Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At være selvstændig uden at havde CVR NR., på den nemme måde

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. May 10
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 3 person

Jeg syntes selv at jeg har fået en god ide, og vil gerne høre jeres mening. Jeg har ikke selv modet eller evnerne til at starte det, så måske nogle kan bruge den ;-)

Ideen går ganske enkel ud på at du kan være selvstændig, uden at havde CVR nr.

Vi kender det alle sammen, om du vil hjælpe med en opgave. Instaler noget computer eller reparation af bilen m.m 

Og når vi kommer til betalingen, må du ikke modtage betaling uden der bliver problemer med SKAT m.m

Fidusen er så at firmaet sender en regning for dit arbejde til kunden for det arbejde du har lavet, og når så din kunde har betalt kan du logge ind og se hvad der er tilbage til dig der har udført arbejdet. Når der er trukket moms ferie penge m.m Så overfør du din løn til din egen bankkonto.

Syntes ideen vil være idel til folk der gerne vil prøve sig frem med at være selvstændig, men gerne vil havde den nemme mulighed ved at komme tilbage på dagpenge systemet igen uden de store problemer.

Så du bliver en form for "ansat" i firmaet, og du har lavet et stykke arbejde fuldt lovligt.

Mvh

Søren

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

det må du forklare bedre - lige nu lyder det som det mest rene vrøvl. Helt sammenrod af firmaet sender - du logger ind osv - sjældent set magen til vrøvl herinde, men forklare gerne - tror dog du lever i en anden verden

Tilmeldt 9. May 10
Skrevet kl. 22:49

Ok jeg prøver på en anden måde.

Du skal lave noget arbejde 8 timer for din nabo. Han vil gerne betale dig, så tingene går rigtig til. Du kan ikke give ham en regning, for du er ganske almenlig løn modtager, og har derfor ikke noget CVR nr. Men hvis du får penge af naboen, bliver det besværligt. For du skal betale skat m.m

Derfor kommer de fleste pengene i lommen, uden om skat.

Det som dette firma jeg snakker her om kan. Er at skrive en regning til din nabo på de 8 timer eks. 8 x 300 kr plus moms.

Når så din nabo har betalt den regning du har sendt, kan du log ind på det firma jeg snakker om og se regningen er betalt. Firmaet tilbageholder så moms feriepenge ATP m.m Så der kun er fortjenesten tilbage. Den fortjeneste føre du så over til din bank konto(Firmaet tilbageholder også skat af beløbet)

Håber det hjalp lidt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:54

Tanken er at man i stedet for selv at rode med administration lader et "paraply"-firma stå for administration, fakturering mv. Du udfører arbejdet i "Paraply"-firmas navn. Faktura sendes i dets navn til kunden. Paraply-firma tager et gebyr for dette osv.

Om tanken er brugbar. Vel mest overfor for folk som har besvær med at få et cvr-nr. Ligesom ejer af det pågældende cvr-nr påtager sig en risiko.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:57

der er noget helt galt. Hvem ejer det der firma? Det lyder jo som et vikarbureau og dem findes der jo masser af men hvad er det for et firma der skal fakturere regningen?

Hvorfor pokker skulle den private person ikke bare skrive faktura som CPR og få pengene og opgive fortjenesten - det er da helt lovligt

Udfører han arbejdet for en anden privat skal han selv opgive fortjenesten eller kan han og den der betaler anklages for sort arbejde, og udfører han arbejdet for et selskab, skal selskabet bare opgive det til skat.

INGEN skal betale skat af noget som helst andet end deres fortjeneste og moms har intet med det at gøre ud over grænsen for momsregistrering, men moms er ikke en del af skatten - man betaler ikke skat af moms

det lyder som et helt almindeligt vikarbureau du beskriver

vh 

Tilmeldt 9. May 10
Skrevet kl. 23:02

Jeps nemlig Henrik Koudahl, det var sådan jeg tænkte tanken. Om man kan skrive sig ud af ansvaret, eller om der er mere at være opmærksom på ved jeg ikke.

Iden er at man evt. kan starte langsomt op som selvstændig, inden man tager det store spring og får sit eget cvr nr.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:07

CULT30:

Jeps nemlig Henrik Koudahl, det var sådan jeg tænkte tanken. Om man kan skrive sig ud af ansvaret, eller om der er mere at være opmærksom på ved jeg ikke.

Iden er at man evt. kan starte langsomt op som selvstændig, inden man tager det store spring og får sit eget cvr nr.

men hvem skal eje paraplyfirmaet i dit eksempel ??

Hvad er forskellen på det og et vikarbureau .- der skal jo så være en virksomhed eller selskab som tager ansvaret - og vel vil ha penge for det - helt som med vikarbureauet som kan gøre det urentabelt for den der laver arbejdet??

Henrik - kender du eksisterende eksempler på brugen - for den er jo lovlig nok, synes bare den lyder ret vanskelig i praksis?

trådstaret: Hvis privat faktuerer må han jo sagtens det hvis ikke han forventer at komme over 50.000 kr i omsætning/salg på 12 mdr - private må godt sende faktura uden moms

vh

Tilmeldt 9. May 10
Skrevet kl. 23:15

Det er det paraplyfirma, der var ideen at starte. Det kunne være dig eller en hvilken som helst anden selvstændig. Jeg magter bare ikke selv at starte det, har bare fået ideen.

Jeg må indrømme, jeg ved ikke om sådanne firmaer findes. Jeg kan bare ikke kunne finde noget om det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:24

Tanken har jeg set før men aldrig set den gennemført. En løsning kunne nok med fordel bygges op omkring et SMBA (hvis man kan finde et eksisterende til salg) og fordeling af overskud efter indtjening (fratrukket administrationsomkostninger).

Jeg ser specielt muligheder hvis man er det som SKAT kalder modspiller. Reelt er det jo ikke specielt besværligt at drive virksomhed i Danmark om det er registreret eller ej hvis man er medspiller.

Det som jeg ser som det største problem er ansvar i virksomheden. Hvis tråden knækker for en kan alle de øvrige deltagere ryge med i faldet.

Tilmeldt 9. May 10
Skrevet kl. 23:49

Det var for at komme så kaldt modspiller til livs.

Det er rigtig det ikke er specielt svært at drive virksomhed i danmark, men når man springer ud som selvstændig. Er min erfaring, at så mister man en masse goder/fordele særligt i overgangsperiode.

Bla. adgang til dagpenge/suplerne dagpenge er rigtig besværligt.

Kan godt se den med hvis tråden knækker, en mand laver noget rigtigt skidt. Og firmaet bliver synderbukken. Ved ikke om man kan skrive sig ud af det.

Tænkte også hvis en person kommer til skade, med hensyn til forsikring.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)