Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsskat = En del af den personlige indkomst?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jan 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 01:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Nu har jeg kigget med i forummet længe, så nu måtte det være tid til at registrere sig :)

Jeg har et spørgsmål ang. virksomhedsskatteordningen. Jeg er i den situation at jeg er studerende på SU og ved siden af arbejder som selvstændig konsulent i min enkeltmandsvirksomhed. For at undgå at betale SU tilbage, har jeg tænkt mig at vælge virksomhedsskatteordningen og lade en del af overskuddet stå i virksomheden.

Mit problem er nu: De penge som jeg lader stå i virksomheden, som der skal betales omkring 30% virksomhedsskat af, kan jeg hæve disse 30% i firmaet og benytte dem til at betale skatten, eller vil de 30% i så fald indgå i min personlige indkomst (og dermed påvirke min SU)?

Jeg prøver lige at lave et simpelt tænkt eksempel med runde tal:

Virksomheden har et overskud på 170.000kr, hvoraf 70.000kr udtrækkes til personligt forbrug (max indtjening i forhold til SU).
De 100.000kr lader jeg stå i virksomheden som "opsparing". Disse skal der betales ~30.000kr i virksomhedsskat af. Men hvis jeg bruger 30.000kr af de 100.000kr til at betale skatten (så der står 70.000kr tilbage i virksomheden), vil disse 30.000kr så tælle som personlig indkomst?

Jeg har fundet en debat omkring dette på startfirma.dk, men der er meget uenighed om hvad der er korrekt. Desværre er startfirma.dk nede pt, men jeg har stjålet en kopi fra googles cache og jeg vil prøve at opsummere pointerne nedenfor (se evt. kopi af den fulde tråd på http://www.kelu.dk/startfirma_dk.htm  - diskussionen bliver relevant fra indlæg 30 og frem):

Indlæg 30:
"Ulemper ved virksomhedsskatteordning:
Kræver at du af din hidtidige privat-økonomi kan betale virksomhedsskatten (30%) eller et du alternativt trods alt hæver noget fra firmaet til skattebetaling."