Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Debet og kredit.. start hjælp

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Viborg
Tilmeldt 18. Aug 12
Indlæg ialt: 20
Fra  MS-Alarmer Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har haft firma i et par år nu og da jeg skal udvide min forretning lidt bliver jeg nød til og finde et nyt bogføringsprogram, derfor har jeg valgt at bruge e-conomic men har lidt problemer med hvornår jeg skal bogføre tingene som debet og som kredit, nogle der har nogle gode hjemmeside jeg kan læse om det, eller måske en der kan forklar mig det på en logisk måde ?

Fra Skagen
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 122
Fra  Aarhus Regnskab Skrevet kl. 13:48

Kort og godt:

I resultatopgørelsen:

Debet = Udgift
Kredit = Indtægt

Hvis du kører med banken som modkonto, kan du løbende følge med i, om du har vendt det rigtigt, ved at følge bankens saldo

;-)

Mvh.
Martin Johansen
www.aarhusregnskab.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:50

dine indtægter er kredit - og udgifter debet som hovedpunkt - en driftpost modposteres generelt med en modpost i status

ex - omsætning - kredit omsætningskonto i drift - og debet tilgodehavender eller banken

Køb af papir - debet konto for kontorartikler - kredit øvrige kreditorer eller banken

Ofte kan det være en ide at tænke på bank i mange fald. Den vil du kunne tænke som modpost - hvis den indtægt blev betalt med det samme i banken, så ville banken FÅ penge og så er det DEBET BANK og dermed altid kredit den anden konto og hvis en udgift blev betalt fra banken så banken går ned i formue så er det KREDIT BANK og dermed altid debet den anden kono

Så kan der være noget der kun posteres i status - f.eks privat indskud - lån fra dig til virksomheden - kredit status mellemregning privat indskud og debet bank som får pengene 

endeligt er der ting som du ikke har fuldt fradrag for som udgift ex bespisning, repræsentation og en del andet. Det skal du korrigere for når du laver skatteregnskabet - 

Er du i tvivl om ting, så få en ekstern bogholder til at hjælpe i starten, ex ved momsindberetnings tid, lige se alle posteringer og ha adgang til bilag via skyen/dropbox eller andet - det kan spare meget bøvl at blive retledt :)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 14:00

Nu har jeg haft firma(er) i mere end 15 år og jeg løber stadig surt i, hvad der hedder debet og kredit :-)

Jeg har bare lært mig, i hvilken kolonne jeg skal BETALE og i hvilken der kommer penge IND. Det fungerer fint og når jeg bliver i tvivl, må jeg lige slå op, hvad der er hvad.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)