Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Finansiering af bolig - beskyttelse af friværdi

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Go' aften Aminoer

Et hurtigt spørgsmål om realkreditlån og beskyttelse af friværdi.

Vi står overfor at skulle købe ny bolig og vi har overfor banken lagt op til at denne finansieres med kontant udbetaling på 20 % samt finansiering af 20 % 10-årigt realkreditlån med afdrag og herudover 60 % 10-årigt afdragsfrit realkredit (ca. 6,5 mio). Når vi har valgt den korte finansiering på 10 år skyldes det at renten på de 10-årige obligationer er lav, aktuelt 1,5 % og at vi ved at vi ikke skal bo der mere end de 10 år.

Hvis vi antager at renten stiger fra det nuværende niveau er spørgsmålet om den 10-årige realkreditobligation beskytter friværdien (dvs. falder i kurs) på tilsvarende vis som den 30-årige? Nogen der ved noget om det? Stoler ikke altid på bankfolkene i denne henseende..

Mvh

Fra Aarhus
Tilmeldt 18. Aug 10
Indlæg ialt: 25
Fra  www.festfest.dk Skrevet kl. 17:30

Om obligationen løber i 10, 15, 20 eller 30 år er underordnet. Så længe der er tale om fast rente, beskytter de friværdien på samme måde.

Jeppe Juul Søes

info@festfest.dk

www.festfest.dk

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 18:38

Super tak! Så hvis jeg up front ved at jeg ikke skal bo i ejendommen i mere end 10 år er der ingen grund til at vælge et 30 årigt afdragsfrit frem for et 10 årigt eller er der andet jeg overser? Der er trods alt 2 procent point forskel på renten på de to lån så det bliver jo til en slags penge over tid.

Vi taler selvf. om de fastforrentede lån.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)