Jeg kiggede lidt på startvækst.dk, decideret om ApS. Der har jeg lige et par spørgsmål, som jeg lige må være helt sikker på jeg forstår. *Virksomhedens formue er virksomhedens og ikke ejernes.* - Hvad menes der helt præcist med dette? hvis jeg ejer virksomheden og den har f.eks. 1 mio kr. i profit om året, er det så ikke mig som ejer der bestemmer over de penge? *Din ejerandel af virksomheden afhænger af, hvor stor en del af virksomhedens selskabskapital, du ejer. Ejer du fx 60.000 kr. ud af en selskabskapital på 100.000 kr., så ejer du 60 % af virksomheden.* - Vil du forklarer lidt nærmere hvordan selskabskapitalen og ejerforholdet hænger sammen. Og her tænker jeg også på partnere/investorer der kommer ind i virksomheden. Hvis nu vi siger jeg har smidt 100.000 kr. ind i virksomheden, og så er det selvfølgelig profitten der kører den derfra, og virksomheden er i vækst, men hvad så når der kommer en investor og smider fx 500.000 kr. ind. Så har han jo i princippet skudt 5 gange så mange penge ind i virksomheden i forhold til mig. Han vil vel så ikke automatisk have 5/6 af virksomheden? *Har virksomheden medarbejderrepræsentanter, skal den have en bestyrelse eller et tilsynsråd, hvor medarbejderne kan være repræsenteret. Bestyrelsen står for den overordnede og strategiske ledelse og ansætter og udsteder retningslinjer til direktionen.* - Nu ved jeg ikke så meget om hvordan bestyrelser fungerer, men hvad betyder det helt konkret for magtforholdet. Kan bestyrelsen bestemme over en, selv om man som ejer, ejer 100 procent af virksomheden? |
Hej Christian
Det betyder, at selskabet er en selvstændig juridisk enhed. Du kan se det lidt som dit barn, som du bestemmer over, men stadig har sin egen identitet. Bestyrelsen kan afskedige direktøren, også selvom direktøren ejer alle ejerandelene, men direktøren kan som ejer så indkalde til en generalforsamling, og vælge en ny bestyrelse.
Mvh