Hej Amino'er Jeg er snart (feb '08) færdig med min uddannelse som civilingeniør og har en drøm om engang at starte en virksomhed op selv. Pt. er jeg igang med at skrive eksamensprojekt og hvis min projektidé er så god som min vejleder og jeg selv vurderer, er det noget som godt kunne bruges som fundament til at starte en virksomhed med. Kort fortalt handler projektet om en metode til at skabe "ekstremt" fejl-tolerant hardware. Men hvornår er det rigtige tidspunkt for mig at starte virksomhed på? Selvfølgelig skal man have ideen og "modet" til det, det er ikke så meget det. Det jeg tænker på er hvornår det er smartest i ens liv?. Pt. er jeg jo studerende og lever derfor ikke ekstravagant, dvs. jeg har ikke "vænnet" mig til at bo i en dyr lækker lejlighed, have bil mv. Dvs. jeg kan klare mig for få penge. Til gengæld har jeg ingen erhvervserfaring (kun meget lidt gennem min lille studievirksomhed). Hvis jeg venter til jeg har viv, villa, Volvo og vovhund vil jeg mene at det umiddelbart er meget mere risikobetonet at starte noget, da ens familie da også er afhængig af ens fortsatte indtjening. Hvad er jeres råd? Mvh Michael |
Hej Michael.
Rigtig godt indlæg.
Hvis du spørger mig personligt så skal man føle sig klar til at springe ud i det. Jeg synes du skulle overveje at springe ud i det med det samme men ikke 100%. Der er mange herinde på amino som er startet på hobby plan og så stille og roligt gjort sin virksomhed større og større. Jeg vil også sige at jo før man kommer igang jo bedre da det tager tid at opstarte en virksomhed. Undersøg markedet og brug ALDRIG flere penge en du tjener. Det er fornuftigt at have et fast job ved siden af så man har en fast indtægt. F.eks så arbejder jeg hos alm. brand forsikring ved siden af at jeg passer www.IndustriBasen.dk jeg kan ikke leve af siden endnu men det mener jeg bestemt jeg kan på et tidspunkt. jeg tjener pengene på reklemer fra banker, forsikringsselskaber og leasing virksomheder som er interesseret i de kunder der køber noget på siden.
Så jeg ville enlig hvis jeg var dig sætte mig ned nogle timer og undersøge markedet. Hvor mange konkurrenter har du. Hvor store er de. Kan du gøre noget anderledes eller bedre.
Held og lykke med projektet.
mvh
Morten
Danmarks online industrimarkedsplads