Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor fik den bedste ide NEJ hos bankerne

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 05
Indlæg ialt: 334
Skrevet kl. 08:42
Hvor mange stjerner giver du? :

En ting, der slår mig igen og igen i disse dages omtale af Vejen Frem - eks. her i Erhvervsbladets ekspertpanel - er at eksperterne ikke bare er enige om vinderen. De er også enige om at der kun er én god ide, der reelt ER en god ide blandt de 4 finalister: bilcomputeren.

Så er det jeg tænker: hvorfor havde han så UALMINDELIGT svært ved at finansiere ideen? Bankerne sagde jo nej på stribe...... 

Ved eksperterne noget, bankerne ikke gør? Var han bare selv en utrolig dårlig sælger af sin ide overfor bankerne?

Jeg tænker faktisk endda, at den sidste bank heller ikke ville have sagt ja, hvis ikke de havde fået den ualmindeligt sympatiske reklameværdi ud af det ved at hjælpe ham på landsdækkende primetime tv :) 

Eller....er der noget ved bilcomputeren som gør den til den bedste ide, der bare ikke kunne finansieres via bankerne? 

Er du ny Mac-bruger? Så tjek mine gode tips her!

Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 05
Skrevet kl. 08:53

Var mønstret i øvrigt ikke noget lign. sidste gang med ham, der opfandt den der ansigtsscanner, der kunne genkende eks. terrorister og hooligans?

Er det fordi bankerne kun forstår at sætte sig ind i gode, gamle forretningsmodeller såsom import og salg af kuglepenne og dobbeltlags toiletpapir, som alle de andre, gode, gamle kunder, de har? :) 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 09:31

Jeg tror ikke at bankerne har manglet troen på produktet, og selvom de måske ikke har forstået den til bunds, og ikke har markedskendskab, så tror jeg ikke at det har været årsagen. Jeg tror at de to primære årsag til at banker siger nej til iværksættere er: 1) De kan ikke få tilstrækkelig sikkerhed, 2) De tror ikke at iværksætteren kan køre projektet i havn.

Det er måske endda årsag 2 jeg hælder mest til. Hvis ikke de tror at manden kan bringe projektet fra udviklingsbordet til butikshylden er det jo næsten ligegyldigt hvor genialt det er.

Blot min forklaring... Smile 

mvh Carsten

Fra 9560 Hadsund
Tilmeldt 28. Sep 05
Indlæg ialt: 1298
Fra  Conseo Skrevet kl. 09:46

Jeg tror Carsten har ret. Det nytter ikke noget at have verdens bedste ide, hvis man ikke har hovedet til at bære den frem. Og nu snakker jeg generelt og ikke om ham med bilcomputeren, som jeg iøvrigt syntes er en fantastisk god ide.

Men når det er sagt, så er det også mit indtryk at bankerne ikke er så risokovillige som de burde være, det kan være umådelig svært at låne penge som iværksætter med mindre du ligger inde med et tilsvarende beløb i friværdien.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 09:47

Tja, jeg må indrømme at jeg er meget uenig med de såkaldte "eksperter".

Det kan godt være at bil-computeren er det som har det største potentiale på den mellemlange bane og derved er den bedste idé. Men nu hedder udsendelsen jo ikke "Danmarks bedste idé" men derimod "Vejen frem". Idéen er god og hans opfindelse er god, men jeg vil sætte et stort spørgsmålstegn ved om han som person kan løfte sit eget produkt. Han er en opfinder og han har det bedst ved sit skrivebord med en loddekolbe i hånden - det har han oven i købet selv sagt i løbet af serien. Hvis han skal have en jordisk change for at tjene nogle gode penge, så skal han have noget seriøs hjælp i form af noget hardcore salgs- og marketings-kraft, så han kan sidde ved skrivebordet og lave det som han er bedst til. Jeg vil også vove at påstå at det er derfor bankerne slagter ham. Det er et spørgsmål om udstråling, attitude og noget salgskraft. Og bare fordi du har verdens bedste produkt, så er det ikke ensbetydende med at folk springer på det øjeblikkeligt, med mindre man også er en rigtig god sælger.. Der er nok en grund til at Georg Gearløs går til Joakim von And hvergang han skal bruge kapital i stedet for at gå i banken. Selv i tegneseriernes verden kan der trækkes nogle paralleler til vores verden.

Det er det samme problem som RoadRacer har. De har en rigtig fed og anderledes idé. Og idéen og deres evner kan få dem langt. Men problemet er blot at de netop er opfinder-typer og ikke sælgere. Hvis de skal have success, så bør de have et "for-land" og ikke et bagland. Baglandet er i orden i og med at de netop selv udgør denne del, men de mangler nogle frontfigurer som kan stikke en strategi ud og promovere og sælge idéen og RoadRaceren - både over for investorer og fremtidige forhandlere og kunder.

Your House er nærmest vokset ud af serien. De er en selvstændig kørende virksomhed og det vil jeg mene de også havde været selvom de ikke var kommet med i serien. Det havde måske blot taget lidt længere at nå dertil.
Så hvis man med seriens titel i mende "Vejen Frem", så er min holdning af PastaLife og YourHouse kandidaterne til at vinde. Begge har formået at nå i "mål" og få deres produkt ind i et salgsflow. Men tilbage til økonomien, så vil jeg tro at YourHouse er de eneste som bankerne umidlbart ville turde at satse på, da der er tale om et forståeligt og let håndgribeligt produkt. Jeg kan ikke komme i tanke om den bank som er villig til at smide penge i et produkt/projekt som man ikke forstår.

Og så er vi tilbage ved hvorfor den bedste idé fik nej hos bankerne - De forstår ikke hans idé. Og primært tror jeg grunden ligger i at han ikke selv kan sælge sin idé - hverken over for kunderne eller bankerne.

Men det er selvfølgelig min holdning - der er nok mange som er uenige med mig Smile.

/Jesper

Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 05
Skrevet kl. 09:58

Lars Bachmann:

Og nu snakker jeg generelt og ikke om ham med bilcomputeren, som jeg iøvrigt syntes er en fantastisk god ide.

Enig - jeg ville i øvrigt rigtig gerne have sådan en, men jeg er så uheldig, at min bil IKKE har sådan en standard-plads til en bilradio. Der er i forvejen indbygget alle mulige ting, så jeg ville slet ikke kunne montere den. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:01

klp29:

men jeg er så uheldig, at min bil IKKE har sådan en standard-plads til en bilradio. Der er i forvejen indbygget alle mulige ting, så jeg ville slet ikke kunne montere den. 

Bliver det ikke mere og mere almindeligt, efterhånden som fabrikanterne får strømlinet bilernes indvendige design? Min halvgamle spand vil heller ikke have plads til den.

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 17:58

Hej Allesammen

Jeg er helt enig i at den bilcomputer er en god ide. MEN og det er STORT, du kan købe den slags bilcomputere overalt i østen og har kunnet det i et par år nu, den eneste forskel er den at ham fra vejen frem designer en fra bunden, med et lille "klap ud" tastatur, som jeg desuden tror vil være mere eller mindre ubrugeligt i hverdagen. Ligesom med tastaturer QWERTY tastaturer på diverse mobiltelefoner.  

Fin idé men findes allerede i rigtig mange udgaver!

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 18:56

Jeg tror den grundlæggende misforståelse er at banker er seed-investorer. Det er de ikke. Den rige Onkel Joakim er, netop som én skriver, - en seed-investor (selvom han er meget svær at få penge ud af).

Banker tager altid sikkerhed for at få deres penge igen:

1) Enten ved at tage sikkerhed i eksisterende værdier som hus, bil, aktier osv
2) Eller ved at tage sikkerhed i fremtidig indtjeningsevne - d.v.s. en bankhistorik hvor man har tjent gode penge evt. via et super velbetalt job.
3) Eller ved at tage sikkerhed i en kæmpeordre (som de færreste iværksættere har fået endnu)

Seed-investorer tager sikkerhed i den gode idé (og hertil sagt at de tager sig tiden at forstå ideen og forretningen der kan bygges ovenpå):

1) De sørger for at tage masser af aktier i "bytte" for cashflow
2) De bidrager med knowhow og netværk for i egen interesse at bringe virksomheden frem
3) De ønsker 10-folds deres investering hjem igen, og helst mere. Til gengæld kan de godt leve med at hver 8. idé kuldsejler.

Sammenligner man de to og sidestiller dem med en "chef" - så vil banken spørge:

"Har du tjent pengene eller har du ikke tjent pengene?" - de er ikke interesseret i at høre historien om ham der er liiiige ved at skrive under på en kontrakt, hvis vi bare liiiiige investerer i den og den funktion i vores produkt. De er binære i deres opfattelse - har du penge eller har du ikke. Hvordan du skaffer dem er ligegyldigt.

Seed-investoren derimod vil spørge:

"hvad skal der til for at vi får pengene hjem?" - "hvad kan vi gøre for at det sker hurtigere - eller for at vi får endnu flere penge hjem?" ...og de slutter med at tilbyde hjælp til hvordan det kan gøres (og nogen gange samtidig med at de snupper lidt flere aktier som tak for hjælpen)

Konklusionen:

Banker skal stå til regnskab for hvad de gør - og de skal have sikkerhed for alt hvad de gør. De tjener ikke ret meget på at låne penge ud, og uden at fornærme nogen så ved de ikke så meget om at drive iværksætterforretning.

Seed-investoren skal tjene meget, kan tabe meget (og gør det ofte) og deltager ofte i udvilkingen af virksomheden, og har selv været i iværksætterfasen før.

"People can learn to recognize and take advantage of opportunities others don't think exist" --Michael Dell

Fra Silkeborg
Tilmeldt 14. Mar 07
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 21:04

HIP HIP

Fuldstændig korrekt beskrivelse af finansieringssituationen for iværksættere, og skelnen mellem bank og seed.

Bed nye iværksættere om at læse denne korte beskrivelse, så de kan forstå hvorfor det er så svært at låne penge i banken, og hvorofr de ikke absolut tænder på super ideen. 

René C. Larsen tlf.: 211 411 61 www.CoWork.dk KLIK her for CV

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)