål, for i de fleste tilfælde har jeg selv gjort mig de overvejelser som spørgsmålene er beregnet til at jeg skal gøre.

Jeg er derimod stor tilhænger af den model der hedder;
Spørgsmål: "Kan du lide æblemos?"
Svar: "Nej"

Ikke; "...hvilken æblemos er der tale om? Mener du afghanske syrlige æbler der er tappet på vesindiske bryggerier - eller taler vi om australske ananasæbler plukket af vaskeægte aboriginals, eller er det måske russisk-canadiske klon-fremstillede ærteæbler uden skal....?"

Jeg er enig i, at det i nogen tilfælde kan være relevant og omsorgsfuldt at spørge ind til spørgeren. I det her tilfælde synes jeg bare det er at forhale svarprocessen. No offense.....Smile

Jeg holder forøvrigt fast i mit udsagn. Digital Tutors er suverænt de bedste til at lære fra sig på nettet, når det kommer til at få indblik i grafiske programmer.

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Indlæg ialt: 954
Skrevet kl. 16:48
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 16:53

Brokop:
På nuværende tidspunkt er det da underordnet at spørge til hvad han skal bruge dem til

Det er da yderst relevant - med mindre man bare skal skyde med spredhagel som der er gjort her i tråden.

Lad os bare nøjes med at fokusere på 1 af programmerne han har købt - photoshop. Programmet bruges til et hav af forskellige ting, og derfor er det vigtigt at vide hvad han skal bruge det til for at kunne henvise ham til de rette resourcer - der er altså en væsentlig forskel på om han skal anvende programmet til webdesign, eller til fotoredigering.

Det meste af det man kan finde på nettet er direkte tutorials til et bestemt udseende, hvorimod de fleste bøger mere gennemgår programmerne teoretisk og ser på de forskellige funktioner - fremfor at se på hvad der kan produceres med disse funktioner. Derfor synes jeg ikke man kan udelukke nogle af delene.

Brokop:

Jeg holder forøvrigt fast i mit udsagn. Digital Tutors er suverænt de bedste til at lære fra sig på nettet, når det kommer til at få indblik i grafiske programmer.

Hvis det skal være online trainning så kan jeg også anbefale www.kelbytraining.com folkene bag er nok de mest respekterede i branchen, og du vil hurtigt opdage at 80-90% af de anerkendte bøger af skrevet af selvsamme personer.

Jeg kender desværre ikke digital tutors men det ser bestemt interessant ud.
Fra København
Tilmeldt 30. May 05
Fra  Nanomedia Skrevet kl. 23:03

Jeg er ikke enig.

Hvordan du end vender og drejer det, bruger du rigtig mange af de samme værktøjer til forskellige ting. Dit billedredigringsværktøj er det samme om du skal bruge det til nettet eller offlline. Din farvemætning er det samme hvad enten du skal bruge det til nettet eller til tryk. Dit crop-tool, din lasso, dit vector-værktøj, dit mask eller quick mask, dine filtre, dit tekstværktøj er det samme osv. osv. Alle de ting skal du sættes ind i. Og så er det rigtigt. Så er der spørgsmål om .dpi, vectorgrafik, pixelopløsning etc. etc. De faktorer har betydning i de forskellige medier, men lad nu manden lære de grundlæggende ting først.

Det kan han hos Digital Tutors ganske gratis. Der er ca. 60 stk. at gå igang med lige pt.
http://www.digitaltutors.com/digital_tutors/video_category.php?vcat=pst

Hvis han gerne vil have noget mere grundigt og projektorienteret, går han da bare herind:
http://www.digitaltutors.com/store/home.php?cat=25

(Til dig der har startet tråden; undskyld vi / jeg omtaler dig i tredje person. Det minde lidt om forældre der diskuterer hen over hovedet på et barn, hvor det er barnet der er samtale-emnet. ) Big Smile

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 23:13

Vi kan godt blive enige om der er en stor række funktioner der er ens, ligemeget hvad man arbejder med - men mange af dem bruges på forskellige måder. Derudover er der en række værktøjer højst sandsynlig aldrig kommer til at røre hvis du er webgrafiker - Tag f.eks. camera raw editoren - der er skrevet lange bøger bare om den - og som webgrafiker har du ikke ret meget af bruge den til.

Dernæst kommer levels, curves, unsharp mask etc etc. Ergo så er det meget rart at vide hvad han ønsker at bruge programmerne til før man giver ham en række gode tips til hvor han skal lede efter information.

Selvfølgelig kan man finde rigtig mange gode kilder hvor han kan finde god information ligemeget hvad han ønsker, men faktum er at rigtig mange bøger til photoshop er skrevet af fotografer til fotografer - hvilket en webgrafiker nok ikke ville få ret meget ud af.

Så jeg kan altså ikke se problemet i at spørge pænt om hvad manden skal bruge programmerne til for at kunne give nogle bedre links?

Men lad den ligge, vi har forskellige meninger og fred være med det :) Manden har fået nogle gode links som han kan arbejde videre ud fra.

Fra København
Tilmeldt 30. May 05
Fra  Nanomedia Skrevet kl. 23:22

Hej Martin

Fint. Jeg køber dine argumentationer. Du sælger dem også godt Smile

Jeg tror bare jeg er blevet så smaskhamrende irriteret over, at man ofte ikke bare kan få det man spørger om. Eksempelvis hvis jeg går ind på en café og efterspørger en kop kaffe. Så bliver jeg bombardedet med spørgsmål om hvordan den skal være. Og jeg ved godt, at det er for mit eget bedste og at ekspedienten er blevet trænet i at stille de spørgsmål og at det jo er dejligt at man kan få skummetmælk istedet for letmælk og at mælken kan være lavet på soya og at man kan få den med et enkelt eller dobbelt shot og at man kan få det med Kenyanske og med Californiske bønner og man kan vælge mellem stor, mellem, mellemstor og lille og helt lille og man kan betale med kontanter eller dankort og man kan vælge at tage den med eller drikke den der, men nogen gang VIL JEG BARE HAVE DEN KAFFE.......tak.....

(Undskyld.)

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)