Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhed solgt, hvad gør vi med pengene?

Side 2 ud af 3 (30 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Over hvor lang tid er ikke så afgørende - for man kan angive løn perioden, MEN det skal jo være sådan, at arbejdet er udført i den periode man vælger. I kan jo ikke ha arbejdet i 2013 og så tage al løn i Februar 2014 - det ville jo snyde skat for noget i 2013 og skævvride virksomhedens regnskab for 2013 (med mindre det var afsat)

Derfor igen. - lad en revisor rådigive helt konkret, I har råd til det og det vigtige er, at I har skabt noget der nu kan køre videre, godt gået

Det er helt ligemeget skatte mæssigt med SU og anden indtægt, alt er til samme skat og samles skattemæssigt

Danløn - få den OS02 aftale færdig, det er let og så indberet løn uden feriepenge ville jeg gøre, men ATP kommer helt automatisk efter timetal som angives og det er jo penge til jer selv og sparer faktisk skat, så fint nok med det.

Generelt skal der feriepenge til, men der er ingen der kommer til at gø - for det er jo kun jer der kunne brokke sig over en arbejdsgiver der ikke betalte, og ATP styrer alt andet, så jeg ville ikke indberette feriepenge, som i øvrigt ville blive 0 kr hvis man samtidigt indberetter at der er afholdt ferie, så glem ferie problemet.

Hvis I tager lidt hjælp kan I få det klaret let som ingenting og kan komme videre med egen virksomhed - dig og Martin og I skal så beslutte, hvilken form

Bare se til at fartherman ikke kommer i uføre ved at afslutte alt korrekt, og så derudaf med ny virksomhed

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:42

Cookie - John Hannover:
MEN det skal jo være sådan, at arbejdet er udført i den periode man vælger

- ja med mindre andet er aftalt på forhånd....

Men ellers enig. Det vedrører 2013 og bør beskattes 2013. Det kan være svært at begrunde senere løn når aktiviteten er solgt.

/Henrik

Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 21:29

Cookie - John Hannover:

R-M:

Din far opretter en virksomhed.

Du og din makker laver en privat faktura (hvis beløbet pr person er under 50.000) til din far for alle de arbejdsopgaver i har ydet i hans virksomhed.

Din far trækker udgiften fra og betaler dermed ikke skat. I betaler b-skat af beløbet i modtager - din far lukker virksomheden. På den måde undgår i at betale dobbel skat.

Hvis der er tale om mere end 50.000 som i hver især skal have, må i oprette en virksomhed, enten i/s og deler fortjenesten, eller 2 enkeltmandsvirksomheder og fakturerer hver især.

Hans far HAR en virksomhed - det er jo den der nu har overskuddet ????

Man må IKKE lave en privat faktura for arbejde sådan uden videre - men man må få løn. Det gør heller ikke en større forskel. Løn indberettes som a-skat -

Honorar (Som fakturaen ville være og som givet her var ulovligt) SKAL daddy indberette som Bidragspligtig b-skat = helt samme skat og helt samme administration via e.indkomst

De 50.000 har intet at gøre med at de må oprette virksomhed - det er grænsen for momspligt og ikke for virksomhedspligt 

3 forkerte ud af 3 er ikke så ringe enda- sorryBig Smile

vh John H

Uden videre? De har jo arbejdet i hans fars virksomhed, og fortjenesten er fuldt fortjent deres. At fakturere farens virksomhed er klart den nemmeste måde at gøre det på, frem for udbetaling af pengegaver henover flere år som andre har foreslået. 

Ja selvfølgelig skal han indberette deres udbetalte beløb til skat såfremt de laver en privat faktura, det har jeg heller ikke skrevet at han ikke skal. Momsregistrering? Ja det er nu det som de fleste betragter som at oprette virksomhed, at få et cvr nr. Og hvis de skal have udbetalt, kald det konsulentydelser, for mere end 50k skal de jo registreres for moms (med mine ord, oprette virksomhed).

Har lidt svært ved at se de 3 "forkerte", tror bare du har tolket min kommentar forkert, for mit forslag er helt klart legitimt og måske den smarteste måde at gøre det på.

Tilmeldt 25. Sep 13
Skrevet kl. 21:33
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

Nu har jeg lige læst dit forslag Cookie. Kan virkelig ikke se hvordan en ansættelse i hans fars virksomhed, med ansættelseskontrakter osv kan være det nemmeste, når der er tale om EN udbetaling. ??

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:42

Det er det fordi det er det eneste lovlige hvis ikke hans fars firma skal beskattes af overskuddet - og det er ikke sikkert det kan gøres når vi taler 2013 men der er ikke andre måder de kan få penge på. En faktura = fuld beskatning og indberetningspligt når den kommer fra CPR person - det betyder at administration og indberetning er i princip ens for normal ansættelse eller honorar, og at man ikke bare selv bestemmer hvornår noget er honorar eller løn ansættelse. Da det er samme sag skattemæssigt og samme krav til indberetning ser jeg ikke årsag til at tage risiko for honorar mod a løn

Det er ikke tilladt bare at oprette virksomhed for at undgå lønmodtager forhold læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

vh

Tilmeldt 25. Sep 13
Skrevet kl. 21:52
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

En faktura = fuld beskatning og indberetningspligt når den kommer fra CPR person - det betyder at administration og indberetning er i princip ens for normal ansættelse eller honorar.

Altså de penge de fakturerer hans far for, er jo en udgift for ham, og han kan derfor trække det fulde beløb fra og dermed ikke beskattes af det, det skal de jo naturligvis.

Jeg vil jo nu mene at cpr faktura, og e indberetning hos skat er en million gange nemmere og mindre administration, end at udforme ansættelseskontrakter og udforme vilkår, for EN udbetaling, og for derefter at afskedige dem igen når de har fået deres penge.

Hvis de nu oprettede en virksomhed  i/s fx. og fakturerede det beløb de har gjort sig fortjent til, så kan de utrolig nemt hæve pengene og betale skat via forskudsopgørelsen. Og så har de jo virksomheden, og kan fortsætte med at tjene penge, det lyder jo som om de er god til det, og de bør fortsætte med at drive forretning :)

Formel ansættelse for allerede udført arbejde, og garanteret intet arbejde i sigte er overkill efter min mening.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:58

det må nok skyldes manglende viden om hvor ganske ens det er at indberette løn eller honorar i e.indkomst og de regler jeg har henvist til - som jo er kildeskattelov, hvor man ikke bare kan vælge frit uden risiko for bod til skat Du manger en hel dimension i forholdet - skat - selvstændig osv og har nok ikke magtet at læse mit link og alle de underlinks der var i det

De kan aldrig oprette virksomhed tilbage virkende i 2013 og det du er inde på er noget som de klart vil risikere straf for,. Ja måske enklere, men ulovlig - du foreslår rent ud noget ulovligt -

Opret virksomhed og fakturer bagud for 2013    Galt umuligt at oprette virksomhed bagud for 2013

Fakturer honorar - som givet er A-løn  Galt - de er givet A løn modtagere under 2013 og skattemæssigt er det helt end

-Vii er helt uenige og lad det være ved det

der er masser af kreative løsninger men det er en fordel hvis de er lovlige

vh

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 22:06

Hvordan er i blevet beskattet af overskuddet indtil nu? Eller hvordan er din far blevet beskattet?

Tilmeldt 25. Sep 13
Skrevet kl. 22:09

Cookie - John Hannover:

det må nok skyldes manglende viden om hvor ganske ens det er at indberette løn eller honorar i e.indkomst og de regler jeg har henvist til - som jo er kildeskattelov, hvor man ikke bare kan vælge frit uden risiko for bod til skat Du manger en hel dimension i forholdet - skat - selvstændig osv og har nok ikke magtet at læse mit link og alle de underlinks der var i ddet - men vi er helt uenige og lad det være ved det

Ja men der er jo mere administrativt arbejde ved først at skulle ansætte (kontrakter osv), og derefter indberette løn, end kun at indberette honorar. 

Jeg har læst dit link, flere måneder sigen, om honorar, lønmodtager og selvstændig, og hvad der er hvad. Fortolkningen af hvad man er KAN være meget forskellig, selvom skat prøver at gøre det meget klart, kan skats fiktive scenarier stadig være svære at bedømme i forhold til virkeligheden. 

Det snarteste er måske at bede skat om et bindende svar, så de ved hvad de skal gøre. 

Men.. Jeg har haft utrolig meget glæde af din blog, og har læst utrolig mange af dine artikler, så det er ikke helt rigtigt at jeg ikke ved hvad du linker til. Har desuden selv været i denne problematik før med folk der har udført arbejde for mig, og om hvordan man lønnede dem på den smarteste måde og naturligvis stadig lovligt.

Men ja, vi bliver nok ikke enige. Jeg holder stadig fast på at det er total unødvendigt at ansætte dem, for noget arbejde der er udført for lang tid siden, med henblik på at lave én lønudbetaling, og dernæst fyre dem. Det er langt fra meningen og formålet med en ansættelse. Og det er jo det man har honorar til, (i mange tilfælde, og her ville jeg mene det er et af dem) og i følge dit eget link, hører de heller ej under kategorien lønmodtager, men nu mere freelsncer eller selvstændige, så forstår egentlig ikke hvorfor du selv anbefaler denne metode??

God aften

Ved i øvrigt ikke om det er dig, der bliver ved med st 1-stjerne mig, men jeg prøver rent faktisk at hjælpe trådstarter her, ikke at modbevise din holdning til spørgsmålet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Bindende forhåndsbesked???? Lyder som en sjov ide. "Hej SKAT, vi har haft et firma som min far proforma har lagt navn til....".

Måske ikke den mest enkle løsning, men Johns løsning er den rigtige. Den tråd er et godt eksempel på hvordan det kan gå hvis man springer over hvor gæret er lavest.

Side 2 ud af 3 (30 indlæg)